تبیان، دستیار زندگی

منابع زمین

آیا می دانستید ما از زمین استفاده های بسیاری می کنیم؟ من چند نمونه را برایتان آورده ام و به صورت خلاصه توضیح داده ام. امیدوارم مطلب آموزنده ای برای شما باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
منابع زمین
مردم طی سال ها آموخته اند از منابع طبیعی زمین که در پوسته زمین یافت می شود، چگونه استفاده کنند. اکنون چند منبعی را که از آن ها استفاده می کنیم معرفی می کنیم...

سنگ برای ساختمان.

نفت و بنزین برای سوخت.

غذاهایی که از گیاهان به دست می آیند

 گل برای کوزه گری و بشقاب

فلز برای استفاده در ماشین ها
منابع زمین
سنگ ها:
ما از سنگ ها استفاده های بسیاری می کنیم. پرچین ها، لوله های بخاری و دیوارها را با سنگ می سازیم. مجسمه ها و بناهای مقدس را از سنگ های صیقلی شده مانند: مرمر می سازیم. از سنگ های سختی  به نام گرانیت برای ساختن جاده ها استفاده می کنیم. از سنگ های قیمتی مانند الماس جواهر می سازند.

برخی، سنگ ها را دگرگون می کنند:
گل رس، خاک نرمی است که به آسانی از آن کوزه و بشقاب و چیزهای دیگر می سازند. هنگامی که گل رس در کوره مخصوص پخته می شود، بسیار سخت است.

آیا می دانید شیشه از سنگ ساخته شده؟ شن و سنگ آهک را با هم حرات می دهند. هنگامی گه شیشه ها هنوز گرم و نرم  است  آن را شکل می دهند، و به صفحه های شیشه ای و یا چیزهای شیشه ای که لازم  داریم، در می آورند.

زغال سنگ:
یکی از مفید ترین سنگ ها، زغال سنگ است. مردم در بسیاری از جاهای جهان از زغال سنگ برای سوخت استفاده می کنند. زغال سنگ از درختان و گیاهانی که میلیون ها سال پیش از بین رفته اند به دست می آید. آنان در زیرگل و لای مدفون می شوند و به مرور زمان به سنگ هایی تبدیل می شوند که زغال سنگ نام دارند.
منابع زمین
نفت:
نفت یک ماده سیاه و چرب است که در زمین یافت می شود. نفت از بقایای مرده جان دارانی است که در گل و لای  دفن شده اند و پس از گذشت میلیون ها سال، به قطرات نفت تبدیل شده اند.

- بسیاری از فراورده ها از نفت به دست می آیند. بنزین و روغن ماشین ها از نفت به دست می آید.

- از نفت پلاستیک ساخته می شود.

- از پلاستیک چیزهای گوناگونی ساخته می شود.

منابع زمین
خاک:
خاک یکی از مهم ترین منابع زمین است. بخش مهم مواد غذایی ما از گیاهانی به دست می آید که در خاک می رویند. درختانی که از چوب آن ها الوار تهیه می شود و خانه ساخته می شود در خاک رشد می کنند.
منابع زمین
فلزها:
بسیاری از فلزها در سنگ ها پیدا شدند. گاهی از فلز به شکل خالص استفاده می شود. گاهی چندین فلز را با هم مخلوط می کنند و فلز جدیدی می سازند

- فولاد از فلز آهن به دست می آید. فولد را در ساختمان ها و هر ماشینی به کار می برند.

- آلومینیوم سبک و مقاوم است. برای ساختن ماشین های بزرگی مانند هواپیما ها از آن استفاده می کنند. هم چنین برای درست کردن قوطی های کنسرو از آن بهره می گیرند.

-  از مس، سیم مسی می سازند. و در وسایل الکترونیکی از آن استفاده می کنند. سیم مسی به آسانی به هر شکلی در می آید و زنگ هم نمی زند.
منابع زمین

مطالب مرتبط:
زمین یه توپه گرده
نفس گرفته زمین
نگهدارنده عکس با سنگ

کانال کودک و نوجوان تبیان
تنظیم: شهرزاد فراهانی- منبع: کتاب مجموعه کشف های علمی (زمین شناسی)
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.