او می خواند و شما گوش می کنید

وقتی کودکی خواندن صحیح را آموخت، مساله مهم نگاه داشتن او به عنوان یک خواننده فعال است. در این مرحله سنی متاسفانه فعالیت های مدرسه و تکالیف شب، سعی در پر کردن اوقات فراغت کودک با کلاسهای گوناگون و بالاخره تمایل خود او برای فعالیتهای گروهی و بودن با دیگر هم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

او مي خواند و شما گوش مي کنيد

من مي خوانم ،تو مي خواني ،ما مي خوانيم (6)

براي مطالعه ي قسمت قبل اينجا کليک کنيد.

وقتي کودکي خواندن صحيح را آموخت، مساله مهم نگاه داشتن او به عنوان يک خواننده فعال است. در اين مرحله سني متاسفانه فعاليت هاي مدرسه و تکاليف شب، سعي در پر کردن اوقات فراغت کودک با کلاس هاي گوناگون و بالاخره تمايل خود او براي فعاليت هاي گروهي و بودن با ديگر همسالان، مساله کتابخواني کم کم بيرنگ مي شود.

وقتي کودکي خواندن صحيح را آموخت، مساله مهم نگاه داشتن او به عنوان يک خواننده فعال است.

تحقيقات معلمين کلاس هاي چهارم آفت ناگهاني توانائي در خواندن را به صورتي خطرناک و قابل تشخيص نشان مي دهد. در اين دوره فرزند شما هنوز به راهنمايي و تشويق در زمينه خواندن نياز دارد. انتخاب کتاب هائي با قهرمانان هم سن و سال، داستان هاي ماجرائي، کتاب ها براي سوالات بي جواب آن ها، قصه هائي که در آن نوجواني به جستجوي پدر يا مادر و يا گنج به ناشناخته سفر مي کند. قصه هائي که رقابت را ارضاء کند و براي مبارزه و يا قضاوت استدلال هاي جالبي داشته باشد. در اين کتاب ها همه چيز نبايد به خوبي و خوشي تمام شود. داستان مردي که مي خواهد عمر جادوانه اي داشت باشد ، بعد از صد سال دلش براي خانواده اش تنگ مي شود ، بر مي گردد و...

.

چنانچه فرزند شما به سرگرمي هاي ديگري، چون ورزش، هنر ، حرفه و فني علاقمند شده است، بايد در رابطه با آن فعاليت ها، مقالاتي را جمع آوري کرده در اختيارش قرار دهيد تا حلقه پيوندش با خواندن هم چنان حفظ شود. تشويق آنها به عضويت در کتابخانه هاي مدرسه يا کتابخانه هاي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان که خوشبختانه در تمام شهرستان ها داير است ،مي تواند بسيار مفيد باشد با کنترل کردن تماشاي تلويزيون در خانه، براي فعاليت هاي ارزشمندتر خانوادگي وقت کافي خواهيد داشت.

شما مي توانيد زماني را براي مطالعه خانوادگي منظور کنيد والدين کتابخوان فرزندشان نيز از آنها تبعيت خواهند کرد.

کودک شما يقيناً منتظر ساعاتي است که با هم يک داستان مهيج را بخوانيد ، بعد از کتابخواني در مورد کتاب با هم بحث کنيد. شخصيت ها را تجزيه و تحليل کنيد راهکارهاي گوناگون را تخيل کنيد. فضاها را مجسم کنيد. از او بخواهيد که احساسش را نسبت به کتاب بيان کند. کتابخواني فرصت مناسبي است که شما فرزند خود را بهتر بشناسيد و با عقايدش آشنا شويد. بياد داشته باشيد که سلائق شخصي او در انتخاب کتاب اثر مي گذارد.

بياد داشته باشيد که ميان اندازه مطالعه براي لذت بردن و موفقيت هاي تحصيلي رابطه مستقيمي وجود دارد. دانش آموزان موفق در مدرسه، گروهي هستند که بيشتر مي خوانند و جالب اينکه خواندني ها يشان نيزي با کيفيت تر است.

 به انتخاب او احترام بگذاريد حتي اگر مخالف سليقه شخصي شما و سبک خواندني هايتان باشد. چنانچه کتاب تازه اي براي او مي خوانيد و يا به او هديه داده ايد ، وقت بيشتري براي سوالات و عقايد او بگذاريد. مجدداً باين مساله توجه کنيد که توضيحات شما بايد با توجه به تجربيات کودک بوده و گاهي حوادث ، به تاکيد و تفهيم بيشتري نياز دارند. هرگز وقتي او تمايلي به خواندن ندارد او را مجبور به خواندن نکنيد. معمولاً دختران زندگينامه ها، داستانهاي عاطفي و طنز و راز و رمز دارو مطالب ديني را دوست دارند و پسرها در همين دوره (8 و 9 سالگي) علاقمند به کتب تاريخي، زندگينامه ها، داستانهاي علمي تخيلي و... مي شد.

 بياد داشته باشيد که ميان اندازه مطالعه براي لذت بردن و موفقيت هاي تحصيلي رابطه مستقيمي وجود دارد. دانش آموزان موفق در مدرسه، گروهي هستند که بيشتر مي خوانند و جالب اينکه خواندني ها يشان نيزي با کيفيت تر است. انجمن هاي اولياء و مربيان بايد جلساتي را در رابطه با کتابخواني کودکان و خواندن در خانه بر گزار کند و رهنمودهائي رادر اين زمينه به خانواده ها بدهد.

 

«آن صداي وحشتناک که روباه را ترساند چه بود؟ يک پلنگ درنده يا يک کفتار زشت صداي شکستن يک درخت پير و يا صداي وجدان روباه که از او مي پرسيد: «هي روباه کجا فرار مي کني...؟ فرار چاره ساز نيست، شايد جائي ديگر، شخص ديگري ترا عصباني کرد، آيا تا ابد مي خواهي فرار کني؟ علت را جستجو کن؟

ديگر لزومي ندارد که شما بخوانيد ، فرزندتان مي خواند و اين بار شما گوش مي کنيد.

 

تبيان: 

فرشته مجيب -عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي

 

مقالات مرتبط :

من مي‌خوانم، تو مي‌خواني ،ما مي‌خوانيم

زبان قصه، زبان تربيت

به كودكانمان «كتاب خواندن» را بياموزيم ( قسمت اول)

«کتاب بازي» را به کودک ياد دهيد!

برايم قصه بگو

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت