سينماي سياسي در دسترس ما و مورد تأييد رهبري است

«محمدحسين صفارهرندي» گفت: سينماي سياسي در دسترس ما است و در ديدار سينماگران با رهبر معظم انقلاب خود ايشان تأكيد كردند كه محدوديتي براي طرح مسايل انتقادي كه قاعدتا مي‌تواند اصل اساسي در سينماي سياسي باشد، وجود ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سينماي سياسي در دسترس ما و مورد تأييد رهبري است

 «محمدحسين صفارهرندي» گفت: سينماي سياسي در دسترس ما است و در ديدار سينماگران با رهبر معظم انقلاب خود ايشان تأكيد كردند كه محدوديتي براي طرح مسايل انتقادي كه قاعدتا مي‌تواند اصل اساسي در سينماي سياسي باشد، وجود ندارد.

وزير ارشاد در پاسخ به پرسش‌هاي خبرنگار سينمايي فارس تأكيد كرد: به نظر من همين كاري كه آقاي ده‌نمكي در «اخراجي‌ها» و در حال حاضر در «اخراجي‌ها2» مي‌كند، يك كار سياسي است.، فيلم سياسي در كشور ما، مسأله بي‌سابقه‌اي در سينماي ايران نيست كه بخواهيم آن را تازه تجربه كنيم، اما گاهي وقت‌ها در تعيين مصداق‌ها، اسير يكسري مناسبات مي‌شويم كه فكر مي‌كنم خود اين مصاديق و مناسبات حاكم بر آنها، كار ما را ممكن است به تأخير و تعويق بياندازد.

صفار هرندي خاطرنشان ساخت: سينماي سياسي در دسترس ما است و در ديدار سينماگران با رهبر معظم انقلاب خود ايشان تأكيد كردند كه محدوديتي براي طرح مسايل انتقادي كه قاعدتا اصل اساسي در سينماي سياسي مي‌تواند باشد، وجود ندارد.

وي تصريح كرد: طبيعي است كه در طرح اين‌گونه مسايل، بايد قبل از هر چيز، نگاه ما ناظر به منافع ملي و مصالح عمومي كشور باشد، مردم در آن ديده شوند، دلخواسته يك گروه محدود نباشد و به ازاي كسب رضايت آنها، دلخوري يك جمع گسترده‌تري فراهم نشود و روشن است كه به اين اعتبار، سينماي سياسي مي‌تواند كاملا مورد قبول و پذيرش همه دلسوزان چه در ميان مسؤولين، چه در ميان مردم و چه در ميان اهل هنر قرار بگيرد.

وزير ارشاد ادامه داد: درحقيقت ما بايد بيشتر خودمان را به يك وفاق در اين مورد نزديك كنيم، برداشت مشابه داشته باشيم، بديهيات‌مان را نزديك كنيم و طبيعي است كه اگر خيلي نخواهيم خودمان را اسير تعاريف بكنيم بايد با همين مصداق‌ها بيائيم و از روي اين مصاديق يك نتيجه‌گيري نظري هم بكنيم و آخرش به اين نتيجه برسيم كه به جاي فلسفه‌بافي، عمل كنيم، انتقاد كنيم و ببينيم انتقادمان تاثير مثبت دارد و مي‌تواند روي جريانات تصميم‌گير و تصميم ساز كشور اثر گذار باشد يا نه.

صفار هرندي افزود: در فيلم‌هاي قبلي دفاع مقدس هم بعضي‌هاي‌شان تندترين انتقادها را به وضعيت موجود داشته‌اند اما با يك نتيجه‌گيري مصلحانه كه به جايي هم برنخورده است. البته نه اين كه اصلا به جايي برنخورد اتفاقا كار درست اين است كه بايد به يك جاهايي بر بخورد اما ما در هدف‌گيري‌هاي‌مان نبايد اشتباه كنيم و بايد هدف را همانجائي‌ كه بايد قرار دهيم.

بازسازي سالن‌هاي فرسوده سينما بي‌سابقه است

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به ديگر پرسش فارس مبني بر برآيندش از وضعيت فعلي سينماي ايران در مقابل انتقادات موجود، گفت: به نظرم همه ما قبول كرده‌ايم كه به وضع موجود راضي نباشيم و يك آرمان را در نظر بگيريم و براي رسيدن به آرمان‌مان تلاش كنيم، تدارك كنيم و سرمايه‌گذاري بيشتر كنيم. اينها رويتي است كه ما نسبت به آينده سينما داريم و فكر مي‌كنم بيشتر سينماگران ما هم همين حرف‌شان همين است البته اين را بايد ضمن ستايش از كارهاي انجام شده و خراب نكردن روحيه خودمان مطرح كرد، به خاطر آنچه كه به عنوان دستاورد سينماي ايران مطرح است و شكر اين نعمتي كه در اختيار ما است.

وي ادامه داد: شكر نعمت خودش وسيله‌اي مي‌شود براي اين كه ما بركت بيشتري را هم بتوانيم وارد اين عرصه بكنيم. با حفظ همه اينها، بايد قانع به وضع موجود نباشيم، اگر مي‌خواهيم سينما اعتلا پيدا كند.

سينماي سياسي در دسترس ما است و در ديدار سينماگران با رهبر معظم انقلاب خود ايشان تأكيد كردند كه محدوديتي براي طرح مسايل انتقادي كه قاعدتا مي‌تواند اصل اساسي در سينماي سياسي باشد، وجود ندارد.

صفار هرندي تأكيد كرد: به اعتقاد من در دو سه سال اخير اتفاقات خوبي رخ داد كه بخشي از اين اتفاق‌ها كم‌سابقه و يا بي‌سابقه بود. خود بازسازي سالن‌هاي فرسوده سينما يكي از اين اتفاقات است. تقريبا يك‌پنجم سالن‌هاي سينما (60 تا 70 سالن سينما) بازسازي شدند و تا آخر امسال نيز 30 الي 40 سالن ديگر بازسازي خواهد شد و اينها خيلي بر روي اقتصاد سينما تأثير دارد.

وزير ارشاد افزود: اين موضوع را خود سينماداران و اهل فن مي‌گويند، رقم عايدي سينمادار را در فاصله بازسازي سينما از دوره‌اي كه اين كار را نكرده بوده، گاهي تا ده برابر افزايش پيدا كرده است كه اين كمك مي‌كند به تماميت سينما، اكران خوب در كنار فيلم خوب در كنار تبليغات خوب، همه دست به دست هم است.

سينماگران و اهالي مطبوعات از ما بايد مطالبه كنند، حتي اگر همراه با فرياد زدن باشد

وي اظهار داشت: در اين راه هر چه كه از دست‌مان بر بيايد، براي اين كه موانع را از سر راه برداريم، بايد انجام بدهيم. بارها شنيده‌ايد كه تلويزيون معذوريت‌هايي را دارد براي اين كه هر نوع فيلمي را و هر نوع تبليغ سينمايي را پخش كند. اين امكاني است كه از دست ما اهالي سينما دارد مي‌رود و در تلاش هستيم تا اين مشكل را برطرف كنيم و الان هم رابطه تلويزيون و سينما بسيار بهتر از گذشته است.

صفارهرندي ادامه داد: به نظرم هرچه از اين دست مشكلات داريم، بايد بتوانيم در اين دوره‌اي كه درد شناسايي شده و آمادگي و انگيزه براي حل مشكل هم وجود دارد، حل كنيم و يكي از اين مسائل، تجهيز سينما و امكاناتي است كه بايد داشته بايد اما ندارد. تجهيزات فرسوده بايد جاي خودش را به تجهيزات مدرن و متناسب با اين سينماي اوج گرفته ما بدهد.

وزير ارشاد افزود: ما اين قدم را برداشته‌ايم و شماها هم آنرا بايد مطالبه كنيد. هم اهالي سينما و اهالي مطبوعات از ما بايد مطالبه كنند، مطالبه حتي همراه با فرياد زدن باشد. بخشي از آنچه در حضور رئيس جمهور مطرح شد، يك خواسته بسيار روشن،طبيعي و معقولي است كه اگر سينما زيباترين جلوه هنر است براي اين زيباترين جلوه هنر ما بايد پول بريزيم.

صفارهرندي تصريح كرد: البته من به سهم خودم و يك عضو كوچكي از دولت از رئيس دولت، از مجلس و ديگران كه سال گذشته بودجه سينما را دو برابر كرده‌اند، تقدير و تشكر مي‌كنم اما اين كافي نيست و هنوز بايد چند برابر به بودجه سينما افزوده بشود، نه به اعتبار اين كه سينما را بخواهيم دولتي اداره‌ كنيم. سينما يك هنر صنعت گرانقيمت است و سرمايه گذاري در اين صنعت بايد چند قدمش ار سوي دولت باشد تا گام‌هاي بعدي از سوي مردم و سرمايه‌گذار غيردولتي برداشته شود، كمااين كه اين اتفاق افتاده و وقتي اهالي سينما مي‌توانند به اين كه دولت پشتوانه‌هاي قوي را به اين عرصه وارد مي‌كند، اعتماد كنند، آنها هم مي‌آيند و در اين راه سهيم مي‌شوند.

وي تأكيد كرد: من به شما بايد اين نويد را بدهم كه يك خواسته‌اي كه مدت‌ها فقط روي كاغذ مي‌آمد و هر سال كه تمام مي‌شد، روي كاغذ اين نقش بسته بود و سال تمام مي‌شد اما طي يكسال اخير تبديل به برنامه عملي شد و آن هم احداث پرديس‌هاي سينمايي در استان‌هاي مختلف و مراكز استان‌ها بود به طوري كه ما در ده استان تقريبا كلنگ اين پرديس‌ها را يا زده‌ايم و يا مي‌خواهيم بزنيم كه اين براي اولين بار است كه دارد يك چنين اتفاقي مي‌افتد و ان شاءالله، ظرف سه يا چهار سال آينده، ما در اكثر مراكز استانمان يك پرديس سينمايي به صورت ارزشمند و فاخر به طوري كه به چشم بيايد را داشته باشيم.

سينما دارد تهديد مي‌شود، ما بايد هركاري را كه كمك كند سينما سرپا بماند، انجام دهيم

وزير ارشاد ادامه داد: اين نكته را هم همه ما مي دانيم كه سينما دارد تهديد مي شود و در دنيا دارد تهديد مي‌شود كه در رسانه‌هاي نوين كمابيش ديده مي‌شود كه در خيلي از كشورهايي هم كه صاحب سينما بودند، سينما دارد تهديد مي‌شود و من خودم شاهد چنين موضوعي بوده‌ام كه سينما در اين كشورها، درش بسته شده بود.

صفارهرندي خاطر نشان ساخت: ما بايد هركاري را كه كمك كند سينما سرپا بماند، بايد انجام دهيم و يكي از آن كارها، كارهاي محتوايي است.

وي ادامه داد: براي آشتي دادن مردم با سينما بايد قدم برداشت، براي اين كه برخي از مردم پايشان براي اولين بار به سينما باز شود، بايد قدم برداشت. من مي‌دانم كه «اخراجي‌ها» پاي عده‌اي را براي اولين بار به سينما باز كرد و مي‌شود اين را گسترده‌تر كرد كرد.

وي در خاتمه تصريح كرد: با اين كار شايد خيلي‌ها احساس كنند آن چيزي كه تا به حال با آن قهر بودند و بيگانه بودند، چيز ترسناكي نيست و مي‌شود به آن اقبال نشان داد و مي‌شود با آن يا شاد شد و يا زندگي روزمره را تمرين كرد. اين سينما، سينمايي است كه بازتاب دهنده همان زندگي طبيعي مردم است.

منبع : خبرگزاري فارس

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت