جدیدترین دستاوردهای علمی در المپیک

شمارش معکوس تا بازی‌های المپیک 2008 آغاز شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جديدترين دستاوردهاي علمي در المپيک

کمتر از 2 ماه به آغاز پيکارهاي المپيک چين باقي مانده است. اين اولين ميزباني يک بازي بين‌المللي با اين درجه از اهميت در چين خواهد بود و پکن مي‌تواند از آن براي نشان دادن ظاهر مدرن و قدرت اقتصادي خود به جهان استفاده کند.

دولت چين براي تضمين موفقيت اين بازي‌ها ميلياردها دلار صرف توسعه زيرساخت‌ها کرده است. از جمله اين زيرساخت‌ها مي‌توان از يک خط متروي گسترده، استاديوم‌هاي مدرن، خيابان و جاده‌هاي جديد و زير ساخت ارتباطي و مخابراتي بي‌سيم نام برد. ترکيبي را فناوري‌هاي بي‌سيم ارتباطي و مخابراتي، محصول شرکت‌هاي چيني  و خارجي، نقش حياتي در موفقيت بازي‌هاي پکن خواهند داشت. در اين ميان دولت چين، در حالي که چند ماه به آغاز بازي‌هاي المپيک جهاني باقي مانده، بر حجم سرمايه‌گذاري خود روي اين بازي‌ها افزوده است. مجموع هزينه بازي‌هاي المپيک، نزديک به 30ميليارد دلار برآورد شده است. اما چيني‌ها تصميم گرفته‌اند با استفاده از اين موقعيت، فرهنگ و پيشرفت‌هاي نوين خود را به افکار عمومي جهان معرفي کنند.

ورزشگاه هاي المپيک

تا زمان برگزاري بازي‌هاي المپيک سال 2008 پکن زمان کوتاهي باقي مانده و ساخت ورزشگاه‌ها به عنوان موضوع مهم امور تشکيلاتي اين بازي‌ها با موفقيت در حال پيشرفت است.

پکن براي برگزاري بازي‌هاي المپيک سال 2008 جمعا به 37 ورزشگاه نياز دارد. در اين ميان 19 ورزشگاه از نو ساخته مي‌شوند. مبلغ کل سرمايه‌گذاري براي ساخت اين ورزشگاه‌ها به 26 ميليارد و 700ميليون دلار مي‌رسد. دولت چين و شهر پکن به ساخت اين ورزشگاه‌ها فوق‌العاده اهميت مي‌دهند و در زمينه‌هاي طراحي و احداث آنها کارمندان ممتاز داخل و خارجي را  استخدام کرده‌اند. طراحي ورزشگاه‌هايي چون ورزشگاه ملي که «لانه» نام دارد، بسيار مورد تقدير قرار گرفته است. قرار است مراسم افتتاحيه و اختتاميه بازي‌هاي المپيک در اين ورزشگاه ملي برگزار شود، از آنجا که نماي آن شبيه لانه پرندگان است، نام آن را لانه گذاشته‌اند.

ساخت اين ورزشگاه از اواخر ماه دسامبر سال 2003 در پارک المپيک واقع در شمال پکن آغاز شد، استفاده از فناوري روز، به کارگيري مصالح و استانداردهاي جديد از ويژگي‌هاي اين ورزشگاه است.

براساس برنامه‌ريزي، پکن در زمينه احداث ورزشگاه‌هاي بازي‌هاي المپيک، به طور کامل کاربردهاي مختلف آنها را چون ورزشي، فرهنگي، نمايشگاهي، تجاري، گردشگري، تندرستي و تفريحي مدنظر قرار داده تا از کارايي اجتماعي و اقتصادي اين ورزشگاه پس از برگزاري بازي‌ها تا حدامکان استفاده شود. پکن در جريان احداث اين ورزشگاه‌ها علاوه بر مد نظر قرار دادن ويژگي‌هاي طراحي، احداث و کاربرد آنها پس از برگزاري‌ بازي‌ها، به ايده‌سبز و علمي بودن آنها هم اهميت زيادي داده است. به ‌طوري که مرکز قايق بادي شهرچين دائو که مسابقه‌ قايقراني بازي‌هاي المپيک سال 2008 پکن در آنجا برگزار خواهد شد، نماينده ايده سبز و علمي شهر پکن براي برگزاري بازي‌هاي المپيک است.

ساخت سالن ورزشي دانشگاه کشاورزي چين، محل برگزاري رقابت‌هاي کشتي المپيک 2008 هم به پايان رسيده است سالن کشتي دانشگاه کشاورزي چين در شرق محوطه اين دانشگاه واقع شده و مکان برگزاري مسابقات کشتي آزاد، فرنگي و بانوان بشمار مي‌رود.

مساحت ساختمان (که داراي ساختاري فولادي است) 23950 مترمربع و داراي 6000 صندلي براي علاقمندان و تماشاگران اين رشته ورزشي است که قابليت سرويس‌دهي 8500 تماشاچي را نيز دارد.

در ضمن استاديوم ورزشي‌هاي آبي‌پکن هم معماري شگفت‌انگيزي دارد. به خاطر نماي حبابي و شفاف، اين استاديوم لقب مکعب آبي گرفته و بعد از مدت‌ها اين استاديوم براي بازديد توريست‌ها بازگشايي شده است. اين ورزشگاه طوري طراحي شده که در مصرف انرژي کارا باشد، پوسته حبابي، انرژي نور خورشيد را جذب مي‌کند و هوا و آب استاديوم  را گرم مي‌کند، هر حباب، فيلتري دارد که ميزان پراکنده شدن گرما را تنظيم مي‌کند. جنس اين حباب‌ها از يک ماده شبيه تفلون موسوم به ETFE است. بنابراين اين ورزشگاه سازه‌اي «سبز» و سازگار با محيط زيست محسوب مي‌شود.

اين استاديوم از آب باراني که روي سقفش مي‌بارد بعد از تصفيه، براي تامين آب ورزشگاه استفاده مي‌کند. عمليات ساخت اين استاديوم از دسامبر 2003 آغاز شده و تخمين زده مي‌شود که 150 تا 200 ميليون دلار هزينه، صرف ساختن مکعب آبي شده باشد. در المپيک 2008، ورزشکاران براي گرفتن 42 مدال طلا بايد در همين ورزشگاه رقابت کنند، ورزشگاهي که 6 هزار صندلي ثابت و 11 هزار صندلي موقتي دارد و طراحي خوب آن استفاده از اين ورزشگاه را تا 40- 30 سال آينده هم ممکن خواهد کرد.

ارائه خدمات هواشناسي عالي در زمان برگزاري المپيک

نهادهاي هواشناسي چين خود را براي ارائه بهترين خدمات در طول تاريخ در زمان برگزاري بازي‌هاي المپيک پکن آماده کرده‌اند. پس از موفقيت چين در تقاضا براي ميزباني پکن، نهادهاي هواشناسي چين مشغول امور تدارکاتي بوده‌اند. پيش‌بيني‌هاي آب و هوا در زمان برگزاري المپيک طوري دقيق خواهد بود که تغييرات 3 ساعته وضعيت آب و هوا در اطراف هر ورزشگاه گزارش مي‌شود.

البته به تازگي چين تلاش عجيبي را براي جلوگيري از بارش باران در روز افتتاحيه المپيک آغاز کرده و براي جلوگيري از بارش‌هاي احتمالي در روز افتتاحيه مسابقات المپيک پکن زرادخانه‌اي از راکت و هواپيماهاي ويژه آماده مي‌کند تا از آنها براي پراکنده ساختن ابرهاي بارانزا استفاده کند.

مراسم افتتاحيه مسابقات المپيک پکن در استاديوم فوق مدرن «لانه پرنده» برگزار مي‌شود و مقامات برگزار کننده از ترس خيس شدن پوشش مقامات عالي رتبه ورزشي و سياسي سراسر جهان در زير بارش‌هاي احتمالي اين تکنيک عجيب را انتخاب کرده‌اند.

بيش از 100 تن از کارمندان 21 ايستگاه تعيين شده در اطراف پکن وظيفه دارند تا تنها در مدت 10 دقيقه از زمان اعلام، راکت‌هاي حاوي يد نقره را به سوي ابرهاي باران‌زاي اطراف شهر پرتاب کنند تا پيش از رسيدن به پکن بارش کاملي داشته باشند. همچنين قرار است از هواپيماهاي ويژه‌اي نيز براي تحريک ابرها و بارش آنها تا پيش از رسيدن به آسمان پکن و استاديوم برگزاري مراسم افتتاحيه استفاده شود.

شناگران با لباس جديد در المپيک 2008

لباس شناي ويژه‌اي با استفاده از تازه‌ترين دستاوردهاي عرصه فناوري‌هاي نوين ساخته شده است که سرعت شناگران را افزايش مي‌دهد. اين لباس شنا پس از سه‌ سال تحقيقات و با همکاري ناسا و انجام آزمايشات مختلف روي بيش از يکصد ماده و پارچه مختلف و طرح‌هاي گوناگون ارائه شده است.

اين لباس پس از مورد آزمايش قرار گرفتن از سوي بيش از 400 شناگر برجسته جهان به عنوان هيدروديناميک‌ترين لباس شناي جهان معرفي شده است. اين لباس شنا LZRRACER نام داشته و محصول جديدي از شرکت Speedo است و پس از ساخت آن با استفاده از اسکن برداري‌هاي پيشرفته از بدن شناگران در حال شنا با آن به عنوان مناسب‌ترين لباس شناي جهان شناخته شده است.

 اين لباس شما از نوعي ماده دافع آب و سبکي ساخته شده است که بسيار سريع هم خشک مي‌شود و با هدف قرار دادن بدن شناگران در بهترين وضعيت ممکن براي رسيدن به حداکثر سرعت ممکن طراحي و ساخته شده است. پيش‌بيني مي‌شود شناگران طراز اول جهان در جريان برگزاري المپيک 2008 پکن از اين لباس شنا استفاده کنند.

همکاري سازمان بهداشت جهاني با چين

نماينده سازمان بهداشت جهاني، المپيک 2008 پکن را فرصت مناسبي براي توسعه همکاري‌هاي مشترک با کشور چين عنوان کرد. «هانس ترودسون» نماينده سازمان بهداشت جهاني خاطرنشان کرد: همکاري با چين نبايد تنها به زمان برگزاري المپيک خلاصه شود بلکه اين مسابقات فرصت مغتنمي براي توسعه همکاري‌هاي دو جانبه است.

در حال حاضر چين گام‌هاي مثبتي براي بهبود محيط زيست و امنيت آب و غذا و سلامت عمومي برداشته و آگاهي مردم را در اين زمينه‌ها ارتقا داده و از شيوع بيماري‌هاي واگيردار جلوگيري کرده است که اين اقدامات بسيار ارزشمند و قابل تقدير است.

پکن با توجه به نزديک شدن بازي‌هاي المپيک به دستاوردهاي مهمي در خصوص سلامت عمومي دست يافته است که اين رهاورد ارزشمندي براي پرجمعيت‌ترين کشور جهان به شمار مي‌رود.

ترودسون کنترل دخانيات در پکن را نمونه خوبي از رعايت بهداشت عمومي عنوان کرد و افزود: ممنوعيت کشيدن سيگار در هتل‌هاي ميزبان ورزشکاران و کارکنان المپيک نيز از جمله اقدامات قابل تقدير پکن بوده است. البته اين دستاوردهاي نبايد پس از برگزاري المپيک پکن از دست برود. بعد از المپيک روند بهبود بهداشت عمومي در کشور چين ادامه خواهد يافت و مردم بايد آگاهي بيشتري در اين باره کسب کنند.

تمايل بالاي چيني‌ها براي تولد فرزند در زمان آغاز المپيک

زوج‌هاي چيني براي مدت‌ها در تلاشند که با روش‌هاي بارداري مصنوعي و درمان‌هاي نازايي فرزند خود را درست در 8 ثانيه عصر 08/08/08 همزمان با مراسم افتتاحيه المپيک 2008 پکن به دنيا آورند. در ماه‌هاي گذشته در خواست‌هاي تلفني به شوراهاي دپارتمان‌هاي زنان و زايمان چين به منظور برگزاري گردهمايي‌هاي آنلاين زوج‌هاي جوان با پزشکان زنان و زايمان افزايش يافته است.

در حقيقت زوج‌هاي جوان چيني تمايل دارند تنها فرزندشان 8 ثانيه عصر 08/08/08 (8آگوست2008) که لحظه آغاز مراسم بيست و نهمين دوره المپيک است متولد شود. به همين منظور اين زوج‌هاي جوان از پزشکان زنان و زايمان درخواست دارند که با روش‌هاي بارداري مصنوعي و درمان‌هاي نازايي برنامه زمان‌بندي مشخصي را ارائه دهند که نوزاد آنها دقيقا در اين لحظه به خصوص چشم به دنيا بگشايد. در فرهنگ چيني عدد 8 نماد خوش‌شانسي و اقبال است، تعداد تولدهاي سال 2007 جاري در اين کشور به 20ميليون رسيد و براساس پيش‌بيني‌ها و با توجه به علاقه مردم به تولد «نوزاد المپيکي» تعداد کودکاني که در سال 2008 در پرجمعيت‌ترين کشور دنيا متولد مي‌شوند بيش از اين رقم خواهد شد.

محصولات ويژه المپيک

Lenovo لپ‌تاپ‌هاي ويژه المپيک سال 2008 چين را معرفي کرده است. اين  لپ‌تاپ‌هاي ويژه المپيک که در نگاه اول بسيار جذاب به نظر مي‌آيند داراي ترکيب رنگ قرمز و مشکي هستند که کاملا مشابه مشعل المپيک 2008 است. البته دولت چين طراحي مشعل المپيک 2008 را هم به عهده اين شرکت قرار داده بود. هنوز اطلاعات زيادي راجع به مشخصات سخت‌افزاري اين لپ‌تاپ‌ها ارائه نشده است اما جزييات اوليه نشان مي‌دهد که اين کامپيوترها مجهز به LCD12.1، اينچي XGA و پردازشگر اينتلCora 2 Dun  هستند.

همچنين شرکت سامسونگ که يکي از مهمترين اسپانسرهاي المپيک پکن است، به مناسبت برگزاري اين مسابقات يک نسخه جديد از تلفن‌هاي همراه «ويرايش طلايي» را که با طلاي 18 عيار ساخته شده است معرفي کرده است. پشت اين مدل کهE848  نام دارد، آرم المپيک 2008 حک شده است.

آمادگي فناوري اطلاعات چين براي المپيک

المپيک 2008 نسبت به تمام المپيک‌هاي پيشين گسترده‌ترين استفاده را از خدمات ارتباطي بي‌سيم و پهن باند خواهد داشت.

به نظر مي‌رسد چين خيال دارد در اين بازي‌ها از نظر استفاده از فناوري‌هاي پيشرفته مخابراتي و ارتباطي بدرخشد. اين وضعيت باعث افزايش فشار بر سازندگان و تامين کنندگان تجهيزات ارتباطي شده است تا اطمينان حاصل شود که آنها هم به‌خوبي ورزشکاران؛ وظايف خود را اجرا کنند. تامين نيازهاي ارتباطي بيش از 25 هزار و روزنامه‌نگار و نماينده ورزشي و ميليون‌ها بازديد کننده در مدت 18 روز برگزاري بازي‌ها، چالش بسيار بزرگي براي چين خواهد بود. در واقع انتظار مي‌رود زير ساخت‌هاي ارتباطي و مخابراتي المپيک پکن بزرگترين و پيچيده‌ترين زيرساخت فناوري اطلاعات در ميان همه المپيک‌هاي تاريخ باشد. طبق اعلان کميته سازماندهي المپيک پکن، اين بازي‌ها در 37 مکان مختلف انجام خواهند شد که 31 مکان در پکن قرار دارند. در مجموع به جز پکن، 6 شهر ديگر نيز ميزبان بازي‌ها خواهند بود. هنگ کنگ ميزبان مسابقات اسب سواري خواهد بود. قايق‌راني، واليبال ساحلي و بعضي از مسابقات شنا در کينگ دائو و مسابقات مقدماتي فوتبال نيز در شانگ‌هاي، تيانجين، کينگ‌هانگ‌دائو و چند شهر ديگر برگزار خواهد شد. به گفته کار شناسان پوشش چنين گستره جغرافيايي به زيرساخت مخابراتي جامع و انعطاف‌پذير ثابت و موبايل نياز خواهد داشت. چين براي سربلند بيرون آمدن از اين چالش، در چند سال اخير ميليون‌ها دلار در ارتقا و گسترش شبکه فيبر نوري، شبکه ارتباطات بي‌سيم، شبکه سونيچينگ و ديتا سرمايه‌گذاري کرده است.

جايي براي آزمايش فناوري‌هاي مخابراتي

از تلويزيون پروضوح که بگذاريم، بازي‌هاي المپيک فرصتي براي آزمايش فناوري‌هاي بي‌سيم مخابراتي خواهد بود. دو فناوري بي‌سيم WiMex و TD- SCDMA براي اولين بار در چين پياده‌سازي مي‌شوند. فناوري TD- SCDMA مختص به چين است و اولين بار است که در چنين مقياس وسيعي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. شمارش معکوس المپيک پکن که بر سه اصل «بازي‌هاي المپيک سبز، بازي‌هاي المپيک برخوردار از سطح تکنولوژي بالا و بازي‌هاي المپيک از نظر مردم» پايه‌ريزي گرديده آغاز شده و بزودي همه ما را متعجب خواهد کرد.

 

اصغر الوندي

جام جم

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت