یادآوری خاطرات گذشته

تاریخ معاصر ایران پر از فراز و نشیب هایی است كه در حاشیه هر یك می توان روایتی هیجان انگیز را جست و جو كرد. سریال «گل های گرمسیری» یكی از این سریال هاست ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

يادآوري خاطرات گذشته

نگاهي به سريال گل هاي گرمسيري

تاريخ معاصر ايران پر از فراز و نشيب هايي است كه در حاشيه هر يك مي توان روايتي هيجان انگيز را جست و جو كرد. سريال «گل هاي گرمسيري» يكي از اين سريال هاست كه حوادث و ماجراهاي آن رنگ و بويي از گذشته را برايمان به ارمغان آورده است. گذشته اي كه يادآوري خاطرات آن هيچ گاه خالي از لطف نبوده و نخواهد بود.

اشكان خطيبي، مريم بوباني، بهنوش طباطبايي، روناك يونسي، هومن كيايي، عمار تفتي، پرويز فلاحي پور، آتيلا پسياني و ... به نقش هاي اين سريال اجتماعي- خانوادگي جان بخشيده اند. گزارش پيش روي شما اطلاعاتي را درباره اين سريال در اختيارتان مي گذارد. عسگرپور كارگردان اين سريال 30 قسمتي است. البته ناگفته نماند كه قرار بود اين سريال در بيست قسمت پنجاه دقيقه اي توليد شود اما از آن جا كه مسئولان 30 روز ماه رمضان را براي پخش «گل هاي گرمسيري» تعيين كرده بودند. اين سريال 30 قسمتي شد و بر همين اساس تغييراتي در اپيزودهاي مختلف آن انجام شد. هم چنين نگارش چندين قسمت پاياني نيز هم زمان با توليد بود از طرفي پيش از آن قرار شد به صورت فلاش بك و فلاش فوروارد شاهد اتفاقات گذشته و حال به صورت هم زمان باشيم، اما اين موضوع مسير داستان «گل هاي گرمسيري» را به صورتي خطي و از گذشته به حال تغيير داد.

محمدصادق جلالي تهيه اين سريال را برعهده داشت. محمدمهدي عسگرپور فيلم سازي است كه مي داند از فرصت ها چگونه استفاده كند. او هر زمان كه احساس كند وقت حرف زدن در مديوم سينما يا تلويزيون رسيده، دست از مديريت در هر سازمان يا نهاد سينمايي برمي دارد و فيلم مي سازد چنانچه كه پس از اكران «اقليما» از مديريت فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري استعفا داد و سراغ ساخت «گل هاي گرمسيري» رفت و پس از پايان آن و درست در زماني كه پخش اين سريال از تلويزيون آغاز شده بود، مديريت خانه سينما را برعهده گرفت. (همان گونه كه مطلع هستيد او رئيس خانه سينماست) عسگرپور به دليل دقت، حساسيت و وسواسي كه در كار دارد از جايگاه ويژه اي بين منتقدان برخوردار است.

اين نقش باتوجه به رفتارهاي تكراري براي زنان جاي تحسين دارد كه البته فضاي سريال فضاي ملموس تري در مقايسه با قهرمان پروري در مشابه اين سريال دارد، در عين حال كه رفتار زنانه خود را در مواجهه با خطرها و انسان ها حفظ مي كند.

درباره سريال

داستان سريال «گل هاي گرمسيري» از سال هاي اوليه انقلاب آغاز مي شود، ما را به فضاي جنگ مي برد و از آن جا به سال هاي اخير مي رساند. شخصيت هاي اصلي اين سريال، رسول با بازي اشكان خطيبي و ناهيد با بازي بهنوش طباطبايي هستند كه سال 59 در يك دانشگاه درس مي خوانند. آن ها قرار است كه با يكديگر ازدواج كنند، اما در اين سال دانشگاه ها تعطيل مي شود رسول براي دفاع از زادگاهش، خرمشهر، به جبهه مي رود.

ناهيد براي يافتن او موانع زيادي را پشت سر مي گذارد، اما پس از مدت کوتاهي كه با يكديگر ازدواج مي كنند، رسول به شهادت مي رسد، سپس گذر زمان و سال 86 و مشكلات جديدي كه ناهيد و مرضيه با آن دست و پنجه نرم مي كنند به تصوير كشيده مي شود. فيلم نامه سريال گل هاي گرمسيري را عسگرپور با همكاري علي اكبر محلوجيان و محمدرضا بياتي نوشت و تدوين آن را حسين غضنفري برعهده داشت.

شخصيت هاي اين سريال هيچ كدام سياه يا سفيد نيستند، حتي شوهر مرضيه «هومن كيايي» كه مجبور به كشتن برادر زن خود مي شود. دقت و موشكافي دوربين در بررسي جنگ بدون ابراز نظر مستقيم از موفقيت هاي ديگر اين سريال محسوب مي شود.

ناهيد و روايت عشق

ناهيد با بازي «بهنوش طباطبايي» در بحبوحه جنگ با ماشين شخصي خود مسير طولاني را به طرف خرمشهر پشت سر مي گذارد که در پرداختي جديد از شخصيت زن است. اين نقش باتوجه به رفتارهاي تكراري براي زنان جاي تحسين دارد كه البته فضاي سريال فضاي ملموس تري در مقايسه با قهرمان پروري در مشابه اين سريال دارد، در عين حال كه رفتار زنانه خود را در مواجهه با خطرها و انسان ها حفظ مي كند.

طباطبايي در اين سريال علاوه بر ارائه نقشي باورپذير توانسته است تفاوت زماني گذشته (يعني بخشي از تاريخ معاصر و جنگ تحميلي) و امروز را به خوبي ايفا كند.

مرضيه بازيگري خلاق و بااستعداد

مرضيه با نقش آفريني «روناك يونسي» با شخصيت و كارهاي عجيبش (مثل كشتن شوهرش ناصر) توجه خيلي ها را جلب كرده که اين امر حاصل خلاقيت و استعداد اوست. بازيگري كه با «گرگ و ميش» قاسم جعفري ديده شد و خيلي ها او را هديه تهراني ديگري دانستند.

خطيبي بازيگر جوان و با استعدادي است و آن قدر در نقش رسول جنوبي فرو رفته بود كه گويي بچه خود جنوب است. البته گريم و چهره پردازي براي رسيدن به كاراكتر رسول بي تاثير نبود.

يونسي در آن فيلم آن قدر خوب نبود كه كسي منتظر ستاره شدنش باشد اما توانست در سريال گل هاي گرمسيري مرضيه اي واقعي و قابل لمس را خلق كند. او با بازي در اين سريال نخستين بازي خود را در تلويزيون تجربه كرد و به خوبي از عهده نقش خاص، درون گرا و عجيب برآمد. يونسي در اين سريال ديالوگ هاي خود را بازنويسي كرده است تا آن گونه كه راحت تر است آن ها را بيان كند.

رسول و نقشي کليدي

رسول «اشكان خطيبي» نقش كليدي را در اين سريال بازي كرد. او نقشي کليدي دارد و رفتارهاي انساني دارد. شجاعتش در نجات مادر خود و تعهدي كه به خانواده اش دارد، قابل تحسين است. عشق حقيقي نسبت به ناهيد دارد بعد از بهبودي ناهيد در بيمارستان او را طبق تعهدي كه به پدر ناهيد «آتيلا پسياني» داده بود، ترك مي كند و ....

خطيبي در اين سريال با شكل و شمايل خاص ظاهر شده است و گريم و چهره اي متفاوت دارد. همان طور كه در شمارگان گذشته گفت و گوي ما را با خطيبي خوانديد، او براي به دست آوردن لهجه جنوبي دو ماه آغاز كار در جنوب كشور به سر برد. با مردم آن جا زندگي كرد تا توانست لهجه و آداب و معاشرت آن ها را ياد بگيرد و به خوبي بازي كند. خطيبي بازيگر جوان و با استعدادي است و آن قدر در نقش رسول جنوبي فرو رفته بود كه گويي بچه خود جنوب است. البته گريم و چهره پردازي براي رسيدن به كاراكتر رسول بي تاثير نبود. او نيز در اين سريال به علت حساسيتي كه نسبت به نقش خود داشت ديالوگ هاي خود را بازنويسي كرد و به گفته خود او به خانم يونسي نيز در اين رابطه كمك كرد.

ناصر شخصيتي خاكستري

ناصر «هومن كيايي» بازيگر خلاقي است. او در سريال «يك مشت پر عقاب» نقشي كوتاه را ايفا كرد و همين سبب شد تا عسگرپور او را براي نقش ناصر اين سريال انتخاب كند. كيايي هرچند حضور كوتاهي در اين سريال داشت ولي شروع قصه اصلي با او آغاز شد و در اين حضور كوتاه توانست به نحو احسن نقش شخصيت خاكستري را متفاوت و جذاب براي مخاطب تلويزيوني بازي كند.

ناصر سريال «گل هاي گرمسيري» نه منفي و نه مثبت بود. او كاراكتري خاكستري، حساس و پرفراز و فرود بود. (البته ناگفته نماند كه فيلم نامه نيز فيلم نامه محكم و خوبي بود و نقش خاكستري به درستي در آن پرداخته شده بود.)

يعقوب نسل بازمانده دوران گذشته

يعقوب با بازي «آتيلا پسياني» بازيگري خوش تكنيك و با انرژي است. او در نقش يعقوب بازي در خور توجه اي را دارد. او هنوز دل در محافظه كاري دارد و با هر تحول اجتماعي منجر به ساختار جديد مي ستيزد و در ادامه نيز تسليم سرنوشت مي شود.

درباره كارگردان

محمدمهدي عسگرپور كارگردان هوشمند و كاربلدي است و با ساخت اين سريال ثابت كرد كه درام، قصه و مخاطب را به خوبي مي شناسد. او متولد سال1342 در تهران دانش آموخته دانشكده صدا و سيماست و فيلم هايي چون «پرواز در نهايت»، «قدمگاه»، «هفت و نيم» و «اقليما» از آثار برجسته وي به شمار مي آيد كه در همگي اين فيلم ها علاوه بر كارگرداني، نويسندگي آن ها را نيز عهده دار بوده است. آخرين فيلم او «هفت و نيم» است كه در بيست و هفتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر حضور داشت ولي مورد كم لطفي و بي مهري هيئت داوران قرار گرفت. آخرين سريال وي نيز «گل هاي گرمسيري» است كه هم اكنون شاهد پخش آن از شبكه اول سيما هستيد.

شخصيت هاي اين سريال هيچ كدام سياه يا سفيد نيستند، حتي شوهر مرضيه «هومن كيايي» كه مجبور به كشتن برادر زن خود مي شود. دقت و موشكافي دوربين در بررسي جنگ بدون ابراز نظر مستقيم از موفقيت هاي ديگر اين سريال محسوب مي شود.

چهره پردازي

چهره پردازي در اين سريال نيز بسيار برجسته بوده است. مهري شيرازي چهره پرداز معروف كشورمان است. پروژه هايي چون «ميم مثل مادر»، «كافه ستاره»، «زندان زنان»، «شام عروسي» و سريال هاي «پريدخت»، «نرگس»، «مرگ تدريجي يك رويا»، «ترانه مادري»، «بزنگاه» و ... بخشي از كارهاي وي به شمار مي آيد. وي چهره پردازي اين سريال را نيز عهده دار بود و شما تفاوت زمان قديم و حال را درچهره تك تك بازيگران شاهد هستيد.

شيرازي به خوبي مقاطع مختلف سني را در گريم نشان داد كه خيلي به بازيگران در رسيدن به نقش هايشان كمك كرده است.

... و در پايان

سريال «گل هاي گرمسيري» سريال پرمخاطب است و مي توان گفت كارگرداني، نويسندگي، طراحي گريم، صحنه، موسيقي و ... حضور بازيگران توانمند و قدرتمند در جذب مخاطب تلويزيوني تاثيرگذار بوده است.

منبع : روزنامه خراسان

تنظيم براي تبيان : مسعود رضا عجمي

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت