تبیان، دستیار زندگی
پیامبر اكرم(ص) در شكاف كوه احد كه «عینین» نام داشت، یكى از یاران باوفایش به نام «عبدالله بن جبیر» را همراه با پنجاه تیرانداز قرار داد تا از این گذرگاه مراقبت كنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان

سوره ی ال عمران - آیات 152 الی 155

گذرگاه را رها نكنید

پیامبر اكرم(ص) در شكاف كوه احد كه «عینین» نام داشت، یكى از یاران باوفایش به نام «عبدالله بن جبیر» را همراه با پنجاه تیرانداز قرار داد تا از این گذرگاه مراقبت كنند. پیامبر(ص) به آنان فرمود: اگر دیدید دشمن پیروز شده و ما را قطعه قطعه مى‏كنند، جلو نیایید و اگر پیروز شدیم و مشغول جمع‏آورى غنایم بودیم، براى جمع‏آورى غنایم نیایید و در هر صورت، گذرگاه را رها نكنید. اما وقتى در مرحله اول جنگ، مسلمانان پیروز شدند و دشمن را وادار به عقب‏نشینى كردند، یاران جبیر گفتند دیگر جنگ تمام شده. ما باید برویم و در جمع‏آورى غنایم كمك كنیم. جبیر با آنان شدیداً مخالفت كرد و اجازه رفتن به آنان نداد. اما آنان سرپیچى كردند و گذرگاه را رها كردند و براى جمع‏آورى غنایم پایین رفتند. كم‏تر از ده نفر با جبیر در شكاف كوه باقى ماندند. «خالد بن ولید» كه از دور مراقب گذرگاه و منتظر چنین فرصتى بود، با عده‏اى سواره نظام حركت كرد و به «عكرمﺝ” بن ابوجهل» گفت كه از پشت سرشان برود. این دو گروه به طرف گذرگاه رفتند. گروه «عكرمﺝ” بن ابوجهل» با «جبیر» و یارانش درگیر شد و آنان را به شهادت رساند و گروه «خالد» از پشت سر، به مسلمانان حمله كرد.

خداوند مهربان مى‏فرماید:

و به یقین وعده‌ی‏ خدا با شما راست بود در آن هنگام كه به فرمان او آنان را مى‏كشتید تا این كه سستى كردید و در كار با یكدیگر به نزاع پرداختید و پس از این كه آن‏چه را دوست داشتید به شما نشان داد نافرمانى كردید. بعضى از شما دنیا را مى‏خواهد و گروهى از شما آخرت را مى‏خواهد سپس براى آن كه شما را آزمایش كند، شما را از آنان منصرف كرد. و شما را بخشید و خدا به مومنان بخشش دارد.

آیه 152

اندوهگین نشوید

در جنگ احد، بعد از آن كه كفار فریاد زدند: «محمد كشته شد»، عده‏اى از مسلمانان پا به فرار گذاشتند و حتى پشت سرشان را هم نگاه نمى‏كردند. پیامبر(ص) آنان را صدا مى‏زد كه برگردند، اما آنان از ترسِ جانشان حاضر نبودند برگردند.

بعد از آن كه مسلمانان شكست خوردند و به طرف كوه عقب‏نشینى كردند، كافران براى چند دقیقه شعارهایى دادند كه پیامبر(ص) به مسلمانان آموخت كه پاسخ دهند. سپس مسلمانان بالاى كوه آرام گرفتند. همه در فكر بودند. اما بعضى از مسلمانان شك كرده بودند كه اگر پیامبر(ص) به حق است چرا شكست خورد و زخمى شد.

خداوند پرده از رازشان برمى‏دارد و در این‏باره مى‏فرماید:

هنگامى كه در حال فرار بالا مى‏رفتید و به هیچ كس توجه نمى‏كردید و پیامبر شما را از پشت سرتان صدا مى‏زد. پس به سزاى آن، غمى بر غم شما افزود. تا براى آن‏چه كه از دست داده‏اید یا رنجى كه به شما رسیده است، اندوهگین نشوید. و خدا به آن‏چه مى‏كنید آگاه است.

آن‏گاه پس از آن اندوه، او به شما ایمنى داد چنان كه گروهى را خواب آرام فراگرفت و گروهى در فكر جان خود بودند و همچون گمان‏هاى جاهلیت، درباره‌ی خدا گمان‏هاى نادرست مى‏كردند. مى‏گفتند: آیا هرگز كار به دست ما خواهد افتاد؟ بگو تمام كارها به دست خداست. آنان در دل خود چیزى را پنهان مى‏دارند كه براى تو آشكار نمى‏كنند. مى‏گویند: اگر ما اختیارى داشتیم، اینجا كشته نمى‏شدیم. بگو اگر شما در خانه‏هاى خود بودید، آن كسانى كه كشته شدن برایشان مقرر شده بود، حتماً به سوى قتلگاه خویش مى‏رفتند. و این‏ها براى این است كه خداوند آن‏چه را در دل‏هاى شما پنهان است، آزمایش كند و آن‏چه در دل‏هاى شماست پاك سازد، و خداوند به آن‏چه در دل‏هاست دانا است.

آیات 153 و 154

خداوند آنان را بخشید

خداوند بخشنده، كسانى را كه در جنگ احد فرار كردند بخشید و فرمود:

كسانى از شما كه در روز روبرو شدن دو گروه فرار كردند بر اثر بعضى از كارهایى كه كرده بودند شیطان فریبشان داد و خداوند آنان را بخشید، به راستى خداوند آمرزنده‌ی بردبار است.

آیه‌ی 155

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
سوره ی آل عمران - آیات 92 الی 200 جزء چهارم

سوره ی آل عمران - آیات 146 الی151

سوره ی آل عمران - آیات 146 الی151

سوره ی آل عمران - آیات 139 الی 145

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.