غول نرم افزاری شبکه‌ها: ویندوز سرور 2008

ویندوز سرور دارای یک کنسول مدیریتی قدرتمند و مجتمع است که شما می‌توانید تمام Role های شبکه را در یک جا (Server Manager) مدیریت کنید. از دیگر امکانات جالب ویندوز سرور ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غول نرم افزاري شبکه ها: ويندوز سرور 2008

با اينکه چيزي کمتر از يک سال از انتشار رسمي ويندوز سرور 2008 مي‌گذرد به جرات مي‌توانم بگويم معدود مديران شبکه‌اي در ايران وجود دارند که سيستم‌هاي سرور خود را به ويندوز سرور 2008 ارتقا داده باشند. شما با اين سيستم عامل هر سناريويي را که در سر بپرورانيد مي‌توانيد انجام دهيد. اما متاسفانه در ايران هنوز بازار ويندوز سرور 2003 داغ است و حرکت به سوي اين فناوري عظيم(win2k8) به کندي صورت مي‌گيرد. و اين در حالي است که در همايش‌هاي PDC و winHEC نسخه windows 2008 server R2 هم به صورت آزمايشي رونمايي شد.

در اينجا فقط به معرفي نسخه R2 ويندوز سرور 2008 خواهم پرداخت.

 اين ويرايش 4 قابليت اصلي را در محوريت قرار داده است:

 

Management

ويندوز سرور داراي يک کنسول مديريتي قدرتمند و مجتمع است که شما مي‌توانيد تمام Roleهاي شبکه را در يک جا (Server Manager) مديريت کنيد. از ديگر امکانات جالب ويندوز سرور server core آن است شما با اين توانمندي مي‌توانيد ويندوز خود را در حالت مينيمال نصب کنيد و بدون رابط گرافيکي(GUI) آن را اجرا کنيد. هيچ چيز لذت بخش‌تر از اين نيست که شما با يک کيبورد، صفحه نمايش سياه و يک خط فرمان کل شبکه‌تان را مديريت کنيد!! کابران يونيکس،ناول و لينوکس خوب مي‌دانند در مورد چه چيزي صحبت مي کنم.!

 جالب است بدانيد در win2k8-R2 از نسخه دوم نرم افزار power shell به طور پيش فرض استفاده شده است شما به کمک اين نرم افزار قدرت زيادي در خط فرمان اين سيستم عامل خواهيد داشت و البته بسيار راحت مي‌توانيد به اسکريپت نويسي بپردازيد. اين سيستم عامل در حجم کاري و پردازش‌هاي بالا به طور خودکار پردازش‌ها را کنترل و on يا off مي‌کند و در زمان کاهش بار کاري به پردازش‌ها سرعت مي‌بخشد اين عمل در نهايت منجر به کاهش مصرف برق مي‌گردد که در ديتا سنترها تاثير بسزايي دارد.  R2 به گونه‌ايي توسعه داده مي‌شود که کارهاي مديريتي روزانه و تکراري شما را تشخيص مي‌دهد و آنها را به طور خودکار به کنسول مديريتي مي‌سپارد و در نهايت شما آسان‌تر و سريعتر به مديريت داده‌ها مي‌پردازيد.

 

Virtualization 

 با اين فناوري سيتم عامل شما تبديل به ماشين مجازي سازي مي‌شود يعني اينکه مي‌توانيد سيستم عامل‌ها و نرم افزارهاي ديگر را به صورت مجازي روي آن سيستم عامل نصب کنيد. پيش از اين نرم افزارهاي جدا از ويندوز اين کار را انجام مي‌دانند، اما با کمک فناوري هايپروايزر(hyper-v) مايکروسافت اين فناوري با ويندوز سرور 2008 يکپارچه شد و در سال اخير پيشرفت‌هايي چشمگيري در اين زمينه حاصل شد و هنوز ادامه دارد. با اين فناوري مي‌توانيد حداکثر بهره‌وري از منابع سخت افزاري را  داشته باشيد و در نهايت کاهش هزينه‌ها.

 

Web 

 ويندوز سرور 2008 از IIS7 براي مديريت وب سايت‌ها استفاده مي‌کند يک سيستم کاملا ماجول‌گرا دارد و شما هر بخش را مي‌توانيد جداگانه نصب کنيد و اين به کارايي و امنيت سيستم شما کمک خواهد کرد. IIS7 از asp.net و php پشتيباني مي‌کند و ديگر نيازي به پلت فرم NET. نخواهيد داشت. هدف win2k8-R2 راحت‌تر کردن مديريت پلت فرم‌هاي تحت وب و پشتيباني از نرم افزار هاي تحت وب مي‌باشد.

 

 

Better Together Windows 7

شايد قبلا مايکروسافت اين حرف را براي ويستا مي‌زد اما ظاهرا تبليغات منفي رسانه‌اي کار خودش را کرده است و در نسخه R2 ديگر خبري از ويستا نيست. همانطور که مي‌دانيد نسل بعدي کلاينت‌هاي مايکروسافت ويندوز 7 خواهد بود. مايکروسافت تمام تلاش خود را خواهد کرد تا فناوري‌هاي استفاده شده در اين دو سيستم عامل با هم منطبق و طراحي يکپارچه‌اي داشته باشند. از اين قسمت نتيجه خواهيم گرفت که تا چند سال آينده خبري از نسل بعدي ويندوز سرور نخواهد بود و اين نشان از قدرت کنوني ويندوز سرور 2008 است.

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت