11 حيواني که از استتار استفاده مي کنند

سرزمین حیوانات یک مکان خطرناک و وحشی است که حیوانات مجبورند برای بقای خود هوشیار باشند، یکی از توانایی های بسیار هوشمندانه که خداوند به برخی از حیوانات برای بقای نسل اعطا کرده، استتار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

11 حيواني که از استتار استفاده مي کنند

سرزمين حيوانات يک مکان خطرناک و وحشي است که حيوانات مجبورند براي بقاي خود هوشيار باشند، يکي از توانايي هاي بسيار هوشمندانه که خداوند به برخي از حيوانات براي بقاي نسل اعطا کرده، استتار است. حيوانات توانايي تقليد از گياهان، پوشش زمين يا حتي ديگر حيوانات را براي مخفي شدن و يا شکار کردن دارند. اين مقاله، فهرستي از حيواناتي است که هنر مخفي شدن به آنها هديه داده شده است.

آفتاب پرست (سمندر) (Chameleons)

برعکس عقايد عموم، سمندرها فقط هنگامي تغيير رنگ مي دهند که احساس خطر کنند. رنگ پوست معمولي آنها خاکي روشن است که آنها را از ديد دشمناني که نه چندان خطرناک هستند، مخفي نگه مي دارد. تقريباً نصف گونه هاي سمندرهاي دنيا در جزيره ماداگاسکار زندگي مي کنند اما آنها در آفريقا، خاورميانه و اروپاي جنوبي هم ديده مي شوند.

پلنگ ها (يوزپلنگ)  (Leopards)

چه با پوست خال خالي (مناسب مخفي شدن در محوطه هايي که نور خورشيد از ميان آنها مي تابد در زمينه قاره آفريقا) يا سياه (ايده آل براي حرکت هنگام شب يا کمين در سايه ها) اين گربه هاي با شکوه ولي کشنده با يک استتار ايده آل زاده مي شوند. خرگوش، بوفالوي جوان  ميمون ها، هيچ شانسي در مقابل حمله ناگهاني يک پلنگ مخفي نخواهند داشت.

خرس هاي قطبي (Polar Bears)

خرس هاي ديگر و انسان هاي شکارچي دشمن خرس قطبي با شکوه هستند. اما با همرنگ شدن با سفيدي برف در مناطق قطبي و با پوشش خز سفيدشان (پوستين) از بعضي خطرها مي توانند دوري کنند. فقط دماغ يک خرس قطبي و کف پا و دست هايشان بدون خز است.

لاک پشت ها (Turtles)

اگر شما يک ماهي هستيد(!) بهتر است قبل از اين که کنار يک صخره بزرگ در درياچه استراحت کنيد، با دقتي مضاعف به اطراف خود نگاه کنيد.

چون آن صخره مي تواند يک لاک پشت مخفي شده باشد. صدها گونه لاک پشت و سنگ پشت براي مخفي شدن از ديد قرباني خود يا شکارچيان بزرگ مانند تمساح ها از اين روش استفاده مي کنند. متأسفانه استتار نمي تواند از لاک پشت ها در برابر تور ماهيگيران حفاظت کند.

جغدهاي قطبي (Arctic Owls)

توندراي قطبي، سرد، لم يزرع و کاملاً سفيد است. جغدهاي قطبي يک کت با پرهاي سفيد برفي دارند که آنها را گرم نگه داشته و از ديد شکارچياني چون روباه و گرگ در امان نگه مي دارد.

حشرات درختي (Bark Bugs)

براي اکثر حشرات، پرندگان، موجودات بدي هستند، براي حشرات درختي که از درختان در اطراف دنيا آويزان مي شوند، اين مسئله هم صدق مي کند. براي مخفي شدن در درخت که خانه طبيعي نصف پرندگان دنيا مي باشد، حشرات درختي بايستي در ظاهر، خود درخت به نظر آيند.

فرشته کوسه (Ornate Wobbegongs)

اگر در آب هاي کم عمق استراليا يا گينه نو شنا مي کنيد، مواظب فرشته کوسه ها هم باشيد، گرچه ممکن است نتوانيد آنها ببينيد!! اين ماهي ها با بدني صاف در کف اين آب ها خوابيده و نقش بدن شن و ماسه و مرجان مانند آنها، کاملاً با محيط هماهنگي پيدا مي کند. اين کوسه ها در استتار حتي يک قدم نيز جلوتر رفته و موهاي چانه خود را هم مانند علف هاي دريايي در معرض جريان آب قرار مي دهنند. قرباني که در جلوي دهان اين کوسه شنا کند، بدون اين که متوجه شود که چه چيزي او را آشکار کرده است، خورده مي شود.

مارهاي زهرافکن (Gaboon Vipers)

مار زهرافکن (يکي از سمي ترين مارهاي روي زمين مي باشد) براي مخفي شدن از ديد طعمه خود، پوست قهوه اي خاکستري خود را به فرم خال خالي در مي آورد. اين مار بزرگ لابه لاي برگه هاي مرده که معمولاً کف جنگل هاي  باراني آفريقا را فرش مي کند، مخفي مي شود. آنها همچنين دوست دارند در ميان برگ ها و خاشاک درون کف جنگل چنبره زده و ناگهان به سمت طعمه بيچاره که انتظار حمله را نداشته، خيز بردارند.

پروانه هاي برگي شکل (Leaf Butterflies)

اين پروانه ها با تقليد از ساقه و رگه و رنگ برگ هاي مرده در استتار کامل و بي حرکت مي مانند. پرندگاني که از بالاي سر آنها عبور مي کنند، اين پروانه هاي متعلق به آسياي جنوب شرقي را بدون هيچ گونه شکي، مانند برگ مرده مي بينند.

مارمولک هاي اژدهايي (Dragon Lizards)

عنکبوت ها، مارها، پرندگان و حتي ديگر مارمولک ها همگي خواهان اين هستند که جزئي از مارمولک اژدهايي باشند، چون آنها موثرترين روش استتار را در دنيا دارند. نه تنها اين مارمولک ها هنگام نشستن روي يک شاخه درخت، به طوري هم رنگ آن مي شوند که اصلاً ديده نشوند بلکه باعلم به اين که شکارچيان آنها به کوچک ترين حرکتي حساس هستند، به طور فوق العاده اي بي حرکت مي مانند. اين روش زندگي را مهيج نمي سازد ولي حداقل آنها زنده مي مانند تا براي ديگران تعريف کنند.

آخوندک (Flower Mantises)

دقت کنيد! آن گلي را که مي خواهيد بو کنيد، ممکن است درونش يک آخوندک مخفي شده باشد. آخوندک هاي آفريقاي غربي از حقه استتار رنگي به شکل پرچم يا تخمدان گل استفاده مي کنند تا حشرات کوچک گول خورده و براي بو کردن گل ها به آنها نزديک شوند و ناگهان... ناهار حاضر است!

 

منبع:مجله دانشمند

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت