به جای او نفس نکشید

متاسفانه بیشتر مادران و پدران فکر می‌کنند چون بچه‌ها را به‌وجود آورده‌اند، مالک آنان هم هستند و تصور می‌کنند که مصلحت فرزندان را بهتر از خودشان تشخیص می‌دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به جاي او نفس نكشيد !!

بررسي حالت‌هاي رواني نوجوانان و جوانان

چرا حيات رواني «نوجوانان و جوانان» بسيار هيجان‌انگيز و احساساتي است؟

متاسفانه بيشتر مادران و پدران فکر مي‌کنند چون بچه‌ها را به‌وجود آورده‌اند، مالک آنان هم هستند و تصور مي‌کنند که مصلحت فرزندان را بهتر از خودشان تشخيص مي‌دهند. پدران و مادران ناآگاه، به‌تصور اينکه فرزندان‌شان ، سرد و گرم روزگار را نچشيده‌اند ، مسووليت بر طرف نمودن مانع‌ها و هموار کردن تمام راه‌ها، مشکل‌ها و مسائل فرزندان را به عهده مي‌گيرند؛ ندانسته و ناآگاهانه سعي مي‌کنند فرزندان مطيع، فرمانبر، متکي و وابسته به خود، بار بياورند.

 

در اين شرايط، «بحران هويت» پيش مي‌آيد و نوجوانان، احساس بي‌لياقتي و سردرگمي مي‌کنند؛ چرا که همه‌چيز را بر خلاف ميل و خواسته‌ي‌ خود مي‌بينند؛ و هنگاميكه سعي و تلاش خود را در جهت رهايي و رسيدن به نيازهاي طبيعي خود بي‌فايده ديدند، به سوي دوستان و هم فکران خود کشيده مي‌شوند، به مبارزه‌‌ي فکري و فيزيکي با پدر و مادر، دست مي‌زنند و ...  تا خود را از قيد و بندهاي ساخته شده‌ي پدر و مادر رها سازند.

اگر پدران و مادران، موفق شوند نوجوانان خود را فرمانبر، مطيع و مجري نظريه و اوامر خود بار آورند، اين امر، براي آينده‌ي نوجوانان‌شان، اتفاق نامبارکي خواهد بود.

مادران و پدران بدانند که:

تا زماني‌که پدران و مادران آگاهي‌هاي خود را بالا نبرده و برداشت‌هاي نادرست و بدفهمي را از رفتار نوجوانان کنار نگذارند، دچار خطاهاي کوچک و بزرگ ،حتي جبران ناپذير خواهند شد.

مادران و پدران بدانند که:

گروه عظيمي از پدران و مادران،اگر بتوانند به جاي نوجوانشان نفس هم مي‌کشند!

پدران و مادران طبق عادت، مي‌خواهند با نوجوانان، همانند کودک رفتار کنند و مورد نياز آنان باشند؛ متوجه نيستند که نوجوان‌شان ديگر کودک نيست؛ او مي‌خواهد روي پاي خود بايستد و بي‌نياز از پدر و مادر، دنياي جديد را تجربه کند؛ رشد کند و آينده‌ي خود را مطابق با روياهاي خود بسازد.

مادران و پدران بدانند که:

تعجب نکنيد!

اگر وقتي دلسوزي‌هاي بي‌وقفه و محبت‌هاي بي‌دريغ به نوجوانان خود نثار مي‌کنيد، فرزندان شما نه تنها خشنود و راضي نمي‌شوند، بلکه از دست‌تان ناراحت هم مي‌شوند؛ چرا که آن را نوعي مداخله در زندگي خود مي‌دانند. ارشاد و نصيحت شما را به حساب اقتدار و قدرت‌نمايي شما مي‌گذارند؛ نوجوانان مي‌خواهند ،خود کفا باشند و نشان دهند که خود قادر هستند بدون کمک پدر و مادر راه‌شان را پيدا کنند.؛

 

پدر و مادر عزيز ! در صورت اصرار به محبت زياد، آنان را به دشمن تبديل خواهيد کرد و جواب شما را با گستاخي و بي‌ادبي خواهند داد.

پدران و مادران بدانند که:

با تلخ‌زباني، رفتار نامناسب و نامهرباني نمي‌توان رابطه‌ي درست و سالمي را با نوجوانان بر قرار کرد؛ نمي‌توان مهر، محبت و دوستي آنان را به سوي خود جلب نمود و تنفر آنان را به عشق و محبت تبديل کرد.

به مادران و پدران توصيه‌ مي‌شود:

فرزندان شما، براي رشد و تغيير و تحول، نياز به خلوت و حريم دارند. شما با دخالت‌ها و واکنش‌هاي بيش از حد و کنجکاوي‌هاي غيرضروري مي‌خواهيد به‌صورت مستقيم و غيرمستقيم آن ها را بيش از حد لزوم کنترل کنيد؛ خلوت آنان را به هم بريزيد و ندانسته حس احترام متقابل بين خود و فرزندان را از بين مي‌بريد. بنابراين به‌طور حتم بدانيد که آنان را از خود، بيشتر دور مي‌سازيد.

پدران و مادران بدانند که:

وقتي نوجوانان، به خواسته‌هاي خود نمي‌رسند، ممکن است، آنان با شما لج کرده و به قصد انتقام‌جويي در جهت مبارزه با شما، دست به مقاومت منفي بزنند و آينده‌ي خود را ويران کنند!

منبع : موفقيت و شادكامي – با تلخيص

 

مقالات مرتبط

بزرگ شده ام يا نه؟

با نوجوانت معامله کن

پدر، پسر، رابطه

دوستش بداريد تا مهرباني را بياموزد

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت