تبیان، دستیار زندگی
این قطعنامه برخلاف آرزوی واشنگتن به دلیل مخالفت‌های روسیه و چین فاقد هرگونه تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی و اصطلاحا «بدون دندان» است اما لاریجانی از احتمال تجدید نظر در "تفنن سیاسی" با آژانس خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدون دندان بود اما...

انرژی هسته ای

مهندس رضا آقازاده، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژى اتمى ایران در كنفرانس سالانه مجمع عمومى آژانس بین المللى انرژى اتمى شرکت نکرد. به دنبال تصویب قطعنامه بر علیه ایران در شورای امنیت، ایران تصمیم به کاهش روابط با آژانس انرژی اتمی گرفته است که در اولین اقدام آقازاده در این جلسه حاضر نشد.

آقازاده قرار بود روز یک شنبه به همین منظور به وین، پایتخت اتریش سفر كند. پنجاه و دومین كنفرانس سالانه مجمع عمومى آژانس بین المللى انرژى اتمى از 8 تا ۱۳ مهر در وین، پایتخت اتریش با شركت رؤساى سازمان هاى انرژى اتمى كشورهاى عضو این آژانس به مدت یك هفته برگزار مى شود.

گفتنی است شورای امنیت سازمان ملل تحت فشار آمریكا قطعنامه‌ای را تصویب كرد كه با تكرار مسایل گذشته، از ایران می‌خواهد غنی‌سازی اورانیوم را متوقف كند، اما این قطعنامه برخلاف آرزوی واشنگتن به دلیل مخالفت‌های روسیه و چین فاقد هرگونه تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی و اصطلاحا «بدون دندان» است. با این وجود دکتر علی لاریجانی از احتمال تجدید نظر در "تفنن سیاسی" با آزانس خبر داد.

توافق شش كشور در این باره پس از شركت نمایندگان آمریكا، روسیه، چین، انگلیس ، فرانسه و آلمان در ضیافت صبحانه‌ی بان كی مون، دبیر كل سازمان ملل حاصل شد؛ اما روسیه و چین که از سه قطعنامه‌ی پیشین كه حاوی تحریم‌ها از جمله مسدود كردن سرمایه‌ها و منع سفر مقامات و شركت‌های ایرانی بود، با اكراه حمایت كرده بودند، این بار مانع از اتخاذ اقدامات بیشتر علیه ایران شدند.

این قطعنامه برخلاف آرزوی واشنگتن به دلیل مخالفت‌های روسیه و چین فاقد هرگونه تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی و اصطلاحا «بدون دندان» است اما لاریجانی از احتمال تجدید نظر در "تفنن سیاسی" با آژانس خبر داد.

پیشتر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ی روسیه كه كشورش دارنده‌ی حق وتو در شورای امنیت است، روز جمعه در كنفرانسی خبری امكان اعمال تحریم‌های جدید را در آینده‌ای نزدیك منتفی دانسته بود.

نمایندگی ایران در سازمان ملل در پی صدور این قطعنامه در بیانیه‌ای اعلام كرد: «چنین اقداماتی غیرموجه و غیرسازنده است.»

نمایندگی جمهوری اسلامی افزود كه همه‌ی اقدامات شورا در خصوص برنامه‌ی هسته‌یی ایران «نه تنها فاقد انصاف و بی طرفی است بلكه بی‌ربط و غیرقانونی است.» بیانیه نمایندگی ایران همچنین به وضوح می‌گوید كه ایران غنی سازی را تعلیق نمی‌كند.

در این بیانیه آمده است:« ملت ایران در برخورداری از حقوق لاینفكش در خصوص استفاده‌های صلح‌آمیز از فن‌آوری هسته‌یی هم‌چنان مصمم خواهد ماند.»

گروه جامعه وسیاست

منابع: روزنامه ایران

سایت ایسنا