انتقاد شدید مطهری از کروبی

متن نامه صریح آقای علی مطهری نماینده تهران در مجلس به آقای کروبی درباره فیلم انتخاباتی او
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آثار پايمال كردن حقوق مردم در دوره كرباسچي هنوز باقي است

 علي مطهري نماينده مجلس در نامه سرگشاده‌اي خطاب به حجت‌الاسلام كروبي ضمن انتقاد شديد به فيلم تبليغاتي وي نوشت: كرباسچي در زمان تصدي شهرداري تهران حقوق مردم را پايمال مي‌كرد به طوري كه آثار آن هنوز باقي است و شايد تا قرنها باقي باشد.

 متن نامه سرگشاده علي مطهري خطاب به حجت‌الاسلام كروبي به شرح ذيل است:

با اهداي سلام، مستند تبليغاتي جناب عالي را ملاحظه كردم و متأسف شدم. نشانه‌هاي غربزدگي و خودباختگي در مقابل فرهنگ غربي در آن موج مي‌زد. ظاهراً مصمم هستيد كه به هر قيمت، ولو انكار احكام مسلم اسلام آراي بخشي از جامعه را به سوي خود جلب كنيد. انكار حكم مسلم تعدد زوجات با اين بيان كه با اجراي آن در ايران مخالفم، حاكي از بي‌اطلاعي شما از فلسفه اين حكم است. شما را ارجاع مي‌دهم به كتاب "نظام حقوق زن در اسلام " اثر شهيد آيت‌الله مطهري. تعدد زوجات از حقوق زن و يكي از افتخارات اسلام است. دنياي غرب كه اين قانون را رد مي‌كند چه چيزي جز فساد و فحشاء در جاي آن قرار داده است؟ و شما كه اين حكم اسلام را انكار مي‌كنيد چه راهي را براي حل معضل زنان بدون شوهر پيشنهاد مي‌كنيد. معمولاً در اجتماعات بشري به دليل تلفات بيشتر مردان و مقاومت بيشتر زنان در مقابل بيماري، تعداد زنان آماده ازدواج از تعداد مردان آماده ازدواج بيشتر است و انكار قانون تعدد زوجات به معني محروم كردن تعدادي از زنان از حق داشتن شوهر است. البته بديهي است كه تك همسري طبيعي‌ترين شكل ازدواج است و هر مردي صلاحيت ازدواج مجدد را ندارد و شرايطي لازم است، از جمله درك درست از فلسفه اين حكم و اينكه اين قانون تنها راه حل يك معضل اجتماعي است.

ظاهراً مصمم هستيد كه به هر قيمت، ولو انكار احكام مسلم اسلام آراي بخشي از جامعه را به سوي خود جلب كنيد. انكار حكم مسلم تعدد زوجات با اين بيان كه با اجراي آن در ايران مخالفم، حاكي از بي‌اطلاعي شما از فلسفه اين حكم است

نشانه ديگر غربزدگي در مستند تبليغاتي شما مطرح شدن مسئله حجاب اختياري است، بدون آنكه پاسخ درستي به آن داده شود. آيا در رژيم شاه غير از اين بود كه حجاب، اختياري بود؟ در آن رژيم مرز بي‌حجابي به كجا منتهي شد؟ آيا غير از اين است كه در سالهاي آخر رژيم پهلوي برخي زنان در كنار دريا با لباس زير تردد مي‌كردند و در شمال تهران نيز نيمه عرياني بيداد مي‌كرد به طوري كه به اعتراف برخي اروپائيان شمال تهران از اروپا نيز پيش افتاده بود؟ آيا شما معتقد به وظيفه دولت اسلامي در ارتقاي اخلاق و فضائل مردم نيستيد و دولت را فقط مسئول تأمين آب و نان مردم مي‌دانيد، آنچنان كه سكولارها مي‌انديشند؟ آيا شما اين اجماع فقها را كه امر به معروف و نهي از منكر آنجا كه مستلزم اعمال قانون باشد وظيفه دولت اسلامي است قبول نداريد؟ به علاوه، مگر اكنون درباره پوشش اسلامي اعمال زوري در كار است؟ آيا از اين آزادتر هم براي يك نظام اسلامي امكان دارد؟ اگر ايرادي هست، در جهت مقابل است كه چرا نظارتي بر پوشش اسلامي زنان و مردان نيست و چرا دولت نهم با طرح ارتقاء امنيت اخلاقي جامعه بارها مخالفت و كارشكني نموده و زحمات كاركنان نيروي انتظامي را كم اثر كرده است و اگر نقصي در كار آنها هست درصدد رفع آن برنيامده است؟ در واقع دولت نهم با بي‌تفاوتي نسبت به مسائل مربوط به عفاف جامعه و آزادي دادن بيش از حد در اين حوزه، ضمن اينكه مورد انتقاد اقشار متدين جامعه واقع شده، افرادي مانند شما را كه تحت تأثير فرهنگ غربي هستيد خلع سلاح كرده است، چرا كه دولت نهم در اين حوزه‌ها گاهي از دولت اصلاحات نيز پيشي گرفته است

نشانه ديگر غربزدگي در مستند تبليغاتي شما مطرح شدن مسئله حجاب اختياري است، بدون آنكه پاسخ درستي به آن داده شود. آيا در رژيم شاه غير از اين بود كه حجاب، اختياري بود؟

انتظار ما از شما اين بود كه در مستند خود از انحطاط وضع پوشش اسلامي در دوازده سال اخير سخن مي‌رانديد و طرح خود را براي حل اين مشكل ارائه مي‌نموديد.

مسئله ديگر در مستند شما اين بود: آيا مبارزه با آمريكا در حالي كه شكم بخشي از جامعه ما گرسنه است درست است؟ و شما هم جواب درستي نداديد. آيا ما بايد مردم را آرمانگرا بخواهيم يا به گونه‌اي كه ايده‌آل‌شان سير شدن خود باشد هر چند برادران مسلمان يا همنوعشان تحت شديدترين ظلمها باشند؟ البته سير كردن شكم گرسنگان جامعه وظيفه اول هر دولتي است ولي هنر يك دولت اسلامي اين است كه ميان آرمانگرايي و واقع‌گرايي تعادل ايجاد كند و هيچ كدام را به بهانه ديگري تعطيل نكند. جالب است كه دفاع از حقوق مردم در برنامه مستند شما توسط آقاي كرباسچي مطرح شد كه خود در زمان تصدي شهرداري تهران حقوق مردم را پايمال مي‌كرد به طوري كه آثار آن هنوز باقي است و شايد تا قرنها باقي باشد. ترافيك سنگين امروز شمال تهران بيشتر ناشي از برج‌سازيهاي بي‌رويه و غيركارشناسي در كوچه پس كوچه‌ها و خيابانهاي شمال تهران در آن دوره سياه است با اين منطق كه پول بده هر چند طبقه كه مي‌خواهي بساز، در نتيجه در كوچه‌هاي شش‌متري و هشت‌متري ساختمانهاي پنج طبقه و هفت طبقه سربرآورد و بسياري از باغها تبديل به برجهاي بيست طبقه و سي طبقه شد و امروز در شمال تهران اساساً نمي‌شود حركت كرد.

هنر يك دولت اسلامي اين است كه ميان آرمانگرايي و واقع‌گرايي تعادل ايجاد كند و هيچ كدام را به بهانه ديگري تعطيل نكند.

نشانه ديگر غربزدگي در برنامه مستند شما اين بود كه شعارتان كه تغيير باشد با كلمه لاتين (change) بر روي تريبون و لباس هواداران شما نوشته شده بود، در حالي كه التزام به عدم استفاده از كلمات لاتين بايد مورد تأكيد يك رئيس جمهور باشد.

به هرحال انتظار از شما چيز ديگري بود. اميدوارم پس از انتخابات در يك فضاي آرام در مباني فكري خود تجديد نظر اساسي بفرماييد و پيشنهاد مي‌كنم برخي آثار اسلامي به ويژه آثار امام خميني و استاد مطهري را بار ديگر مطالعه فرماييد.

با تقديم احترام

علي مطهري

 

تنظيم براي تبيان:سيد ابراهيمي

منبع فارس

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت