بازدید تبیان از نیروگاه اتمی بوشهر

نیروگاه اتمی بوشهر برای ملت ما فقط یک تولید کننده برق 1000مگا واتی نیست بلکه سمبلی گردیده از مبارزات این ملت برای رسیدن به حقّی که خود را مستحق آن می‌داند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازديد تبيان از نيروگاه اتمي بوشهر

نيروگاه اتمي بوشهر براي ملت ما فقط يک توليد کننده برق 1000مگا واتي نيست بلکه سمبلي گرديده از مبارزات اين ملت براي رسيدن به حقّي که خود را مستحق آن مي‌داند.

تأمين سوخت هسته‌اي اين نيروگاه عامل گرديد تا جوانان مسلمان و متخصصين استقلال طلب اين مرز و بوم فعاليت گسترده‌اي را آغاز نمودند که با عنايت پروردگار به نتيجه رسيد. به همين دليل اين نيروگاه در کنار خليج‌هميشه فارس همچون پرچمي بعنوان استقلال طلبي علمي خودنمايي مي‌نمايد.

بازديد از نيروگاه اتمي بوشهر که به دعوت مسئولين محترم آن نيروگاه در جهت امکان اطلاع‌رساني  در گسترده تبيان براي کاربران آن فراهم گرديد در هواي گرم و مرطوبي صورت پذيرفت که در وهله تخست سختي و مشقت کار کارکنان و مهندسان اين پروژه‌ها را به نمايش گذاشت. در مدت 4 ساعت بازديد از اين نيروگاه از مسئولين مربوطه شنيديم که:

«امروز، از انرژي هسته‌اي به عنوان يکي از ره يافت‌هاي زيست محيطي براي مقابله  با افزايش ‌دماي کره زمين و کاهش آلودگي محيط زيست ياد مي‌شود. در نيروگاه‌هاي اتمي تمام خروجي‌ها به محيط اطراف از نقطه نظر اکتيويته و مواد شيميايي کنترل مي‌شوند و ملزم به رعايت استانداردهاي لازم مي‌باشند. در دنيا ايمني نيروگاه‌هاي هسته اي بر پايه «دفاع در عمق» بنا نهاده  شده است. طراحان چنين روشي سلسله‌اي از حايل‌هاي فيزيکي را به صورت پشت سرهم در مسير انتشار مواد راديو اکتيو به محيط قرار مي‌دهند. وجود اين چند لايه حايل فيزيکي از آثار سوء مواد راديو اکتيو بر کارکنان نيروگاه، محيط پيرامون نيروگاه و مردمي که در اطراف نيروگاه زندگي مي‌کنند جوگيري مي‌نمايد.»

با شنيدن اين توضيحات نفس راحتي کشيديم و به بقيه توضيحات پيرامون نحوه توليد برق در اين نيروگاه گوش داديم.

«نيروگاه اتمي بوشهر از نوع نيروگاه‌هاي حرارتي است با اين تفاوت که در اين نيروگاه اتمي حرارت از سوزاندن زغال سنگ، نفت و يا گاز ايجاد نمي‌شود بلکه از راه شکافت هسته‌اي اتم توليد مي‌گردد. جريان آب، اين حرارت را به مولد بخار که در آن آب به بخار تبديل مي‌شود منتقل مي‌کند (مدار اول). بخار حاصله، توربين و در نتيجه مولد برق را به گردش در مي‌آورد و سپس در چگالنده به آب تبديل مي‌شود. اين آب دوباره به مولد بخار برگردانده مي‌شود (مدار دوم) حرارت پي داده شده هنگام تبديل بخار به آب در چگالنده، بوسيله آب خنک کننده (مدار سوم) جذب و خارج مي‌شود»

توضيحات در طي بازديد و توسط مسئولين هر واحد ارائه مي‌گرديد و در اين بين ما با طي مسافتي بسيار از محل راکتور، توربين و ژنراتور نيروگاه بازديد کرديم. هر چند توربين و ژنراتور اين نيروگاه شباهت بسياري با ديگر نيروگاه‌هاي حرارتي داشت ولي راکتور آن فقط در نيروگاه بوشهر قابل بازديد مي‌باشه و براي بازديد کننده جذاب و سوال برانگيز است.

«راکتور نيروگاه هسته‌اي بوشهر از نوع آب سنگين تحت فشار با توان توليد 3000 انرژي گرمايي و متشکل از يک پوسته از جنس فولاد کربني که با فولاد ضد زنگ پوشش داده شده مي باشد و در خود قلب راکتور جاي داده شده است. سوخت هسته‌اي به صورت قرص‌هاي استوانه‌اي ساخته شده و درون ميله‌هاي سوخت قرار گرفته‌اند. تعداد 311 ميله سوخت با آرايش شش ضلعي جمعاً يک مجتمع سوخت را مي‌سازند و تعداد 163 مجتمع درکنار هم قلب راکتور را تشکيل مي‌دهند.»

پس از بازديد از راکتور سري هم به سيستم کنترل تأسيسات نيروگاه زديم که در آن مجموعه‌اي از پيشرفته‌ترين سيستم‌هاي اتوماسيون همچون مغز و شبکه عصبي تمام فعاليت‌هاي حامي نيروگاه را کنترل مي‌نمايد.

در پايان بازديد هم فرصتي پيش آمد تا سوالاتي را مطرح نماييم و پاسخ بشنويم. يکي از آن سوالات عبارت بود از اينکه برق توليدي نيروگاه بوشهر چه زماني وارد مدار خواهد شد؟ و پاسخ شنيديم که در شش ماهه اول سال آتي راه اندازي نيروگاه صورت مي‌پذيرد و سپس در شش ماهه دوم سال آتي برق اين نيروگاه وارد شبکه خواهد شد. سوال دوم عبارت از يک نگراني عمومي بود که پاسخ اين سوال رافع آن بود. سوالي پيرامون خطر حمله نظامي به اين نيروگاه و ميزان پاسخ‌گويي پدافند فعلي مستقر در بوشهر که در جواب پاسخ شنيديم:

ضمن آنکه پدافند موجود در بوشهر از بهترين و قوي‌ترين پدافندهاي وجود کشور خود باز دارنده نسبت به حملات مي‌باشد. البته ساختمان راکتور در مقابل برخورد مستقيم هواپيماهاي غول‌پيکر و زلزله‌اي به شدت 8 ريشتر نيز مقاوم مي‌باشد و در صورت بروز حملا ت انتخابي و يا حوادث غير مترقبه هيچ صدمه‌اي به تاسيسات راکتور و قلب آن وارد نخواهد شد.

سوال سومي که مطرح کرديم آن بود که آيا ذخاير اورا نيوم در معادن کشور پاسخ‌گوي توليد برق هسته‌اي مورد توجه در برنامه‌هاي کشوري مي‌باشد.

 پاسخ چنين بود که در اکثر کشورهايي که داراي اين صنعت مي‌باشند تقاضا از طريق منابع داخلي و واردات صورت مي‌پذيرد و با توجه به اينکه منابع فعلي جهان بيش از 100 سال  پاسخ‌گوي تقاضاي موجود مي‌باشد. البته اين راهم شنيديم که در اين صنعت تکنولوژي در راه است که منابع فعلي را پاسخ‌گوي 6000 سال تقاضاي بشري خواهد نمود.

پرسيديم که چگونه تکنولوژي فناوري هسته‌اي را به داخل کشور منتقل مي‌کنيد؟ توضيح داده شد که با پياده شدن طرح نيروگاه اتمي 360 مگاواتي که در دست اقدام است امکان اين انتقال تا حدود بسياري فراهم خواهد شد و نيروهاي داخلي نقش بسيار موثري در اين طرح ايفا خواهند کرد و در پايان پرسيديم که چه کشورهايي در اولويت همکاري با شما در برنامه‌هاي آتي هسته‌اي مي‌باشند؟ پاسخ اين بود که هر کشوري که آماده همکاري ما باشد و در اين همکاري امکانات بيشتري را در اختيار قرار دهد.

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت