سایه انتخابات ایران بر همسایگان

ایران به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کشورهای منطقه ای و حتی جهانی در طول تاریخ کهن خود مطرح بوده است. نمونه کوچکی ازاین تاثیرگذاری را می توان تاثیر انتخابات ایران و تحولات قبل و بعد از آن در انتخابات دو کشور همسایه ایران یعنی ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سايه انتخابات ايران بر همسايگان

ايران به عنوان يکي از تاثيرگذارترين کشورهاي منطقه اي و حتي جهاني در طول تاريخ کهن خود مطرح بوده است. نمونه کوچکي ازاين تاثيرگذاري را مي توان تاثير انتخابات ايران و تحولات قبل و بعد از آن در انتخابات دو کشور همسايه ايران يعني افغانستان و عراق (اقليم کردستان) دانست.  انتخابات اقليم کردستان عراق روز شنبه برگزار شد و انتخابات افغانستان نيز در روزهاي آتي برگزار خواهد شد. اين دو کشور که پيوندهاي فرهنگي و زباني بسياري ميان ما و آنها وجود دارد از پتانسيلهاي بسياري براي تاثيرگذاري فرهنگي برخوردارند؛ البته اگر ما از اين پتانسيل استفاده کنيم. شايان ذکر است که اشاره به اين نمونه ها به معناي تاييد و يا رد آنها چه در ايران يا اين کشورها نيست بلکه صرفا به مساله الگوپذيري کشورهاي همسايه از ايران اشاره دارد. برخي از اين نمونه ها را مي خوانيم:

افغانستان

در انتخابات افغانستان نيز طرفداران دکتر عبدالله عبدالله، رنگ آبي را به‌عنوان حمايت از وي انتخاب كرده‌اند، حاميان «حامد کرزي»، رئيس‌جمهوري افغانستان پرچم سه رنگ افغانستان را نشانه حمايت خود از کرزي قرار دادند و ديگر کانديداي مطرح اين دور از انتخابات يعني «اشرف غني احمدزي» نيز رنگ سفيد که نشانه صلح و آرامش است، را رنگ انتخاباتي خود قرار داده‌اند. بدين ترتيب، سه رنگ انتخاباتي آبي، سفيد و پرچم ملي كه در انتخابات ايران جلوه‌گر بودند، در انتخابات افغانستان نيز جلوه‌اي متفاوت به رقابت‌هاي انتخاباتي بخشيده‌اند.

در اين ميان حتي بازار شايعه ها نيز داغ شده، مثلا شنيده مي شود که يکي از نمايندگان مردم در پارلمان هرات، سه هزار تي شرت آبي رنگ منقوش به تصوير دکتر عبدالله عبدالله - نامزد رياست جمهوري افغانستان – را از ايران وارد هرات کرده و در روز استقبال از وي در هرات در ميان مردم پخش کرده است.

 شايان ذکر است که اشاره به اين نمونه ها به معناي تاييد و يا رد آنها چه در ايران يا اين کشورها نيست بلکه صرفا به مساله الگوپذيري کشورهاي همسايه از ايران اشاره دارد

همچنين عکسها و پوسترهاي برخي نامزدها بسيار شبيه به آنچه که در انتخابات ايران بود طراحي شده است. به عنوان مثال از زماني که عبدالله رنگ آبي را به عنوان نماد تبليغاتي خود در انتخابات رياست جمهوري افغانستان انتخاب کرده، کليه پوسترها و بنرها و اقلام تبليغاتي مربوط به او با اين رنگ عرضه شده است. رنگ آبي در پوشش زنان افغان بطور وسيعي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و به نظر مي‌رسد، عبدالله‌عبدالله از محبوبيت اجتماعي و عرفي اين رنگ‌ براي رونق‌دهي به تبليغات انتخاباتي خويش استفاده مي‌كند؛ مانند موسوي كه علاوه بر وجه مذهبي رنگ سبز‌ از محبوبيت اجتماعي و عرفي اين رنگ در ميان ايرانيان براي گسترش تبليغات و محبوبيت خويش استفاده كرد.

در افغانستان نزديک به 15 شبکه تلوزيزيون خصوصي وجود دارد. يکي از اين شبکه ها با الهام از برگزاري مناظره ها در انتخابات ايران، مجري برگزاري "مناظره هاي انتخاباتي" ميان کانديداها شده است و برخي از کانديدها در اين مناظره ها شرکت کرده اند. نکته جالب آن است که حامد کرزاي از حضور در مناظره ها استنکاف کرده است. برخي ناظران، افشاگري ها و تنشهاي رخ داده در جريان مناظره هاي ايران را در اين تصميم کرزاي دخيل دانسته اند.

کردستان عراق

در انتخابات کردستان عراق نيز که براي  انتخاب ??? نماينده مجلس و رئيس دولت کردستان عراق انجام گرفت؛ مخالفان «مسعود بارزاني»، رئيس‌جمهور كنوني كردستان، رنگ «آبي» را براي تبليغات انتخاباتي خود برگزيدند. مخالفان بارزاني كه كانديداهاي مورد نظر خويش را در فهرستي موسوم به گوران - که به معني «تغيير» است- معرفي كرده‌‌‌اند، مي‌گويند كه تحت تاثير  ايران اقدام به اين‌كار كرده‌اند.

نکته جالب توجه ديگر اين است که نوشيروان مصطفي اصلي ترين مخالف بارزاني، شايد به دليل موفقيت استراتژِي افشاگري احمدي نژاد در ايران، بيشترين وجه همت خود و شبکه تلويزيوني وابسته اش را افشاي فسادهاي مالي و اداري قرار داده است.

براي دو کشور دوست و همسايه افغانستان و عراق آرزو مي کنيم که حوادث بعد از انتخابات ايران در اين کشورها تکرار نشود، هرچند که به دليل انجام انتخابات تحت نظارت سازمانهاي بين المللي احتمال چنين رخدادهايي کمرنگ است.

مطلب مرتبط: ايران چگونه امپراتوري مي شود؟

گروه جامعه و سياست

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت