حسین لطيفي ، تيمور لنگ ‌شد

حتما شنيده‌ايد كه محمدحسين لطيفي قرار است در نخستين سريال تاريخي خود با نام «نردبام آسمان» بازي كند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حسين لطيفي ، تيمور لنگ ‌شد

لطيفي در «نردبام آسمان» تيمور لنگ مي‌شود  

حتما شنيده‌ايد كه محمدحسين لطيفي قرار است در نخستين سريال تاريخي خود با نام «نردبام آسمان» بازي كند

 كه همين از نكات قابل توجه اين پروژه است، اما موضوع بازي او در اين مجموعه زماني جالب مي‌شود كه بدانيم لطيفي نقش يكي از شخصيت‌هاي منفور تاريخ يعني را برعهده دارد.

علي غفاري مدير توليد پروژه درباره نقش او مي‌گويد: «لطيفي در اين سريال ايفاگر نقش «تيمور لنگ» است، كه فقط در قسمت اول سريال شاهد حضور وي خواهيم بود. در واقع قصه سريال با حمله تيمور به ايران كه مصادف است با تولد غياث‌الدين شروع مي‌شود. البته هنوز لطيفي جلوي دوربين نرفته، چراكه تصويربرداري اين بخش به روزهاي آخر موكول شده است.»

اين سريال تاريخي كه بر مبناي فيلمنامه‌اي از حامد عقنا و سيد سعيد رحماني جلوي دوربين رفته روايتگر قصه زندگي منجم و رياضيدان بزرگ ايراني غياث‌الدين جمشيد كاشاني بنيانگذار رصدخانه سمرقند از بدو تولد تا لحظه مرگش به دست سربازان مغول است.

پروژه تلويزيوني «نردبام آسمان» در حال حاضر مراحل تصوير برداري خود را سپري مي‌كند و به زودي فاز اول توليد آن به پايان مي‌رسد.

غفاري روند توليد پروژه را اينطور شرح مي‌دهد: «شنبه هشتم تير ماه آخرين سكانس‌هاي مربوط به شهر كاشان در شهرك سينمايي غزالي جلوي دوربين رفت و گروه از روز نهم تيرماه به شهرك دفاع مقدس رفت تا در اين لوكيشن سكانس‌هاي اطراف شهر كاشان و جاده‌هاي منتهي به اين شهر جلوي دوربين برود.»

بنا به گفته مدير توليد پروژه گروه حدود 45 روز در شهرك سينمايي دفاع مقدس حضور خواهند داشت و پس از آن ادامه پروژه در منطقه خوجير تهران پيگيري مي‌شود. قرار است مسير حركت غياث‌الدين به سمت سمرقند در اين لوكيشن جلوي دوربين برود.

«نردبام آسمان» همانطوري كه گفته شد در 2 فاز توليد مي‌شود ، فاز اول بخش‌هاي كودكي تا جواني غياث‌الدين و حوادث مربوط به شهر كاشان را شامل مي‌شود كه تاكنون حدود 90 درصد از مراحل توليد آن به پايان رسيده و تا اواخر تير ماه تصويربرداري آن به پايان مي‌رسد.

غفاري درباره شروع فاز دوم پروژه مي‌گويد: «فاز دوم بخش‌هاي مربوط به سفر غياث‌الدين به سمرقند و ساخت رصدخانه را شامل مي‌شود كه تصوير برداري اين بخش بلافاصله پس از فاز اول شروع مي‌شود، كه البته در اين بخش تعدادي بازيگر جديد به گروه اضافه خواهد شد.»

همزمان با مراحل تصويربرداري تدوين اين پروژه زير‌نظر فريور رضايي شروع شده كه تاكنون حدود 300 دقيقه از كار مونتاژ شده است. مجموعه تاريخي «نردبام آسمان» از محصولات سيما فيلم است كه به تهيه‌كنندگي محسن علي اكبري در مركز سيما فيلم براي پخش در 13 قسمت 45 دقيقه‌اي آماده مي‌شود.

در اين مجموعه بازيگراني چون وحيد جليلوند ايفاگر نقش غياث الدين است و اكبر عبدي، انوشيروان ارجمند، داريوش كاردان، محمد رضا داودنژاد، حسين معلومي، شبنم قلي‌خاني، ماه چهره خليلي، برزو ارجمند، شهرام قائدي، عليرضا كمالي‌نژاد، زهرا سعيدي، مجيد ياسر، صدرا حجازي، خشايار راد ديگر بازيگران آن هستند.

پيش از اين قرار بود لاله اسكندري و فرامرز قريبيان هم در اين پروژه حضور داشته باشند كه با كناره گيري آنان ويشكا آسايش و حسن پور‌شيرازي به گروه بازيگران اضافه شدند.

اين مجموعه از توليدات «الف ويژه» تلويزيون است كه روز چهارشنبه پنجم تيرماه عزت‌اله ضرغامي رئيس رسانه ملي همراه با حسن اسلامي مهر رئيس سيما فيلم و دكتر ولايتي از پشت صحنه آن بازديد كردند.

و اما خلاصه كامل سريال لطيفي كه به اين شرح است:حمله تيمور و سپاهيانش به شهرهاي ايران آغاز مي‌شود. در ميانه آتش و خون، در شهر كاشان، فرزندي به دنيا مي‌آيد كه نامش را جمشيد مي‌گذارند.

پس از گذشت سال‌ها و در زمانه‌اي كه حكام تيموري روز به روز تحت تاثير علم و هنر معماري اصيل و اسلامي ايرانيان قرار مي‌گيرند، غياث‌الدين جمشيد كاشاني، منجم، مبدع و محاسب بزرگي كه سراسر دوران زندگي‌اش سرشار از اتفاقات و رويدادهاي مهم علمي است به دعوت ميرزا الغ بيگ، حاكم سمرقند راهي سفر مي‌شود تا بسيار دورتر از زادگاهش دست به كار ساخت رصدخانه‌اي عظيم شود.

دانشمندان و هنرمندان بسياري از سراسر جهان در سمرقند گرد هم آمده‌اند اما نظريات و ايده‌هاي منحصربه‌فرد غياث‌الدين همه را حيرت زده مي‌كند و بزرگي علم او بهانه‌اي براي عداوت كوردلان و فرومايگان حكومت مي‌شود.

رصدخانه ساخته مي‌شود اما در نهايت حاسدان درباري عليه جانش توطئه مي‌كنند و...

منبع : همشهري

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت