بخش سیره معصومین سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان مطلبی در مورد اعمال به ظاهر کوچک و ثواب های بسیار بزرگ در احادیث معصومین(ع) را منتشر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعمال به ظاهر کوچک و ثواب‎های بسیار بزرگ در تبیان

امام رضا (ع)

بخش سیره معصومین سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان مطلبی در مورد اعمال به ظاهر کوچک و ثواب‌های بسیار بزرگ در احادیث معصومین(ع) را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی، بخش سیره معصومین سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان مطلبی در مورد اعمال به ظاهر کوچک و ثواب‌های بسیار بزرگ در احادیث معصومین(ع) را منتشر کرد که در قسمتی از این مطلب می خوانیم: اعمال به ظاهر کوچک و ثوابهای بسیار بزرگ در این حدیث برای برخی اعمال به ظاهر کوچک ثواب های بسیار عظیم بیان شده است مثل این که هر کس قاتلان امام حسین علیه السّلام را لعن کند با رسول خدا صلی الله علیه و آله در غرفه های بهشت محشور خواهد بود و اینکه گریه بر حضرت حسین علیه السّلام باعث می‌شود تمامی گناهان چه کوچک و چه بزرگ آمرزیده شوند! برخی ممکن است با شنیدن این جملات استبعاد کنند و پذیرش این مطالب برایشان سخت باشد اما با در نظر گرفتن چند مطلب این استبعاد رفع خواهد شد: مااز عظمت مقام امام حسین علیه السّلام در نزد خدا و عمق فداکاری آن حضرت بی خبریم. امام حسین علیه السّلام تمام هستی خود را برای خداوند ارزانی داشت خداوند نیز در عوض بهشت وسیع خود را برای محبان آن حضرت در نظر گرفته است! اول این که ما فکر می‌کنیم که گریه بر امام حسین علیه السّلام و لعن قاتلان آن حضرت عمل کوچکی است لکن ما که از باطن و حقیقت اعمال بی خبریم نباید بی جهت به بزرگی و کوچکی آنها حکم نماییم به همین دلیل است که خداوند در سوره نور در مورد تهمت زدن به مومنان می فرماید: «و تقولون بأفواهکم ما لیس لکم به علم وتحسبونه هینا و هو عند الله عظیم»؛ یعنی شما این گناه را بسیار سبک و کوچک می شمرید و به آسانی آن را بر زبان جاری می‌کنید اما در نزد خدا همان کلمه ای که به‌عنوان تهمت به یک مومن بر زبان جاری می نمایید در نزد خداوند بسیار عظیم است و همین طور بعضی از اعمال نیک که ما آن را سبک می شماریم درنزد خدا بسیار با عظمت است مثل نماز یا گریه بر امام حسین علیه السّلام. فلذا در احادیث بسیار دیگری، ثواب های عظیم برای سلام بر امام حسین علیه السّلام و لعن قاتلان آن حضرت بیان شده است. (کامل الزیارات ص212) دوم این که ما از عظمت مقام امام حسین علیه السّلام در نزد خدا و عمق فداکاری آن حضرت بی خبریم. امام حسین علیه السّلام تمام هستی خود را برای خداوند ارزانی داشت خداوند نیز در عوض بهشت وسیع خود را برای محبان آن حضرت در نظر گرفته است! سوم این که دریای رحمت و کرم خداوند آن قدر وسیع است که وسعت آن به ذهن ما خطور نیز نمی نماید. مگر خداوند در قرآن نمی فرماید که ثواب یک حسنه ده برابر می‌شودو در جای دیگر می فرماید: مَثل کسی که در راه خدا انفاق می‌کند، مَثل آن دانه گندم است که با کاشتن آن هفت خوشه می روید که در هر خوشه 100 دانه گندم است! یعنی ثواب بعضی از اعمال ممکن است هفتصد برابر شود بعد در ادامه می فرماید: «والله یضاعف لمن یشاء»؛ یعنی خداوند برای هر کس که بخواهد از این نیز بیشتر خواهد داد چرا که «و الله واسع علیم» خداوند وسعت دهنده و دانا است. (بقره: 261) از همین رو است که ثواب یک ضربه امیرالمومنین علی علیه السّلام در روز خندق در جنگ احزاب برتر است از عبادت جن و انس تا روز قیامت.

 

 

تنظیم: هومن بهلولی


آخرین مطالب روابط عمومی:

 

- راهنمای جیبی کتوابخوانی در تبیان

- خصلت ها و طرز فکر اهل کتاب در تبیان

- تعبیر ستون های آسمانی در تبیان

- تاثیر مطالعه در عملکرد ذهن

- مقایسه سه تلفن هوشمند اندروئیدی در تبیان