سيگار باعث نازايي زن مي‌شود

راجع به مضرات سيگار زياد شنیده اید. عوارض وحشتناک سيگار و مشکلاتي که در طی زمان براي افراد سيگاري و اطرافيان‌شان به وجود مي‌آيد تقريبا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سيگار باعث نازايي زن مي‌شود

راجع به مضرات سيگار زياد شنيده ايد. عوارض وحشتناک سيگار و مشکلاتي که در طي زمان براي افراد سيگاري و اطرافيان‌شان به وجود مي‌آيد تقريبا براي همه شما آشناست. راجع به خطرات سيگار براي خانم‌هاي باردار و جنين‌شان هم، پزشکان هشدارهاي فراواني داده‌اند. اما اگر سيگار باعث شود خانمي بادار نشود چه؟

تحقيق جديدي نشان مي دهد خانم‌هايي که والدين‌ يا همسرشان سيگاري هستند، ممکن است دچار مشکلاتي در زمينه باروري شوند.

اين مطالعه جديد بيان مي‌کند خانم‌هايي که در محيط‌هاي حاوي دود سيگار در مدت زمان طولاني حضور داشته باشند، نسبت به افراد ديگر احتمال باروري‌شان کمتر است.

از نظر محققان اين مساله، دليل مهم ديگري است که مي‌تواند باعث شود خانم‌ها نه تنها خود سيگار کشيدن را کنار بگذارند، بلکه باعث ترک سيگار اطرافيانشان هم بشوند.

در اين مطالعه به غير از مساله ناباروري، مشکلات ديگر هم مورد بررسي قرار گرفتند و يافته‌ها نشان داده که دودهاي دست دوم سيگار (يعني خود فرد سيگار نمي کشد، ولي دود سيگار اطرافيان خود را استنشاق مي کند) مي‌توانند مشکلات و عوارض ناگواري را در طي بارداري و همچنين بعد از زايمان، براي نوزاد و مادر به وجود آورد.

به غير از اين مطالعه، مطالعات ديگري هم در مورد تاثير دودهاي دست دوم سيگار بر احتمال سقط جنين انجام شده است.

آمار تکان‌دهنده

در اين مطالعه جديد، بيش از 4800 خانم مختلف مورد بررسي قرار گرفتند و مشخص شد خانم‌هايي که والدين‌شان سيگاري بوده اند، براي باردار شدن مشکلات بيشتري داشته‌اند. يکي از مشکلات اين بود که آنها مجبور بودند حداقل يک سال براي باردار شدن منتظر بمانند.

علاوه بر اين در بين خانم‌هايي که در زمان خردسالي يا بزرگسالي در معرض دودهاي دست دوم بوده اند، 39 درصد بيشتر احتمال سقط جنين يا به دنيا آوردن نوزاد مرده وجود داشت. 68 درصد اين خانم‌ها هم عنوان کردند که به سختي و با مشکلات زياد باردار شده‌اند.

لوک پپون، محقق دانشگاه روچستر نيويورک و مسئول اصلي اين تحقيق مي‌گويد:

«اين آمار تکان‌دهنده است و به وضوح يکي ديگر از خطرات جدي مواجهه با دود سيگار را نشان مي‌دهد. همه ي ما مي‌دانيم که دود سيگار چقدر مضر است، اما به نظر مي‌رسد اين دود براي خانم‌ها در سنين باروري خطرات بيشتري داشته باشد.»

تنباکو عليه جنين

نتايج مطالعه دکتر پپون و همکارانش اولين بار در دسامبر سال 2008 در مجله «کنترل تنباکو» منتشر شد.

براي انجام اين مطالعه که در مدتي طولاني انجام شده بود، محققان نتايج بررسي روي 4800 خانم را که در بين سال‌هاي 1982 تا 1998 به مرکز بيمارستاني رزول پارک در نيويورک مراجعه کرده بودند، مورد مطالعه قرار دادند.

تمام اين خانم‌ها به منظور آزمايش‌هاي غربالگري سلامت و يا درمان سرطان به اين مرکز مراجعه کرده بودند و اين مطالعه در واقع يکي از نتايج جانبي پرسشنامه‌هاي آينده‌نگري بود که از آن زمان در اختيار خانم‌ها قرار گرفته بود.

همه اين خانم‌ها حداقل يک بار در طول زندگي‌شان باردار شده بودند. 11 درصد اين خانم‌ها مشکلاتي در زمينه بارداري و يک‌سوم اين خانم‌ها حداقل يک بار سابقه سقط جنين يا مرده‌زايي داشتند.

نکته مهم در اين مطالعه اين بود که دانشمندان متوجه شدند خطر به وجود آمدن اين مشکلات با توجه به افزايش مدت زمان تماس با دود سيگار، افزايش پيدا مي‌کند. اين مساله خود دليل واضحي براي وجود داشتن حالت علت و معلول بين دود سيگار و مشکلات بارداري بود.

طبق گزارش پپون و همکارانش علت تحت تاثير قرار گرفتن قدرت باروري خانم‌ها با دود دست دوم سيگار اين است که سموم تنباکوي موجود در اين دود به‌ طور مستقيم باعث آسيب ساختار ژنتيکي سلول‌ها مي‌شوند. همچنين در پديده لقاح دخالت مي‌کنند و يا باعث مرگ جنين و سقط در همان روزهاي اول مي‌شوند.

سموم موجود در دود سيگار، هورمون‌هايي را که براي کنترل باروري و نگهداري تخم لقاح يافته در رحم احتياج هستند، تحت ‌تاثير قرار مي‌دهند و باعث مي‌شوند احتمال بارداري موفق بسيار کاهش يابد.

ترجمه: سيداحسان بيکايي

منبع: رويترز

*مطالب مرتبط:

حتي وسايلي که بوي سيگار مي دهند، خطر دارند

سيگار کشيدن اجباري

43 درصد کودکان ايراني در معرض دود سيگارند

تصاوير هشدار دهنده روي پاکت سيگار

پيام مشمئزكننده براي سيگاري ها

تاثير سيگار بر ريه ها و ساير اندام هاي بدن

تاثير سيگار بر دستگاه قلب و عروق

هديه سيگار به سيگاري ها !

تغذيه در افراد سيگاري، چگونه بايد باشد؟ 

شما را به جان مادرتان، به اين 22 دليل سيگار نکشيد!

سيگار با قلبتان نمي سازد

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت