تبیان، دستیار زندگی
خداوند رحمان، پس از آن كه مسلمانان فرارى از جنگ را سرزنش مى‏فرماید، از یاران پیامبران پیشین و از فداكارى‏ها و ایثار آنان سخن مى‏گوید:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

سوره ی آل عمران - آیات 146 الی151

خداوند نیكوكاران را دوست دارد

خداوند رحمان، پس از آن كه مسلمانان فرارى از جنگ را سرزنش مى‏فرماید، از یاران پیامبران پیشین و از فداكارى‏ها و ایثار آنان سخن مى‏گوید:

و چه بسیار پیامبرانى كه همراه ایشان خداپرستان بسیارى، جنگ كردند و در راه خدا هر چه به ایشان رسید، سستى نكردند و ناتوان نشدند و سر فرود نیاوردند و خدا شكیبایان را دوست دارد.

و سخن ایشان فقط این بود كه: پروردگارا! گناهان ما و زیاده‏روى‏هاى ما را در كارها ببخش و قدم‏هاى ما را استوار گردان و ما را در برابر قوم كافران یارى كن. پس خداوند پاداش دنیا و پاداش نیك آخرت را به آنان داد. و خداوند نیكوكاران رادوست دارد.

آیات 146 الى 148

او بهترین یارى‏كنندگان است

بعد از جنگ احد، دشمنان اسلام از وضعیت روحى مسلمانان سوء استفاده كردند و با همكارى یكدیگر، تصمیم گرفتند مسلمانان را نسبت به اسلام و پیامبر(ص) بدبین كنند. آنان سعى مى‏كردند با حالتى دلسوزانه در مورد كشته شدن مسلمانان صحبت كنند، یا با محبت‏هاى دروغین نسبت به زخمى‏ها، به همه یادآورى كنند كه مسلمانان در نبرد با دشمنان، چه شكست سختى خورده‏اند. خداوند مهربان مسلمانانِ آن دوره و همیشه‌ی تاریخ را از این حیله آگاه مى‏سازد و مى‏فرماید:

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، اگر از كافران پیروى كنید شما را به گذشته‏تان برمى‏گردانند و زیانكار خواهید شد. آرى مولاى شما خداوند است و او بهترین یارى كنندگان است.

آیات 149 و 150

ترس عجیب

در داستان جنگ احد خواندید كه كافران در راه مكه تصمیم گرفتند بازگردند و كار مسلمانان را یكسره كنند. اما به محض این كه شنیدند مسلمانان به سوى آنان مى‏آیند، با آن كه مى‏دانستند بسیارى از آنان را كشته‏اند و بسیارى را زخمى كرده‏اند، در دلشان ترسِ عجیبى افتاد و به سرعت به سوى مكه بازگشتند.

خداوند مى‏فرماید:

به زودى در دل كافران ترس خواهیم افكند، زیرا چیزهایى را شریك خدا قرار دادند كه هیچ دلیلى بر آن نفرستاده است. و جایگاه آنان آتش است و جایگاه ستمكاران، چه بد است.

آیه‌ی 151

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی آل عمران - آیات 92 الی 200 جزء چهارم

مطالب مرتبط:

سوره ی آل عمران- آیات 92 الی 97

سوره ی آل عمران - آیات 98 الی 105


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.