آداب سخن گفتن برای فضایی ها(2)

هر چند شما قبل از آمدن به زمین چند واحد پیش نیاز حرف زدن را پاس کرده‏‏اید. ولی اینکه فضایی بتواند حرف بزند همه کار نیست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آداب سخن گفتن براي فضايي ها(2)

هر چند شما قبل از آمدن به زمين چند واحد پيش نياز حرف زدن را پاس کرده‏‏ايد. ولي اينکه فضايي بتواند حرف بزند همه کار نيست. چرا که ممکن است شما خيلي حرف بزنيد ولي يک ذره از حرف‏هايتان به درد نخورد، پس درست حرف زدن و به موقع حرف زدن از آن نکاتي است که براي آدم‏ها اهميت ويژه‏اي دارد.

در قسمت قبل در رابطه با سخن گفتن فضايي ها مطلبي ارائه داديم. اينک به ادامه آداب فضايي ها در رابطه با سخن گفتن مي پردازيم.

به جاي تماشاي تلويزيون، کتاب بخوانيد.

 

يک فضايي خوب بايد چه نکاتي را در سخن گفتن رعايت کند؟

 

7- آدم‏ها به حرف زدن خيلي اهميت مي‏دهند. به همين خاطر بايد سعي کنيد در سخن گفتن دقت کرده و با استفاده از شعر و ضرب‏المثل، روح آدم‏ها را تسخير کنيد و چنان آنها را شيفته خود سازيد که ترک ديار کنند و با شما به کره ماه بيايند، به شرط اينکه با حفظ نکات اخلاقي و سخنان مفيد فايده موجبات شادي و نشاط آدم‏ها را فراهم کنيد و اين کار امکان‏پذير نيست مگر اينکه به جاي تماشاي تلويزيون، کتاب بخوانيد.

8- اينکه توي کره ماه پدر شما چند متر ماه دارد! و شما چند فروند سفينه داريد، حرف هايي نيست که موجب شود اعتبار شما بالا برود. آدم‏ها از کساني که زياد به اصالت خانوادگي خود افتخار مي‏کنند و افتخارات گذشته را به رخ هم مي‏کشند، خوششان نمي‏آيد، حتي اگر حرف‏هاي ديگران بهترين حرف‏هاي دنيا باشد، کسي به آنها توجه نخواهد کرد پس سعي کنيد از خانواده خود صحبت نکنيد مگر در حدّي که مي‏پرسند.

 

فکر مي‏کنيد چون از ماه آمده‏ايد حق داريد مردم را ريز ببينيد.

9- مشکلات شما متعلق به خودتان است و لازم نيست به هر کس مي رسيد در مورد دوري از ماه و احياناً زن و فرزند سخن بگوييد. اگر انتظار کمکي داريد اشاره‏اي کافي است و اگر مي‏خواهيد حس ترحم آنها برانگيزد اصلاً کار درستي نيست چون با اين کار، شما خيلي کوچک مي‏شويد، حال و حوصله مصيبت شنيدن آدم‏ها هم حد و اندازه‏اي دارد.

 

10- فکر نکنيد با عيب جويي از ديگران و تمسخر آنها موجب جلب توجه مي‏شويد. شما تنها با اينکار موجبات سلب اعتماد ديگران را فراهم مي‏کنيد. هيچ آدمي از سرزمين و شهر خود بدگويي نمي‏کند چون مي‏داند خود اوست که سرزمينش را ساخته است و انتقاد از فرهنگ مردم شهرش، انتقاد از شخصيت خود اوست. بنابراين سعي مي‏کند در کنار معايبي که مي‏بيند نکات مثبت را با انصاف بيان کند.

حرف‏هاي راستتان اگر با صداقت بيان شود نياز به قسم ندارد.

 

11- چه کسي گفته است شما کسي را نصيحت کنيد؟ حتي اگر قرار باشد کسي را نصيحت کنيد او نبايد متوجه شود که شما داريد نصيحتش مي‏کنيد. اين چه رسم بدي است که شما فضايي‏ها داريد و مثل موجودات پر ادعا هميشه از بالا نگاه مي‏کنيد و فکر مي‏کنيد چون از ماه آمده‏ايد حق داريد مردم را ريز ببينيد.

12- قسم خوردن کار زشتي است. مطمئن باشيد هيچ قسمي حرف دروغ شما را راست نمي‏کند و حرف‏هاي راستتان اگر با صداقت بيان شود نياز به قسم ندارد.

 

قاسم رفيعا

دوست نوجوانان

تنظيم:خرازي

****************

مطالب مرتبط

آداب سخن گفتن براي فضايي ها

هديه‏ي بهاري

تو جواب تنهايي مني (3)

خورشيد شاه (17)

بپا مغرور نشي

شام و ناهار هيچي!

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت