تبیان، دستیار زندگی
بدون آهن ربا هیچ موتور الکتریکی، کامپیوتر یا بلندگویی وجود ندارد. مغناطیسم یک نیروی نامریی است که با اتم ها، ذرات بسیار کوچکی که همه جیز را تشکیل می دهند کار می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آهن ربا و نیروی نامرئی

آهن ربا و نیروی نامرئی

بدون آهن ربا هیچ موتور الکتریکی، کامپیوتر یا بلندگویی وجود ندارد. مغناطیسم یک نیروی نامریی است که با اتم ها، ذرات بسیار کوچکی که همه چیز را تشکیل می دهند کار می کنند. اتم ها، از ذرات کوچک تری از جمله الکترون ساخته شده اند. مغناطیسم(خاصیت آهن ربایی) به روشی مربوط می شود که این ذرات را منظم کرده و حرکت می دهد. بیش تر مواد مغناطیسی حاوی آهن هستند. فولاد، نیز مانند آهن یک ماده ی آهن ربا است.

یک آهن ربا، مجموعه ای از آهن و فولاد است که تمام الکترون ها و اتم هایش تنظیم شده اند.

این بدان معناست که همه ی نیروهای آهن ربایی را جمع می کند. این نیرو، اطراف آهن ربا را احاطه می کند، منطقه ای که آن را میدان مغناطیسی می نامند. این منطقه در دوسر آهن ربا که قطب های آهن ربا نامیده می شوند، قوی تر است. قطب ها در یک آهن ربای نعلی شکل و در دو انتها قرار دارند.

آهن ربا و نیروی نامرئی

وقتی الکتریسیته در یک سیم جریان می یابد، میدان مغناطیسی ضعیفی را اطراف آن ایجاد می کند.

اگر این سیم را دور یک سیم پیچ بپیچیم، نیروی مغناطیسی(آهن ربایی) قوی تر می شود. که در این صورت آهن ربای الکتریکی نامیده می شود. نیروی مغناطیسی آن همانند یک آهن ربای معمولی است، اما وقتی جریان برق قطع می شود، خاصیت مغناطیسی هم از بین می رود. بعضی آهن رباهای الکتریکی آن قدر قوی هستند که می توانند یک اتومبیل را از زمین بلند کنند.

یک آهن ربا، دو قطب مختلف دارد_شمال و جنوب. قطب های هم نام یکدیگر را دفع و قطب های غیر همنام یکدیگر را جذب می کنند. هر دو قطب یک آهن ربا، هر ماده ای را که از آهن تشکیل شده باشد می ربایند مثل یک سوزن یا یک آچار یا یک پیچ.

لادن شریعت زاده_کیهان بچه ها

تنظیم:نعیمه درویشی_تصویر:مهدیه زمردکار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.