تا جشنواره بیست و هشتم

در فاصله کمتر از 200 روز مانده به برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر‌ چرخ تولید در سینمای ایران به آهستگی می‌چرخد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تا جشنواره بيست و هشتم

چرخ توليد در سينماي ايران به آهستگي مي‌چرخد

در فاصله کمتر از 200 روز مانده به برگزاري بيست و هشتمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر‌ چرخ توليد در سينماي ايران به آهستگي مي‌چرخد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ماههاي اخير توليد فيلم‌هاي سينمايي متاثر از شرايط اجتماعي روندي آهسته پيدا کرده است. کمتر پروژه‌اي در بخش خصوصي کليد خورده و حتي توليد فيلم‌هايي که در مراحل فني هستند، به کندي پيش مي‌رود. اين وضعيت نگراني‌هايي را براي برگزاري جشنواره بيست و هشتم به وجود مي‌آورد و وضعيت اين دوره را در هاله‌اي از ابهام قرار مي‌دهد.

بنياد سينمايي فارابي به تازگي فهرستي از توليدات سينماي ايران در مراحل مختلف منتشر کرده که در اين فهرست 47 فيلم مراحل مختلف توليد را پشت سر مي‌گذارند و به زودي آماده نمايش مي‌شوند. اين آمار در نگاه اول اميدوارکننده است، اما بايد در نظر گرفت که تمام اين آثار در جشنواره بيست و هشتم روي پرده نمي‌روند.

بخشي از اين آثار قابليت نمايش در جشنواره را ندارند و بخشي به خواست و سليقه تهيه‌کننده و کارگردان پيش از جشنواره و در زمان مناسب اکران عمومي مي‌شوند، بخش ديگري در مسير پر پيچ و خم فني به نتيجه مطلوب نمي‌رسند و به جشنواره نمي‌رسند.معمولا فيلم‌‌هايي که در نيمه دوم سال توليد مي‌شوند کمتر فرصت حضور در جشنواره را پيدا مي‌کنند. پس مي‌توان پيش‌بيني کرد که توليداتي که در نيمه اول امسال کليد خورده‌اند بخش قابل توجهي از سهم جشنواره را به خود اختصاص دهند.

فيلم‌هاي سينمايي "گل بارون" شاهين باباپور، "زندگي شيرين" قدرت‌الله صلح‌ميرزايي، "در شب عروسي" رضا قهرماني، "شير و عسل" آرش معيريان، "لج و لجبازي" سيدمهدي برقعي، "وقتي که دزد بودم" شهرام شاه‌حسيني، "غريبه‌اي در شهر" جهانگير جهانگيري و "خانواده ارنست" محسن ميردامادي گزينه‌هاي مناسبي براي نمايش در جشنواره نيستند و براي مخاطب انبوه ساخته شده‌اند.

از ميان اين فيلم‌ها "فرزند صبح" بهروز افخمي، "پاداش" کمال تبريزي  و "ملک سليمان" شهريار بحراني سال گذشته توليد شده‌اند و قرار بود در جشنواره بيست و هفتم شرکت کنند، اما براي نمايش آماده نشدند. هشت فيلم سينمايي از ميان توليدات امسال براي نمايش در جشنواره مناسب نيستند و اگر فرصت پيش بيايد،قبل از جشنواره بيست و هشتم اکران عمومي مي‌شوند.

فيلم‌هاي سينمايي "گل بارون" شاهين باباپور، "زندگي شيرين" قدرت‌الله صلح‌ميرزايي، "در شب عروسي" رضا قهرماني، "شير و عسل" آرش معيريان، "لج و لجبازي" سيدمهدي برقعي، "وقتي که دزد بودم" شهرام شاه‌حسيني، "غريبه‌اي در شهر" جهانگير جهانگيري و "خانواده ارنست" محسن ميردامادي گزينه‌هاي مناسبي براي نمايش در جشنواره نيستند و براي مخاطب انبوه ساخته شده‌اند.

از اين فهرست 39 فيلم بخت بيشتري براي حضور در جشنواره و رقابت در بخش‌هاي مختلف بيست و هشتمين جشنواره فيلم فجر را دارند. "فرزند صبح"، "پاداش"، "ملک سليمان"، خيابان بيست و چهارم" سعيد اسدي، "نفوذي" جمال شورجه، "يک گزارش واقعي" داريوش فرهنگ، "نظام از راست" محمد ورزي، "سفر مرگ" حسن آقاکريمي، "شکارچي" رفيع پيتز، "چهل سالگي" عليرضا رئيسيان"، "زندگي با چشمان بسته" رسول صدرعاملي، "کيميا و خاک" عباس رافعي و "رز سفيد" کامران قدکچيان

"شب واقعه" شهرام اسدي، "حوالي اتوبان" سياوش اسعدي، "بيداري" فرزاد موتمن، "نيش و زنبور" حميدرضا صلاحمند، "سن پترزبورگ" بهروز افخمي، "پسر آدم، دختر حوا" رامبد جوان،"نخودي" جلال فاطمي، "آناهيتا" عزيزالله حميدنژاد، "پرواز مرغابي‌ها" علي شاه‌حاتمي، "لالايي" منيژه حکمت، "عصر روز دهم" مجتبي راعي، "باغ قرمز" امير سمواتي، "زخم شانه حوا"

حسين قناعت، "آل" بهرام بهراميان، "همبازي" غلامرضا رمضاني، "خواب‌هاي دنباله‌دار" پوران درخشنده، "راه آبي ابريشم" محمد بزرگ‌نيا،"تهران در جستجوي زيبايي" مهدي کرمپور، داريوش مهرجويي و سيف‌الله داد، "بي‌خوابي" محمدجعفر باقري‌نيا، "راند هفتم" سامان استرکي، "جايي نزديک زمين" مهدي رحماني و "پرسه در مه" بهرام توکلي آثاري هستند که قابليت نمايش در جشنواره را دارند و در مراحلي هستند که حضورشان در جشنواره طبيعي به نظر مي‌رسد.

در اين روزها فيلمسازاني هم ترجيح مي‌دهند پس از تغيير مديران فرهنگي و شروع فعاليت دولت جديد، فيلم تازه‌شان را کليد بزنند. ابراهيم حاتمي‌کيا، رخشان بني‌اعتماد، رضا ميرکريمي، تهمينه ميلاني، احمدرضا درويش، مجيد مجيدي و... فيلمسازاني هستند که مي‌توانند با حضورشان به جشنواره گرما و شور بيشتر بدهند، اما به نظر نمي‌رسد برنامه‌اي براي جشنواره بيست و هشتم داشته باشند.

شايد بهتر است بپذيريم که آسمان جشنواره بيست و هشتم کمتر ستاره دارد.

تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت