فرودگاه بین المللی پاریس

فرودگاه بین المللی شارل دو گل ، پاریس بزرگ ترین فرودگاه بین المللی فرانسه و یکی از مهم ترین مراکز هوانوردی جهان ، در 25 کیلو متری شمال شرق پاریس ، در منطقه رسی واقع شده است .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرودگاه بين المللي پاريس

فرودگاه بين المللي شارل دو گل ، پاريس بزرگ ترين فرودگاه بين المللي فرانسه و يکي از مهم ترين مراکز هوانوردي جهان ، در 25 کيلو متري شمال شرق پاريس ، در منطقه رسي واقع شده است .

 اين فرودگاه به پاس خدمات ژنرال شارل آندره ژوزف ماري دو گل ، رهبر نيروهاي جبهه فرانسه آزاد ، به نام وي نام گذاري شده ودر سطح بين المللي با کدهاي شناسايي CDG (ياتا) ، LFPG (ايکائو) شناخته مي شود .

فرودگاه شارل دوگل در سال 2007 ميلادي ، از لحا ظ تعداد نشست و برخاست هواپيما با 522 هزار و 7 مورد بالاتر از فرودگاه هاي فرانکفورت و مادريد ايستاد و فرودگاه برتر اروپا لقب گرفت. اين فرودگاه همچنين در بخش کارگو با جابجايي دو ميليون و 297هزار و896 تن کالا و با عملکردي بهتر نسبت به فرودگاه هاي فرانکفورت وآمستردام که به ترتيب دو ميليون و 169 هزار و 25تن و يک ميليون و 651 هزار و 385تن جابه جا کرده بودند فرودگاه نخست فاره سبز شناخته شد. فرودگاه بين المللي پاريس در بخش مسافري نيز در ميان سه فرودگاه برتر اروپا قرار گرفت. در سال گذشته 59 ميليون و 919 هزار و383 مسافر از فرودگاه شارل دو گل جابجا شدند که اين موفقيت فرودگاه معروف پاريس را از لحاظ ترافيک مسافريس از فرودگاه هيتروي لندن در جايگاه دوم قرار داد.

فرودگاه بين المللي پاريس در فضايي به وسعت 32.38 کيلو متر مربع ساخته شده است که اين وسعت زياد شارل دو گل را از شش طرف به مناطق معروف حومه پاريس متصل مي سازد. اين فرودگاه زير نظر گروه موسوم به فرودگاه پاريس اداره مي شود. اين گروه علاوه بر اداره فرودگاه شارل دو گل مديريت فرودگاهي اورلي لو بور گه و چند فرودگاه کوچک ديگر در حومه پاريس را نيز بر عهده دارد.عمليات ساخت اين فرودگاه در سال 1966 با عنوان پروژه ساخت فرودگاه شمال پاريس آغاز شد و در سال 1974 به پايان رسيد. اين فرودگاه در هشتم مارس همان سال با تغيير نام به فرودگاه شارل دو گل فعاليت خود را آغاز کرد.

فرودگاه بين المللي پاريس داراي سه ترمينال اصلي است که ترمينال يک قديمي ترين آنهاست. اين ترمينال به شکل مدور در ده طبقه طراحي شده است و هفت بخش اقماري در آن وجود دارد که هر يک داراي چهار گيت ورودي و خروجي است.بخش هاي اقماري از طريق کريدورهاي زير زميني و سامانه انتقال خودکار به يکديگر متصل مي باشند که اين امر موجب تسهيل تردد مسافران مي شود. مهم ترين ترمينال اين فرودگاه ترمينال دو است که ابتدا براي پروازهاي اير فرانس در نظر گرفته شده بود اما به تدريج گسترش يافت و شرکتهاي ديگر نيز در آن مستقر شدند. اين ترمينال متشکل از شش ترمينال فرعي است که به ترتيب با نامهاي A2 وB2 و C2 و D2 وE2 وF2 از يکديگر متمايز مي شوند. هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران در ترمينال C2 اين فرودگاه مستقر است .

در 27 ژوين سال گذشته ترمينال ويژه اير باس 380 واقع در شرق ترمينال هاي E2 وF2 به بهره برداري رسيد و عمليات ساخت ترمينال اقماري ديگر نيز با هدف افزايش ظرفيت فرودگاه با حمايت مالي Air France و KLM در دست انجام است که عمليات ساخت آن تا سال 2012 به پايان خواهد رسيد. اين ترمينال از لحاظ وسعت دومين ترمينال مسافري فرودگاهي اروپا پس از ترمينال چهار فرودگاه مادريد خواهد بودکه در ساخت و تجهيز آن از بهترين مواد و تجهيزات استفاده مي شود.ترمينال دو فرودگاه شارل دوگل در چند سال اخير براي دولت فرانسه چندان خوش يمن نبوده است .

در 23 مه 2004 سقف بخشهايي از اين ترمينال فرو ريخت که در اين حادثه چهار نفر جان خود را از دست دادند و تعدادي نيز زخمي شدند.در 28 سپتا مبر همان سال ترمينال سه فرودگاه دوبي نيز که ساخت آن در مراحل نهايي بود دچار حادثه مشابهي شد و بخشي از سقف آن فرو ريخت .نکته قابل تامل در اين دو سانحه آن است که طراح هر دو ترمينال پل آندروي فرا نسوي بود که اين امر موجب جريحه دار شدن غرور فرانسوي ها شد. دولت فرانسه براي ايجاد ذهنيت مثبت از فرودگاه هاي اين کشور د رسال 2006 اعلام کرد برخي از ترمينال هاي مسافري فرودگاههاي فرانسه را به پروازهاي حساس اختصاص خواهد يافت و در اين راستا ضريب امنيتي اين ترمينالها افزايش مي يابد. دو لت اين کشور در سال گذشته تجهيزات ويژه اي براي ترمينال هاي ويژه خريداري کرد و کنترل هاي امنيتي را در اين ترمينال ها افزايش داد.البته در حال حاضر فقط پروازهاي به ايالات متحده و سرزمين هاي اشغالي جزو پروازهاي حساس محسوب شده و در خصوص ساير کشورها سخت گيري خاصي اعمال نمي شود. ترمينال سه فرود گاه شارل دو گل نيز مخصوص پروازهاي چارتر و ارزان قيمت است و امکانات خاصي ندارد. فرودگاه شارل دو گل از طريق شبکه قطار درون شهري به شهر پاريس و از طريق شبکه ريلي پيشرفته فرانسه به اکثر شهرهاي مهم کشور از جمله ليون مارسي مون پليه تولوز ليل و نانت متصل است.

اين فرودگاه سوژه و محل ساخت فيلم ها و آثار هنري متعددي بوده و جالب اينکه داستان معروف ترين فيلم بر گرفته شده از رخدادهاي اين فرودگاه را يک ايراني رقم زده است. اين فرد مهران کريمي ناصري نام دارد که در 26 اوت سال 1988 وارد اين فرودگاه شد و به دليل فقدان مدارک شناسايي به مدت هجده سال نتوانست از ترمينال فرودگاه خارج شود. وي در سال 2006 از فرودگاه شارل دو گل خارج شد و به مقصد نامعلومي رفت . استيون اسپيلبرگ در سال 2004 داستان زندگي آقاي کريمي ناصري را در فيلمي با عنوان ترمينال به تصوير کشيد.گفتني است طبق مصوبه دولت فرانسه که در سال 2005 به مديران فرودگاه شارل دو گل ابلاغ شد تصوير برداري از اماکن و حتي هواپيماهاي در حال نشست و بر خاست اين فرودگاه براي استفاده شخصي ممنوع است.

 

منبع:سايت مراقبت پرواز

تنظيم براي تبيان: محسن مرادي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت