مدارك معتبر Cisco

شركت سيسكو (Cisco Systems) يك شركت آمريكايي توليدكننده تجهيزات شبكه است كه مركز آن در شهر سن‌خوزه در ناحيه معروف به دره سيليكوني در ايالت كاليفرنيا جاي دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدارك معتبر Cisco

قسمت اول

شركت سيسكو (Cisco Systems) يك شركت آمريكايي توليدكننده تجهيزات شبكه است كه مركز آن در شهر سن‌خوزه در ناحيه معروف به دره سيليكوني در ايالت كاليفرنيا جاي دارد.

اين شركت محصولات مربوط به شبكه و ارتباطات را طراحي مي‌كند و محصولات خود را با سه نام تجاري: سيسكو، لينك‌سيس(LinkSys) و ساينتيفيك آتلانتا (Scientific Atlanta) به فروش مي‌رساند.

در آغاز، سيسكو فقط مسيرياب‌(Router)‌‌هاي چند پروتكل توليد مي‌كرد، ولي امروز محصولات سيسكو را در همه جا از اتاق نشيمن گرفته تا شركت‌هاي ارايه‌دهنده خدمات شبكه مي‌توان پيدا كرد.

شركت سيسكو هم اكنون با 51,480 كارمند، داراي بازده 48/28 ميليارد دلار در سال 2006 و سود خالص 58/5 ميليارد دلار است. شركت سيسكو در سال‌2003 موفق به دريافت جايزه رياست جمهوري "ران براون" براي كيفيت عالي در روابط كارمندان و جامعه گرديد.

معاون ارشد شركت سيسكو يك ايراني‌تبار به نام محسن معظمي است. "لن بزاك" و "سندي لرنر" (داراي مدرك ليسانس از دانشگاه ايالتي كاليفرنيا، فوق‌ليسانس اقتصادسنجي از دانشگاه كلرمونت و فوق‌ليسانس علوم كامپيوتر از دانشگاه استنفورد)، زوجي كه در بخش كامپيوتر دانشگاه استنفورد كار مي‌كردند، سيسكو را در سال  1984 تاسيس كردند.

بزاك نرم‌افزار مسيرياب‌هاي چند پروتكل را كه توسط "ويليام ياگر" (يك كارمند ديگر كه كار را سال‌ها پيش از بزاك آغاز كرد) نوشته شده بود، تكميل كرد. با وجود اين كه سيسكو نخستين شركتي نبوده كه مسيرياب طراحي و توليد مي‌كند، اما اولين شركتي بود كه يك مسيرياب چند پروتكل موفق توليد كرده كه اجازه ارتباط ميان پروتكل‌هاي گوناگون شبكه را مي‌دهد.

از زماني كه پروتكل اينترنتIP  به يك استاندارد تبديل شد، اهميت مسيرياب‌هاي چند پروتكل كاهش يافت. امروزه بزرگترين مسيرياب‌هاي سيسكو براي  هدايت بسته‌هاي IP و فريم‌هايMPLS  طراحي شده‌اند. در ‌1990 ، شركت به سهامي عام تبديل شد و سهام آن در بازار بورسNASDAQ  عرضه گرديد. بزاك و لرنر با دريافت‌ 170 ميليون دلار از شركت جدا شدند. زمان انفجار اينترنت در 1999، سيسكو شركت سرنت (Cerent)  واقع در كاليفرنيا را به‌قيمت ‌7 ميليارد دلار خريد. اين شركت گرانترين خريد سيسكو در آن زمان بود (تنها خريد گرانتر مربوط به ساينتيفيك آتلانتا است). در اواخر مارس2000،  سيسكو با ارزش مالي بالغ بر 500 ميليارد دلار ارزشمندترين شركت جهان به‌شمار مي‌آمد و در سال‌2007، با ارزشي بالغ بر‌165ميليارد دلار همچنان يكي از ارزشمندترين شركت‌ها بوده است.

سيسكو با خريد شركت‌هاي ديگر، توسعه داخلي و همكاري با ديگر شركت‌ها، به بازار بسياري از ديگر قطعات شبكه (مانند سوييچينگ اترنت (Ethernet)، دسترسي از راه دور، مسيرياب‌هاي شعبه‌اي، شبكه خودپرداز بانك‌ها (ATMs)، امنيت، ديواره آتش، تلفن اينترنتي و ...) دست يافته است. در سال‌2003، سيسكو شركت خوشنام Linksys، توليدكننده سخت‌افزار شبكه‌هاي كامپيوتري را خريد و آن را به برترين توليدكننده قطعات مربوط به كاربران عادي تبديل كرد.

سيسكو و برگزاري دوره‌هاي شبكه‌اي‌

شركت سيسكو مدارك گوناگوني را در سطوح و شاخه‌هاي متفاوتي ارايه مي‌‌كند. هر كدام از مدارك سيسكو، حوزه خاصي از مفاهيم شبكه‌اي را پوشش مي‌دهد. اين شرکت براي معرفي بهتر سطوح مدارك خود، هرم‌هايي‌ را ترسيم كرده است كه در راس هر يك از آنها، بالاترين مدرك و در قاعده هرم، مدرك ورودي شركت بيان شده است.

سيسكو و مدارك آن بر پايه استانداردهاي عالي و بين‌المللي بنا نهاده شده و بنابراين اخذ هر يك از مدارك سيسكو، چه براي متخصصان و مديران شبكه و چه براي شركت‌ها و سازمان‌هايي كه قصد استخدام افراد متخصص را دارند، ارزشمند است.

سيسكو به‌منظور تعليم افراد براي طراحي و نگهداري شبكه‌هاي كامپيوتري در 150 كشور جهان مراكز آموزشي بر پا كرده ‌است. مدارك شركت سيسكو در سه سطح به دانشجويان عرضه مي‌گردد و  گذراندن هر سطح پيش‌نياز تحصيل در سطوح بالاتر سطح است.

 

 مدارك سطح همكار(Associate)

نخستين گام در شبكه‌هاي سيسكو با اين سطح برداشته مي‌شود، همچنين در اين سطح يك مدرك موقت، به‌نام مدرك CCNET، براي كساني كه با مشاغل ساده‌تر ارتباط دارند، در نظر گرفته شده است. مدارك سطح همكار در حقيقت آغاز كار با شبكه است و دانشجويان اين دوره‌ها در حقيقت كارآموز به‌شمار مي‌آيند.

 

مدارك حرفه‌اي (Professional)

اين سطح از مدارك، مدارك تكميلي شركت سيسكو است و دارنده اين مدارك در رده نيروهاي متبحر و ماهر به‌شمار مي‌آيد.

 

 مدارك تخصصي(Expert)

دستيابي به اين سطح از مدارك شركت سيسكو بالاترين مرحله براي متخصصين و افراد حرفه‌اي در شبكه است و افراد پس از اخذ اين گواهينامه به عنوان متخصص و استاد شناخته مي‌شوند.

 

منبع: هفته نامه کليک

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت