تبیان، دستیار زندگی
قصه‌گویی، اندوخته عظیم انرژی و افكار خلاقانه را در كودك شما آشكار می‌كند. قصه‌گویی ، یك عنصر اساسی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زبان قصه، زبان تربیت

زبان قصه، زبان تربیت

قصه‌گویی، اندوخته عظیم انرژی و افكار خلاقانه را در كودك شما آشكار می‌كند.

قصه‌گویی ، یك عنصر اساسی و فوق مهم در ساختن نبوغ است. این كار قدرت تفكرات خارق‌العاده را در یك نابغه زنده می‌كند. طبق نظریه روان‌شناسان كودك، روند رشد ذهنی كودك تا قبل از سن شش سالگی به نحو نفس‌گیری سریع است. بین شش تا هفت سالگی سرعت آن كاهش می‌یابد و رشد آهسته و ماندگار تثبیت می‌شود.

برانگیختن: قصه‌های خوب پیام‌هایی از امید، تلاش و موفقیت در خود دارند، بدون آن كه حرفی از پند و موعظه در بین باشد. قصه‌ها نیروی تفكر او را برمی‌انگیزند.

بیداری بصری: قصه ، استعداد تصویرسازی كودك را بیدار می‌كند، قوه تخیل رشد یافته و پیشرفته اساس شكوفایی نبوغ است.

گوشی برای گفت و شنود: كلمات زمانی كه با آهنگ و لحن متفاوت بیان شوند، مجذوب كننده می‌شوند.

تجربه‌های تازه: با قصه گفتن، فرزند شما به دنیاهای اسرارآمیز و جادویی می‌رود. در قصه‌ها به علایق بچه‌ها پی‌برده می‌شود و از طرفی با خواندن مطالب درباره علایق كودك، اشتیاق او را به سمت خواندن سوق می‌دهید .

درك دیگران: او در داستان شخصیت‌های مختلف را درك می‌كند و تفاوت‌ها را درمی‌یابد و افق دید او وسیع‌تر می‌شود.

قصه‌های محلی: قصه‌های محلی فرهنگ ملت‌ها را به كودك می‌آموزد.

الهام گرفتن از داستان‌های واقعی: درباره افراد برجسته ی جهان داستان‌های شنیدنی برای كودك بگویید. در زمینه تاریخ، علوم، ریاضیات، مهندسی، موسیقی، سیاست و هنر. او با همسان‌سازی با افراد دیگر سعی می‌كند خود را به سوی آنان سوق دهد. زندگی مشاهیر می‌تواند برای كودكان منبع الهام بزرگی باشد.

حرف‌های بعد از قصه: گفت‌وگوهای بعد از قصه می‌تواند شروعی برای كسب تجربیات جدید باشد و با سوالات مختلف از كودك او را به سمت یافته‌های جدید هدایت كنید.

گاهی می‌تواند سوالات را از زبان اسباب‌بازی‌های او مطرح كنید.برای مثال خرس كوچولوی تو می‌پرسد چرا فیل در داستان آن‌گونه عمل كرد؟ بدین وسیله سبب رشد بخش تحلیلگر مغز او می‌شوید.

قصه‌گویی، اندوخته عظیم انرژی و افكار خلاقانه را در كودك شما آشكار می‌كند. قصه‌گویی جرقه كوچكی را كه شعله نبوغ را در خود دارد، مستقل می‌كند تا در دنیایی كه سرشار از امكانات عظیم است بدرخشد.

نیچه، فیلسوف آلمانی می‌گوید: محال است چیزی به بار بنشیند، بی‌آنكه ارواح سالم و برومند در ایجادش دخیل نبوده باشند.

       نویسنده : محمد مرندی

  

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.