جعبه داروهایتان را چک کنید

دكتر مجيد رجايي، كارشناس دارويي مركز اطلاع‌رساني دارو و سموم معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد توصيه كرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جعبه داروهايتان را چک کنيد

دكتر مجيد رجايي، كارشناس دارويي مركز اطلاع‌رساني دارو و سموم معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد توصيه كرد:

داروها را حتما در محلي مناسب و دور از گرما، رطوبت و نور مستقيم آفتاب قرار دهيد.

همچنين محل نگهداري داروها بايد دور از دسترس كودكان باشد.

امروزه در بيشتر منازل مقداري دارو نگهداري مي‌شود و اين داروها معمولا در يخچال و يا در جعبه كمك‌هاي اوليه گذاشته مي‌شوند.

اين داروها ممكن است در مواردي غير از موارد صحيح، مصرف ‌شوند و علاوه بر آن خطر مصرف داروهاي فاسد و تاريخ گذشته را به همراه داشته باشند. علاوه بر اين، امكان مصرف اين داروها توسط كودكان يا افرادي كه اختلالات روحي دارند نيز وجود دارد. بنابراين ضرر نگهداري دارو در منزل در بسياري از موارد مي‌تواند بيشتر از فوايد آن باشد.

دكتر رجايي با تاكيد بر تجويز دارو توسط پزشك و تهيه دارو از داروخانه خاطرنشان كرد: در صورت نگهداري دارو در منزل بايد شرايط نگهداري رعايت شود.

وي با اشاره به اين كه حتي‌الامكان دارو در منزل نگهداري نشود، يادآور شد: داروهاي بدون برچسب و يا داروهاي فله‌اي را هرگز در منزل يا محل كار نگهداري نكرده و آنها را دور بيندازيد.

دكتر رجايي اظهار كرد: حداقل هر 3 ماه يك بار تمام داروهاي موجود در منزل را از نظر تاريخ مصرف بررسي کنيد و داروهاي تاريخ گذشته را در سطل آشغال بيندازيد.

وي با تاكيد بر اين كه هرگز دارويي در جعبه داروي ديگري نبايد قرار داده شود، توصيه كرد: به شرايط نگهداري دارو كه روي جعبه دارو يا در بروشور آن ذكر شده توجه كنيد.

اين كارشناس دارويي گفت: بهتر است فهرستي از داروهاي موجود در منزل تهيه شود و در محل نگهداري داروها نصب گردد و هر چند وقت يك بار اين فهرست، بازبيني شود. (توصيه مي‌شود تاريخ انقضاي هر دارو هم در اين فهرست نوشته شود).

اگر دارويي را نمي‌شناسيد، در منزل نگه نداريد، چرا كه اين نوع داروها را مي‌توان به هلال احمر يا موسسات خيريه اهدا كرد.

داروها را به افراد فقير و محتاج ندهيد زيرا ممكن است، آنها داروها را خودسرانه مصرف كنند و خطراتي متوجه آنها شود.

وي در ادامه افزود: مصرف خودسرانه دارو و يا تجويز دارو براي ديگران مجاز نيست و براي استفاده از داروهاي موجود در منزل، هر بار با پزشك خود مشورت كنيد.

دكتر رجايي با تاكيد بر شرايط نگهداري داروها گفت: اكثر داروها بايد در مكاني خشك، خنك و دور از تابش مستقيم نور آفتاب نگهداري شوند. تعدادي از اقلام دارويي بايد در يخچال نگهداري شوند كه بر روي بروشور آنها ذكر شده است.

چه داروهايي را بايد دور ريخت؟

دكتر رجايي با اشاره به شرايط نگهداري دارو در منزل تصريح كرد: شربت آنتي‌بيوتيك پودري شکل كه درب آن باز شده و بيش از 2 هفته از نگهداري آن گذشته است، قابل مصرف نيست.

وي خاطرنشان كرد: محلول دارويي كه غليظ شده، تغيير رنگ داده، يا بو و طعم آن تغيير كرده است غيرقابل مصرف است. همچنين پماد و كرمي كه ترك خورده، سفت شده يا نشت كرده است و آسپيريني كه بوي سركه گرفته بايد دور ريخته شوند.

اين كارشناس دارويي عنوان كرد: كپسول و قرصي كه ترك‌خورده، نرم شده يا به هم چسبيده و تغيير رنگ داده است قابل مصرف نيستند.

همچنين باقيمانده محلول سرم، قطره و شربت‌هايي كه به طور ناقص مصرف شده‌اند، قابل نگهداري نبوده و بايد دور ريخته شوند.

توجه داشته باشيد که سرنگ يا دستكش استريل هم داراي تاريخ انقضا هستند. پاره شدن كاغذ پوشش سرنگ و دستكش سبب غيراستريل و غيرقابل استفاده شدن آنها مي‌شود.

روزنامه جام جم

*مطالب مرتبط:

خانه‌ تكاني دارويي

مسموميت دارويى

20 درصد داروها دور ريخته مي‌شوند

خطر مصرف بي رويه آنتي بيوتيک ها

10دستور براي مصرف دارو

مصرف بي رويه استامينوفن مسموميت زاست

فوايد و خطرات آسپيرين براي خانم ها

هشدار درباره مصرف دارو براي کودکان

مسکّن نخوريد، ضرر دارد

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت