تبیان، دستیار زندگی
شاید این جمله را زیاد شنیده باشید که: «نماز اول وقت، موجب برکت وقت می‌شود. در حدیث‌های زیادی آمده است که در روز قیامت از هر کسی سوال می‌کنند؛ «عمری که به تو داده شد در چه راهی صرف نمودی؟» بنابراین، شایسته است که قدر وقت خود را بدانیم و با برنامه‌ریزی صح
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط 168 ساعت

زمان

شاید این جمله را زیاد شنیده باشید که:

«نماز اول وقت، موجب برکت وقت می‌شود.»

در حدیث‌های زیادی آمده است که در روز قیامت از هر کسی سوال می‌کنند؛ «عمری که به تو داده شد در چه راهی صرف نمودی؟» بنابراین، شایسته است که قدر وقت خود را بدانیم و با برنامه‌ریزی صحیح، به زمان خود برکت داده و گامی بلند در راه رسیدن به هدف‌های‌مان برداریم.

شما نمی‌توانید بر زمان مدیریت کنید؛ بلکه تنها می‌توانید بر کارهای خودتان، مدیریت و کنترل داشته باشید، هر کسی در طول هفته‌ی کاری خود، 168 ساعت زمان در اختیار دارد. زمان، عامل ثابتی است.

تنظیم درست زمان به برنامه‌ریزی، تفکر و یادداشت کردن احتیاج دارد. استفاده‌ی مناسب از وقت، نیازمند تحلیلی سنجیده و دقیق از نیازهای خاص فرد است. واقعیت، این است که به‌طور تقریبی هیچ‌کس مهارت‌های کامل طبیعی در اداره‌ی یک زندگی پیچیده و شلوغ را ندارد.

مدیریت درست و صحیح بر زمان و تنظیم برنامه‌ی زمان‌بندی شده برای انجام امور، به معنای واقع‌بینی در مورد وقت و زمانی که متعلق به ماست و چگونگی استفاده از آن می‌باشد.

اهمیت و فوریت زمان

- همواره کار خود را با مهم‌ترین فعالیت‌‌ها آغاز کنید.

- بکوشید که هر روز دست کم، یکی از وظیفه‌های اصلی و مهم خود را انجام دهید.

- به صورت دوره‌ای و منظم، هدف‌های خود را مرور کرده و معین کنید که برای دست‌یابی به آنها، چه کارهایی باقی مانده است. اگر لازم است، اولویت‌بندی جدیدی برای فعالیت‌های خود در نظر بگیرید.

قانون‌های مدیریت زمان

- مسیر واقعی زمان، مدیریت خود است. شما نمی‌توانید در زمان، تغییری ایجاد کنید؛ این تغییر متوجه خود شماست.

- برای مدیریت بهتر، باید خواهان تغییر باشید. تغییر، به‌طور معمول با ناخشنودی همراه است. ترک عادت، چندان خوشایند نیست؛ اما شما باید با پایداری و تکرار، عادت‌های مثبت جدید را جایگزین عادت‌های گذشته کنید.

- کلید اصلی در مدیریت خود، کنترل پاسخ‌ها و واکنش در برابر رویدادهاست. مدیران موفق، کسانی هستند که در برابر رویدادهای غیرقابل کنترل، پاسخ‌های کنترل شده‌ای دارند.

منبع: «مدیریت برتر» دکتر محمود گودرزی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.