تبیان، دستیار زندگی

مدیرعامل تبیان در بازدید از غرفه راسخون:دوره رقابت های سنتی گذشته است

در دوازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال با رویکرد کسب وکارهای فرهنگی فضای مجازی غرفه راسخون میزبان دکتر کمیل خجسته مدیرعامل موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به گزارش روابط عمومی تبیان به نقل از راسخون ،در دوازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال با رویکرد کسب وکارهای فرهنگی فضای مجازی غرفه راسخون میزبان دکتر کمیل خجسته مدیرعامل موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان بود. متن زیرگفت وگوی راسخون با دکتر خجسته که به راهکارهای آینده فضای مجازی با نگاه کسب و کارهایی فرهنگی مثل تبیان و راسخون پرداخت. این مدرس دانشگاه معتقد است: قدرت آینده فضای مجازی به اسیستنت‌سری است که تبیان و راسخون ظرفیت خوبی برای دستیاری و تجویزگری دارند.
شاید در مراودات معمول کسب و کارها باورش برای خیلی ها سخت باشد مدیریت نشان بزرگ فرهنگی به جمع نشان به ظاهر رقیب بیاید، از راهکارها و ضرورت تقویت مشترک سخن بگوید! اما این اتفاقی است که در دوازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال با رویکرد کسب وکارهای فرهنگی فضای مجازی افتاد، دکترکمیل خجسته مدیرعامل موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان به بازدید از غرفه راسخون در این نمایشگاه آمد و از راهکارهایی سخن گفت که راه حلی برای خیلی از فعالان این روزهای فضای مجازی با نگاه فرهنگی می تواند باشد. متن زیرگفت وگوی راسخون با دکتر خجسته است.
تبیان


راسخون: جناب دکتر خجسته ضمن خوش آمدگویی همانطور که مطلع هستید راسخون 7 سال پس از تاسیس تبیان براساس الگوی موفق تبیان برای ترویج فرهنگ اسلامی- ایرانی راه اندازی شد، ارزیابی شما از راسخون طی این مدت فعالیت چیست و راسخون چگونه میبینید؟

بسم الله الرحمن الرحیم
راسخون و تبیان از لحاظ حوزه ماموریتی و زاویه مخاطب، دارای یک حوزه و ماموریت اند. مساله اصلی الان مساله سبک زندگی است، این سبک زندگی رقبا و معارضینی دارد که اجازه نمی دهد یک برند در بستر سایبر هرکاری که بخواهد انجام دهد و موفق هم باشد، چون معارضین هم فعالند و کار خودشان را می کنند. سئوال این است در یک جنگ سایبری که امروز محورش سبک زندگی و زندگی است چه کسی برنده است؟ یک پیش شرط دارد این که فرض کنیم و بدانیم راسخون و تبیان و... نیروهای یک جبهه اند و برای یک مخاطب اند. رقابتی اینجا نیست، عصر رقابت به این معنا گذشته است. عصر اتحاد و عصر وحدت است. اینگونه انرژی اضافه می شود و به مقیاس بزرگتر و میلیون رسید.
بالاخره ما رقبایی داریم با پلتفرم هایی که ساخته اند مقیاس شان بزرگ و میلیاردی است. واقع بین هم هستیم و به دنبال پاسخی برای این مسئله و ماموریت ایم که کجا و به چه سمتی حرکت کنیم که بتوانیم اثرگذار باشیم؟ بستر سایبر بستری است که آن دیگری به دلیل فضایی که ساخته موفق تر و موثرتر است که از این زاویه، ما با یک فضای تهدیدمحور مواجهیم.
بنابراین با توجه به تغییر شرایط، باید تغییر رفتار و عملکرد بدهیم. امروز سه عنصر بستر سایبر را می سازد: دیوایس ها (device)، ابزارها و پلتفورم ها (Platform) و کانتنت ها (content). ما باید نقش خودمان را نسبت به این سه بستر پیدا کنیم.
چه کسی قدرتش بیشتر است؟ من معتقدم کسی که دیوایس را دارد، کسی که پلتفورم را دارد و در آخر، کسی که کانتنت را دارد.
شما امروز هر کانتنتی را در پلتفورم اینستاگرام نمی توانید منتشر کنید. اگر بگذارید شما را بلوکه می کند. در همین نمایشگاه با یکی از پلتفورم های بزرگ صحبت می کردم می گفتند اگر ما حرکت اشتباه بکنیم دیوایس(گوگل و اندروید) ما را حذف می کند. ما مجبوریم خودمان خود را بلوکه یا اصطلاحا ریگولاتوری کنیم.

راسخون: راهکار مواجهه با این وضعیت چیست؟
بخشی از راهکار مواجهه با فضای غالب قدرت که فضای مجازی را در اختیارگرفته است، کار امنیتی است که مربوط به شبکه ملی اطلاعات است؛ اما بخش اصلی متوجه ما بازیگران میدان و صف است که در نگاه نخست نسبت خودمان را با این سه عنصر قدرت بسنجیم و پیدا کنیم.
در نگاه دوم باید بدانیم محیط اینترنت، عصر شبکه را ایجاد کرده است و ما از عصر اطلاعات عبورکرده ایم. در عصر اطلاعات قدرت در اختیار کسی بود که قدرت ایجاد اطلاعات را داشت. در عصر شبکه قدرت در اختیار کسی است که اولا اتصالات و ارتباطات را ایجاد می کند و ثانیا کانتنت و محتوا را می سازد؛ حال این محتوا می تواند از حیث سرویس و خدمت باشد یا از حیث دیتا و اطلاعات. ذیل اینها موضوعی شکل می گیرد که به نام تجویزگری از آن یاد می شود.
امسال در شرایط جدیدی قرار داریم که باید نسبت خودمان را با سه عنصر قدرت‌ساز (دیوایس، پلتفورم و کانتنت) معلوم کنیم و بدانیم عناصر قدرت ساز در این اضلاع، کسانی هستند که کانتنت، محتوا و اتصال و ارتباط برقرار می کنند. این عناصر که کنار هم قرار می گیرند باعث می شوند مردم و مخاطب جذب کسانی بشوند که قدرت تجویزگری داشته باشند؛ در مسیرآینده می گویند قدرت دستیاری یا اسیستنت سری(Assistant) و عقل منفصل دارند.

بنابراین لزومی ندارد دائما بر وضع فعلی بایستیم. آینده سایبر را عناصر سه گانه شکل می دهند باید نسبت خودمان را با اینها پیدا کنیم. و در یک کلام در دوره بتوانیم توصیه کنیم چه بپوشیم، چه بخوریم، چه بخوانیم،کجا برویم و....

راسخون: چگونه ظرفیت‌هایی مانند تبیان و راسخون می‌توانند به این سمت حرکت کنند؟
این بحث طبعا رسانه ای نیست. در اصل شاید فضای رقابت بد نباشد چون رقابت باعث قدرتمند شدن بازیگران در صحنه می شود، اما الان اینقدر رقبای دیگری داریم که اصلا وقت برای این نوع رقابت ها نمی ماند. برای اتحاد باید عناصر جذابیت و هم افزایی مشترک یکدیگر را پیدا کنیم. ممکن است ایجاد محصول یا پهن کردن سبد مخاطب برای رسیدن به تاثیر بیشتر بخشی از راهکارها باشد.

راسخون: اگر نکته یا سخن ناگفته‌ای مانده است، می‌شنویم
انشاء الله خدا به دوستان راسخون و دوستان تبیان کمک کند. بالاخره عمر و زمان می گذرد. ما اگر مسائل فرعی را به جای مسائل اصلی قراردهیم، ممکن است بعدها حسرت بخوریم. خوب است دائم این را به همدیگر یادآوری کنیم.