تبیان، دستیار زندگی

 چرا تازه‌پدران افسرده می‌شوند؟

مطالعات نشان می‌دهد حداقل 10 درصد مردان بعد از به دنیا آمدن اولین فرزند نشانه‌های افسردگی و اضطراب را از خود بروز می‌دهند. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که افسردگی پس از زایمان زنان ؛ در بین مردان زمانی که نوزاد 3 تا 6 ماهه است، بیشترین میزان را دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن بیگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
افسرده شدن تازه‌پدران  ، افسردگی ، به دنیا آمدن فرزند ،
مطالعات نشان می‌دهد حداقل 10 درصد مردان بعد از به دنیا آمدن اولین فرزند نشانه‌های افسردگی و اضطراب را از خود بروز می‌دهد. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که افسردگی پس از زایمان زنان در بین مردان زمانی که نوزاد 3 تا 6 ماهه است، بیشترین میزان را دارد.[1]

عمدتا چهار علت برای افسرده شدن تازه پدران مطرح شده که بسته به شرایط زندگی هر مردی دلایل متفاوتی موثرتر است.

1. بعد از زایمان در بدن زن و به تبع بدن مرد تغییرات هورمونی رخ می‌دهد که نتیجه آن کاهش تسترون در بدن مرد و کاهش زمان و کیفیت رابطه جنسی است، که یکی از عوامل افزیش دهنده افسردگی است.

2. در مطالعات دیده شده که بیش از نیمی از مردانی که همسرانشان بعد از تولد فرزند افسرده شدند، دچار افسردگی می‌شوند. اگر مردی سابقه خانوادگی افسردگی داشته باشد، بیشتر مستعد این پدیده خواهد بود.[2]

 3. کم خوابی و به هم ریختن زمان خواب برای والدین و به خصوص مردان که باید بیشتر به فکر تامین اقتصادی خانواده و سلامتی مادر و فرزند باشد و از طرفی به مادر هم در کار خانه و مراقبت از فرزند کمک کنند، مجموعا فشار زیادی را وارد می‌کند که می‌تواند از عوامل زمینه‌ساز افسردگی باشد.

4. علاوه براین تولد نوزاد ناسالم یا توجه بیش از حد زن به خود و فرزندش می‌تواند موجب تشدید اختلافات زناشویی پیشین شود و زمینه‌های موثر افزایش افسردگی مرد را فراهم کند.

 پی نوشت‌ها:

[1] https://utswmed.org/medblog/paternal-postpartum-depression/

[2] https://www.psychologytoday.com/us/blog/psychiatry-the-people/202112/what-postpartum-
depression-looks-in-new-dads