با هم گريه‌ها كرديم و خنديديم

مهرانه‌ مهين‌ترابي كه در سريال «خانه‌ي سبز»، يكي از همكاري‌هاي طولاني‌مدت خود را با خسرو شكيبايي تجربه كرده است، با صداي بغض‌آلود از شنيدن خبر درگذشت اين هنرمند مي‌گويد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با هم گريه‌ها كرديم و خنديديم

مهرانه‌ مهين‌ترابي كه در سريال «خانه‌ي سبز»، يكي از همكاري‌هاي طولاني‌مدت خود را با خسرو شكيبايي تجربه كرده است، با صداي بغض‌آلود از شنيدن خبر درگذشت اين هنرمند مي‌گويد: آسمان هنر ايران يكي از بزرگ‌ترين ستاره‌هاي خود را از دست داد.

اين بازيگر در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي ايسنا، عنوان كرد: شكيبايي هنرمند خلاقي بود كه مشخص‌ترين ويژگي‌اش، حساسيت فوق‌العاده‌اش بود؛ حساسيتي كه گاهي او را غيرقابل دسترس مي كرد. مهين‌ترابي افزود: او را از سال 1360 مي‌شناسم. در نمايش «الموت» به كارگرداني مجيد جعفري نقش كوتاهي را بازي مي‌كردم و او نقش ملك‌شاه سلجوقي را بازي مي‌كرد. هميشه تحسينش مي‌كردم كه روي صحنه فوق‌العاده بود و من كه دختر جواني بودم، مفتون بازي بي‌نظير او مي شدم. خلاقيت‌هايش و اصرارش براي خواندن هزارباره‌ي متن براي پيدا كردن يك چيز تازه هميشه برايم جالب بود. وي همچنين گفت: با هم گريه‌ها كرديم و خنديديم. شكيبايي آدمي بود كه براي ستاره شدن آفريده شده بود. لحظاتي را كه در «خانه‌ي سبز» خلق كرديم، هميشه برايم عزيزم و به‌ياد‌ماندني است. يادش گرامي باد!

بيژن بيرنگ گفت: خسرو شكيبايي يكي از موفق‌ترين، قوي‌ترين و دوست‌داشتني‌ترين بازيگراني بود كه در عمرم ديدم.

كارگردان سريال «خانه سبز» و «سرزمين سبز» كه از حضورهاي ماندگار خسرو شكيبايي در عرصه‌ي تلويزيون است، يادآور شد: هيچ‌گاه يادم نمي‌رود وقتي براي بازي در سريال «خانه‌ سبز» از ايشان دعوت كردم، خسرو شكيبايي در اوج موفقيت بود؛ اما ساخت سريال «خانه سبز» و در پي آن «سرزمين سبز» دو سال همكاري در شرايط دوستانه را براي ما رقم زد. او همكاري با اين هنرمند را براي خود افتخار دانست و افزود: حضور خسرو شكيبايي در يك فيلم يا سريال، بيش از من براي بازيگراني كه مقابل ايشان قرار مي‌گرفتند، افتخار بود؛ چراكه يكي از خصوصيات خوب ايشان اين بود كه اعتقاد داشتند اگر بازيگر نقش مقابلش به خوبي ايفاي نقش كند، او هم مي‌تواند به خوبي بازي كند؛ از اين رو همواره به بازيگر نقش مقابل خود ياري مي‌داد تا نقشش را به خوبي ايفا كند.

بيژن بيرنگ متذكر شد: او از جمله هنرمنداني بود كه راه سختي را براي رسيدن به موفقيت طي كرد و سرانجام به موفقيت‌هاي دست يافت كه حقش بود و شايد هم بيشتر از اين‌ها حق داشت. اين كارگردان با اشاره به مشكلات مالي هنرمندان در زمان حيات و از جمله اين هنرمند، به طرح اين پرسش پرداخت كه مگر ما چند بازيگر همانند خسرو شكيبايي داريم؟! آيا تعداد آنان به انگشتهاي دست مي‌رسد؟! وي سپس ادامه داد: اين در حالي است كه ماحصل مالي و هنري ايشان به هيچ وجه با هم قابل مقايسه نيست. خسرو شكيبايي شايد پس از حضور در تلويزيون بود كه تازه موفق شد خانه‌اي صد متري آنهم با تخفيف‌هاي بسيار، به دليل معروفيتي كه كسب كرده بود تهيه كند؛ در غير اينصورت پيش از آن او و خانواده‌اش در گوشه‌اي از تهران زندگي مي‌كردند و خسرو شكيبايي هر گاه كه مي‌خواست خود را سر صحنه برساند، با مشكل مواجه بود.

وي ادامه داد: خسرو شكيبايي امروز حتما دين بزرگي بر مردم و فرهنگ و انديشه‌هاي اين ملت دارد. خوب است جامعه و مسوولان در قبال خدمات ايشان احساس مسئوليت كنند؛ چرا كه امروز مسووليت خانواده و زندگي آنان بر گردن همه‌ي ما است.

سعيد عالم‌زاده گفت: خسرو شكيبايي به واقع انسان شريفي بود و من شيفته‌ي اخلاق اين هنرمند بودم.

اين كارگردان سينما و تلويزيون كه تله‌فيلم «پيوند» به كارگرداني او، آخرين ايفاي نقش زنده‌ياد خسرو شكيبايي در يك فيلم محسوب مي‌شود، در پي درگذشت اين هنرمند به ايسنا گفت: «پيوند» اولين و آخرين همكاري من با خسرو شكيبايي بود و پس از همكاري در اين فيلم تلويزيوني، افسوس خوردم كه چرا پيش از اين، با ايشان همكاري نداشتم.

وي ادامه داد: خسرو شكيبايي علاوه بر اين‌كه بازيگر بسيار توانايي بود، يك انسان شريف هم بود. من شيفته‌ي اخلاق او شدم و پس از همكاري در تله‌فيلم «پيوند»، دلم مي‌خواست هر چه سريع‌تر مجددا با او همكاري كنم. عالم‌زاده همچنين گفت: وقتي مي‌خواستم از شكيبايي براي بازي در تله‌فيلم «پيوند» دعوت كنم، يك‌سري از افراد به من گفتند كه به دليل سن او، تايم كاري كمي را در اختيار خواهي داشت؛ اما پس از كار با خسرو شكيبايي متوجه شدم كه به هيچ وجه اين‌گونه نيست.

كارگردان تله‌فيلم «پيوند» با يادآوري خاطره‌ي همكاري با اين هنرمند، ادامه داد: هنگام تصويربرداري برخي صحنه‌هاي فيلم، يك روز كه در بيمارستان شريعتي كار داشتيم، خسرو شكيبايي از ساعت 8 صبح در صحنه حاضر بود و اولين پلاني كه موفق به گرفتن آن شديم، ساعت 4 بعدازظهر بود. او آن روز تا 2 نصف شب پا به پاي ما آمد و به تمام اعضاي گروه نيز روحيه داد.

عالم‌زاده درباره‌ي آخرين نقشي كه خسرو شكيبايي در آن ايفاي نقش كرده است، گفت: طي صحبتي كه با خسرو شكيبايي داشتيم، به اين نتيجه رسيديم كه شخصيت او در فيلم «پيوند» بايد انساني واله و شيفته باشد. اشعاري كه او در سكانس خانه‌ي اين فيلم انتخاب كرد و خواند، به هيچ وجه در فيلم‌نامه نوشته نشده بود؛ اما زنده‌ياد شكيبايي به حدي با صداي گرم و شيرينش اين اشعار را زيبا خواند كه اين تصاوير هفت‌دقيقه‌يي را تنها پلان بندي كرديم و هيچ بخشي از آن حذف نشد. به اعتقاد من، اين پلان، پلان خود خسرو شكيبايي بود.

منبع خبر : ايسنا

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت