مناجات‌نامه مولا علي(ع) رونمايي شد

آيين رونمايي از مناجات‌نامه منظوم منسوب به حضرت علي (ع) به خط استاد ميرعلي هروي ‌با حضور جمعي از مسؤولان و بزرگان هنر خوش‌نويسي كشور برگزار شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مناجات‌نامه مولا علي(ع) رونمايي شد

سه نسخه‌ي ديگر در راه است

«هنرمندان، همه‌ي سرمايه‌هاي اين سرزمين هستند»

آيين رونمايي از مناجات‌نامه منظوم منسوب به حضرت علي (ع) به خط استاد ميرعلي هروي ‌با حضور جمعي از مسؤولان و بزرگان هنر خوش‌نويسي كشور برگزار شد.

در اين مراسم كه عصر روز چهارشنبه - دوم مرداد - در محل موزه‌ي هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار شد، با اهداي يك نسخه از اين اثر به استاد اميرخاني، جعفر ياحقي، و... همراه بود.

غلامحسين اميرخاني كتابت اين مناجات‌نامه را برعهده داشته است. او گفت: در هنر خوش‌نويسي در ايران به‌جز جنبه هنري ويژه خط و خوش‌نويسي در جنبه‌هاي مختلف هم داراي استادان طراز اولي هستيم و هم كارشناسان برجسته‌اي داريم.

عضو شوراي عالي خانه‌ي هنرمندان ايران، هنرمندان را همه سرمايه‌هاي هنر، فرهنگ و انسانيت اين سرزمين دانست و تصريح كرد: انسانيت را از اين جهت بكار مي‌برم كه اصولا اخلاق در حوزه عملي معنا پيدا مي‌كند و آنجايي كه اخلاق نظري تعريف مي‌شود وقتي كه به عرصه عملياتي و جامعه مي‌رسد آن زمان معلوم مي‌شود كه آن همه مسائل و لطافت چه اندازه نمود در شخصيت، رفتار و صفات انسان و جامعه خوش‌نويسي و هنر ايراني پيدا كرده است. از اين جهت مفتخر است كه سلوك و كسب فضيلت براي اين است كه شخصيت همراه هنر رشد پيدا مي‌كند.

اين استاد و هنرمند نامي ايران اظهار اميدواري كرد كه مركز آفرينش‌هاي هنر آستان قدس رضوي به سمت معناي خودش و جايگاه ارزشمندي كه ما به‌عنوان مردم ايران داريم رفته و ما در حد وزن خودمان معارف‌مان را معرفي كنيم كه حوزه تجلي شكوه و عظمت را داشته باشد.

وي درباره مراتب عميق اين دعا و مناجات گفت: ما به‌عنوان شيعه از اين بابت دوست داريم همه مطالبي را كه به‌نوعي با معنا متصل مي‌شود، منسوب ائمه كنيم و كه به‌نوعي آرمان‌خواهي ما را نشان دهد.

اميرخاني ادامه داد: در اينجا آرزومندي و آرمان‌خواهي ما و حرمتي كه به ساحت مقدس ائمه داريم چگونگي‌اش معلوم مي‌شود و اميداوريم اين مقدمه‌اي باشد براي آستان قدس رضوي كه نفايس طراز اولي كه در كتاب‌هاي بي‌نظيري را كه وجود دارد براي استفاده عمومي به بهترين نحو و وجهي و با امكانات فني به چاپ برساند.

اصالت خط ميرعلي هنوز بالاتر از هنرمنداني است كه تا به امروز آمده‌اند و جنس آن يك ركن است كه جاذبه را افزون مي‌كند و بال پرواز مي‌شود.

او درباره‌ي ميرعلي هروي نيز اظهار داشت: ميرعلي هروي دوره طلبگي‌اش و عشق آموزي‌اش در زماني است كه اهل تسنن در كشور ما مسؤوليت و زمامدار هستند و سلطان حسين بايقرا آخرين پادشاه سلسله تيموري محسوب مي‌شود و مي‌بينيم كه فضا به گونه‌اي است كه چنين استاد گرانقدري مي‌تواند دعا و مناجات منسوب به حضرت علي(ع) را بنويسد، چرا اين اتفاق افتاده براي اينست كه ارادت به مولا وجود دارد و اين تعصبات دوباره به نحوي در تاريخ موجباتي را به وجود آورده كه بايد ديد.

وي به موضوع تعصب اشاره كرد كه دامن بشريت را گرفته و موقعيت ميرعلي هروي را با عبدالمجدي طالقاني قابل بحث دانست و اضافه كرد: عبدالمجيد طالقاني كسي است كه خط خوش‌نويسي شكسته ايران را به جايي رسانده كه شايد اگر درست به عرصه‌هاي جهاني معرفي كنيم،‌ به‌طور حتم كساني كه صاحب نظر هستند در برابر اين هنر زانو خواهند.

استاد اميرخاني بيان كرد: ميرعلي هم همين مقام را دارد و خط نستعليق را به جايي رسانده كه هنوز با وجود گذشت زماني طولاني الگو است و نمونه‌هايي كه ديديد آثار درجه 3 او هستند و آثار درجه يك وي در موزه‌اي در تركيه است.

به گفته‌ي او، تاريخ دقيق و صحيح ما از ادبيات و هنرمان مشخص مي‌شود و تاريخ رسمي‌ ما، تاريخ بي‌ارزش است و چرايي‌هايي در تاريخ ما جايش خالي است.

وي در پايان خاطر نشان كرد: اصالت خط ميرعلي هنوز بالاتر از هنرمنداني است كه تا به امروز آمده‌اند و جنس آن يك ركن است كه جاذبه را افزون مي‌كند و بال پرواز مي‌شود.

در ادامه‌ي اين مراسم محمدجعفر ياحقي -مدرس دانشگاه فردوسي مشهد - كه مقدمه اين مناجات نامه را نگاشته، درباره اين اثر اظهار داشت: لذتي از نگاه به اين نسخه نفيس هنري به انسان دست مي‌دهد؛ يقينا اثر ماندگاري است كه به معنويت و روح بلند استوار است و اين اثر جلوه‌گاه چندين هنر است.

ياحقي افزود: مولاي متقيان امام علي(ع) پديدآورنده اصلي اين مناجات نامه هستند كه كلام مولا در واقع بعد از كلام وحي بالاترين سخن است و به حق حضرت علي(ع) با سخنان و بياناتي كه داشتند مقام والاي هنري و فني را از اين بابت از آن خودشان كرده‌اند.

به تعبير او، نخستين هنر در اين اثر، هنري است كه به مولا علي (ع) برمي‌گردد و به كلام وحي مرتبط است.

استاد دانشگاه فردوسي مشهد ادامه داد: هنر شعر، شعري كه از درون مولا برخاسته با هنر ديگري به نام خط درآميخته است، به‌خصوص نستعليق كه عروس خط‌هاي جهان است و ما به آن فخر مي‌كنيم و در اين ميان هنرمندي از ميان كار دست به اين اقدام زده و هنر را تكميل كرده كه نام و آوازه او در سراسر جهان اسلام و حتا فراتر از آن جاري است و آن استاد ميرعلي هروي است، كسي كه خط نستعليق را به اوج خود رساند و با انتخاب عالي‌ترين و مرتبط‌ترين سخنان با مبدا وحي در واقع هنر خودش را جاودانه كرد.

به گفته وي، اين اثر به‌عنوان يك اثر نفيس در گنجينه كتاب‌هاي آستان قدس رضوي محفوظ بوده از سال‌ها پيش كه اين هم يك ارتباط و معنويت و اين هنري است كه در گذشته‌ها پديد آمده است و حضور و وجود اين اثر در كتابخانه آستانه قدس رضوي آن را به قرن 15 هجري مرتبط كرده و باز هنر نفيس ديگري كه در كنارش نشسته، هنر خط استاد اميرخاني است كه مي‌توان گفت همه چيز از هنر و معنويت است يا حقي در پايان بيان كرد كه اين اثر هنري كه از صدر اسلام تا امروز در اختيار ما بوده و يقينا با اين باز توليد هنري كه به‌صورت كتاب مي‌تواند در اختيار همه باشد، ‌مي‌تواند اين هنر را استمرار بخشد و رسالت هنر يعني همين، رسالت ارزش‌هاي معنوي‌اي كه در گذشته‌ها بوده و امروز بايد از آن استفاده شود.

سيد‌حسين عابدي، مدير عامل مركز آفرينش‌هاي هنري آستان قدس رضوي نيز در اين مراسم گفت: يكي از تعبيرات مولا كه مورد استفاده بيش‌تر هنرمندان خوش‌نويس قرار گرفته، مناجاتي است كه مروز به چهره‌گشايي نسخه‌اي از آن گرد‌ ‌آمده‌يم، ‌نسخه حاضر يكي از شاهكارهاي خط نستعليق خاصه در قرن دهم هجري قمري است به قلم نخل بند استاد استادان مير علي هروي كه سال‌هاست در سايه خير فرزند علي (ع) شمس الشموس دودمان ولايت امام هشتم امام رضا(ع) به شايستگي نگهداري مي‌شود.

مدير عامل مركز آفرينش‌هاي هنري آستان قدس رضوي خبر داد نسخه‌هاي ديگري، از جمله ديوان حافظ به خط منسوب به عبدالمجيد طالقاني‌ و منتخب 32 صفحه‌اي از خوش‌نويسي‌هاي قرآن كريم با كتابت ابراهيم سلطان و گزيده‌اي از كتابت‌هاي قرآن كريم به خط عليرضا عباسي هنرمند برجسته عصر صفوي آماده انتشارند.

منبع : ايسنا

 

مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت