از حضور او در كارهايم لذت مي‌بردم

امرالله احمدجو كارگردان مجموعه‌هاي تلويزيوني «روزي روزگاري» و «تفنگ سرپر» در گفت و گو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس گفت:‌ كار كردن با مرحوم خسرو شكيبايي بسيار لذت بخش بود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از حضور او در كارهايم لذت مي‌بردم

امرالله احمدجو كارگردان مجموعه‌هاي تلويزيوني «روزي روزگاري» و «تفنگ سرپر» در گفت و گو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس گفت:‌ كار كردن با مرحوم خسرو شكيبايي بسيار لذت بخش بود و ما به جز همكاري، رفاقت سفت و سختي نيز با هم پيدا كرده بوديم.

وي افزود:‌ از زماني كه اين خبر را شنيدم به واقع عزادار هستم و فكر مي‌كنم با اين اتفاق، جامعه بازيگران ما عضو مهمي را از دست داد. جاي ايشان به زودي پر نخواهد شد و اين خلاء تا ابد ادامه خواهد داشت.

وي در ادامه گفت: من با خودم قرار گذاشته بودم كه در كارهايم حتما از حضور خسرو شكيبايي بهره ببرم و از حضور او در كارهايم لذت مي‌بردم. البته درباره جايگزين شدن فرد يا افراد ديگري به جاي او بايد بگويم كه به هر حال خود مسأله بازيگري پويا است و اشخاصي پيدا مي‌شوند كه در اين عرصه همپاي زنده‌ياد شكيبايي باشند، اما هركس جايگاه خود را دارد و او در بازيگري سبك ويژه‌اي براي خود داشت و آدم به‌دردبخوري در سينما بود و شخصي نبود كه بگوييم حالا كه از ميان ما رفت، جايش به زودي پر خواهد شد.

وي گفت: زنده ياد «خسرو شكيبايي» در بسياري از اوقات فرد كارآمدي بود و باز هم تأكيد مي‌كنم كه جامعه بازيگري ما عضو بسيار مهمي را از دست داده است.

***

مسعود رسام كارگردان مجموعه‌هاي تلويزيوني «خانه سبز» و «سرزمين سبز» با بيان اين مطلب در گفت و گو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس گفت:‌ در اين شرايط فقط مي‌توانم بگويم كه مرحوم «شكيبايي» خيلي انسان خوبي بود،‌ آدمي كه عاشق خانواده‌اش بود و زماني كه خانه سبز را با هم كار مي‌كرديم، ميليون‌ها نفر به او ابراز علاقه مي‌كردند.

وي افزود: اين فرد عاشق خانواده‌اش بود و هميشه به همسر و فرزندانش فكر مي‌كرد. خاطرم هست آن زمان كه خانواده سبز را مي‌ساختيم،‌ همسر مرحوم شكيبايي به لوكيشن مي‌آمد و ساعت‌ها منتظر او مي‌ماند تا تنها به خانه بر نگردد.

وي در ادامه گفت: خسرو يك انسان كامل بود كه با توجه به مقام كاري اش هميشه با گذشت و فروتني با ديگران رفتار مي‌كرد و با همه همدل و مهربان بود. او براي همه پدر، برادر، عمو، دوست و ... بود و همه دوستش داشتند كه البته دليل آن امواج مهرباني كه از او ساطع مي‌شد.

رسام تصريح كرد: افرادي مانند خسرو شكيبايي جزو استثنائات هستند و من بزرگ‌ترين حرفي كه از او ياد گرفتم، اين بود كه هيچ وقت بازي نمي‌كرد و شرايط قصه را باور مي‌كرد. همه چيز از درونش مي‌جوشيد و بيرون مي‌آمد. خصوصيات منحصر به فرد خود را داشت و بازيگري بود كه خيلي براي كار احترام قائل بود و زحمت مي‌كشيد.

وي ادامه داد: اگر در صحنه مشكلي در بخش ديگري اتفاق ميافتاد، او در رفع آن مي‌كوشيد زيرا فكر مي‌كرد آنچه مخاطب خواهد ديد، نتيجه كار گروهي است و اگر در گوشه‌اي مشكلي پيش بيايدبر كل كار اثر نامطلب خواهد گذاشت.

رسام گفت: خسرو شكيبايي عاشق محبت‌هاي مردم بود و در اين جريان سيال زندگي مي‌كرد.

***

سيدضياء‌الدين دري با بيان اين مطلب در گفت‌و گو با خبرنگار سينمايي فارس گفت: من فيلم سينمايي «صاعقه» را در سال 63 ساختم و اين فيلم اولين فيلمي بود كه مرحوم «خسرو شكيبايي» در آن نقش اول را ايفا مي‌كرد.

وي افزود:‌البته شكيبايي د فاصله سال‌هاي 60 تا 63 چند فيلم ديگر بازي كرده بود، اما در هيچ‌كدام از آنها در جايگاه واقعي خود قرار نگرفته بود. من وقتي او را در سال 63 ديدم، بلافاصله براي نقش اول انتخابش كردم چون به قابليت‌هاي او پي برده بودم. از آن به بعد بود كه علي رغم پخش بد فيلم «صاعقه» و قرباني شدنش، توجه جامعه هنري به «خسرو شكيبايي» جلب شد و اين فيلم براي او يك سكوي پرتاب بود.

وي در ادامه گفت: در خاطرم هست كه ما سر فيلمبرداري صحنه مرگ خسرو در فيلم صاعقه، جلوي تئاتر شهر مشغول فيلمبرداري بوديم كه يكي از عابران گفت اين كيه؟ و من به او پاسخ دادم كه خيلي دور نيست كه اين فرد يكي از بهترين‌هاي سينما خواهد شد. البته از گفتن اين جمله، هدف داشتم. هنوز بسياري از افراد او را نمي‌شناختند و چند سال بعد مرحوم شكيبايي جايگاه خود را به‌دست آورد.

دري در ادامه اظهار داشت: البته مرحوم «پرويز فني زاده» نيز يكي ديگر از بازيگران خوب ما بود كه خيلي زود از دنيا رفت و جامعه هنري ما نتوانست به خوبي از او استفاده كند، اما برعكس «خسرو شكيبايي» كسي بود كه با اراده خود تلافي كرد و كساني كه در سينما كار مي‌كردند، شرايطي را فراهم آوردند كه خسرو هيچوقت بي‌كار نباشد.

كارگردان مجموعه‌هاي تلويزيوني چون «كيف انگليسي» و «كلاه پهلوي» در ادامه گفت: البته در تمام اين سال‌ها و پشت سر همه موفقيت‌هاي مرحوم شكيبايي همسر او «پروين» نقش بسيار مهمي را ايفا كرد و اگر تلاش‌هاي بي‌دريغ او در حمايت و پرستاري از خسرو نبود، شايد او بسيار زودتر از آنچه فكر مي‌كنيد،‌ خانه نشين مي‌شد.

وي درباره زمان جايگزيني افراد ديگري به جاي مرحوم خسرو شكيبايي گفت:‌ چهره‌هايي كه در سينماي ما ظاهر مي‌شوند، به دليل سينماي محدود ما بسيار اندك هستند و ما تنوع بازيگر نداريم، به همين دليل طول مي‌كشد تا بازيگر ديگري در حد و اندازه شكيبايي ظاهر شود، در حالي كه ما مي‌بينيم كه در كشورهايي كه صاحب سينماي پيشرفته هستند، بازيگران جديد عملا جايگزين قديمي‌ها مي‌شوند.

وي ادامه داد: البته نبايد نااميد بود و من خوشبين هستم كه در نسل جوان ما بازيگراني هستند كه به تدريج ظاهر مي‌شوند كه مي‌توانند در اين زمينه بسيار موفق باشند.البته خسرو شكيبايي قابليت تكرار ندارد و ارزش كار هنري در اين است و موفقيت شكيبايي و حضور و تاثيرش با خود او معنا پيدا مي‌كند.

منبع خبر : فارس

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت