بدن های تربیت پذیر!!!

وقتى بدن ما اهميت موضوعى را احساس كند، تابعى مطلق از روان مى‏شود . بدن تربيت‏پذير است و حتى در زمان ناهوشيارى نيز در خدمت روان قرار مى‏گيرد; از جمله موارد عجايب جسم كه در هماهنگى با روان ، خود را مطيع مى‏نماياند ؛ ساعت‏بيولوژيك است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدن هاي تربيت پذير!!!

وقتى بدن ما اهميت موضوعى را احساس كند، تابعى مطلق از روان مى‏شود .بدن تربيت‏پذير است و حتى در زمان ناهوشيارى نيز در خدمت روان قرار مى‏گيرد; از جمله موارد عجايب جسم  كه در هماهنگى با روان ، خود را مطيع مى‏نماياند ؛ ساعت‏بيولوژيك است .

ساعت بيولوژيک گاه چنان قابليت آموزش و برنامه ريزى و مرتب شدن دارد كه در صورت استفاده درست از آن، مى‏توانيم شاهد شگفتى‏ها باشيم .

نمونه‏اى كه براى خيلى از افراد اتفاق افتاده و به سادگى از كنار آن گذشته‏اند، ساعات بيدارى است . وقتى قرار است‏به علت ضرورت و پيش آمدن امرى مهم مثلا ساعت 5 صبح بيدار شويم و جالب اين‏كه ساعت را هم تنظيم مى‏كنيم، درست اندكى پيش از صداى زنگ ساعت‏بيدار مى‏شويم . گويا كسى يا عاملى ما را بانگ مى‏زند . اين همان ساعت‏بيولوژيك است .

 

روان شناسان معتقدند، گاه اين ساعت در مورد برنامه‏هاى ديگر نيز به كار مى‏افتد; براى مثال، اگر شما دانشجوييد و قرار است فردا استاد از مطالب هفته گذشته بپرسد و عادت داريد هميشه 2 ساعت از وقتتان را با آرامش و سكوت به مطالعه اختصاص دهيد; وقتى ناگزير فرصت مطالعه به دست نمى‏آوريد و با خانواده در ميهمانى به سر مى‏بريد، تا هنگامى كه دو ساعت‏به زمان استراحت و خواب باقى است، چندان اضطراب نداريد; ولى كافى است كه زمان بگذرد، ميهمانى طولانى شود، كم كم تاخير نمودار گردد و جبران آن غير محتمل به نظر رسد .

 

امروزه اين حالت را ترس، شرم يا اضطراب مى‏خوانند; ولى ممكن است همكلاسى ديگرتان اين حالت را تجربه نكند . چرا براى شما اين اتفاق مى‏افتد؟ جواب ساده است; بدن و روان شما در تنظيم زمان لازم ، به يقين رسيده است. بدين سبب، احساس ترس و واهمه به شما دست مى‏دهد; حتى در ارتباط با ديگران تمركز را از دست مى‏دهيد و دوست داريد فورا مجلس پايان پذيرد .

 

براى مقابله با اين حالت و اسارت در دام‏هاى متوالى مشكلات ، بايد زود و قبل از آن‏كه فشار روحى از دسترس خارج شود، به هشدارهاى بيولوژيك بدن توجه كرد .

 وقتى احساس مى‏كنيد فكرتان خيلى با سرعت‏حركت مى‏كند، وقت آن است كه عقبگرد كنيد و دوباره تحملتان را به دست آوريد .

 

 وقتى برنامه زمانى از دسترس خارج مى‏گردد، نشانه آن است كه بايد كمى آهسته‏تر حركت كنيد; فهرست كارها را ديگر بار ارزيابى كنيد; به آنچه واقعا مهم است، پردازيد و نيروى خود را صرف تمام كردن فهرست نكنيد . وقتى حس مى‏كنيد آنچه بايد انجام دهيد، در حال حاضر از كنترل شما خارج شده و از انجام دادن همه آن‏ها دلسرد و نوميديد، به جاى آن‏كه دست‏ها را بالا بزنيد و «وارد عمل‏» شويد، بهتر است آرام باشيد، چند نفس عميق بكشيد و به يك پياده روى كوتاه برويد .

 

خواهيد ديد كه ساعت‏بيولوژيك بدن به تامل نياز دارد . وقتى فشار روحى خود را زود دريابيد و مچ خود را همان ابتداى كار بگيريد - قبل از آن‏كه از كنترل شما خارج شود - فشار روحى‏تان متوقف مى‏شود .

فشار روانى چون گلوله‏اى برفى است كه از دامنه يك كوه بلند به پايين مى‏لغزد . هنگامى كه گلوله كوچك است، به راحتى مى‏توان آن را مهار كرد; اما پس از آن‏كه نيرويى فزاينده مى‏يابد، متوقف كردن آن - اگر ناممكن نباشد - بسيار دشوار خواهد بود .

نياز نيست درباره ي عدم توفيق در انجام دادن كليه كارها نگران باشيد . وقتى فكرتان پاك و آرام شود و ميزان فشار در شما كاهش يابد، كاراتر مى‏شويد و لذت بيش‏ترى خواهيد برد . وقتى ميزان تحمل خود را در مقابل فشار روحى پايين بياوريد، خواهيد ديد كه با فشار كم‏ترى روبه‏رو مى‏شويد و براى از بين بردن فشار باقى مانده، ايده‏هاى نو و خلاق در خود خواهيد يافت .

 

همت، تلاش، پشتكار و شناخت هر چه بيش‏تر ما از خود و ساختار وجودى جهان پيرامون‏مان ، ما را به بسيارى از شگفتى‏ها و حيرت‏ها رهنمون مى‏شود . بسيارى از ما سال‏ها عمر مى‏كنيم و اين توان‏هاى بالقوه را دست نخورده و بكر با خويشتن به زير خاك مى‏بريم . پس هيچ گاه نبايد اين سه اصل را در برنامه ريزى‏ها فراموش كنيم:

1 . اعتنا نكردن به افكار منفى

2 . شناخت‏بيش‏تر خود و تفكر در آنچه داريم نه آنچه مى‏خواهيم .

3 . تغيير رابطه خود با مشكلات

موانع و مشكلات بخشى از زندگى‏اند شادى واقعى زمانى است كه از دست آن‏ها خلاص شويم كه معمولا پيش نمى‏آيد يا كم‏تر حاصل مى‏شود . پس بايد رابطه خود را با مشكلات تغيير دهيم . و نوعى هماهنگى برنامه ريزى شده بين توان بيولوژيك بدن و امور برقرار سازيم .

منبع : پرسمان – با تغييرو تلخيص

مقالات مرتبط :

همچو پروانه،پيله رابشکاف

نيمه پر، نيمه خالي

فقط 168 ساعت

ذهن زيبا داشته باشيد !

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت