تاريخ پاياني سريال‌هاي تاريخي

هم اينك ساخت حدود 12 پروژه تاريخي با درجه‌ي الف و الف ويژه در شبكه‌هاي اول، دوم و مركز سيما فيلم در حال جريان است كه از اين تعداد پنج سريال در مرحله فيلمبرداري و سه سريال ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاريخ پاياني سريال‌هاي تاريخي

گزارش ايسنا از آخرين وضعيت سريال‌هاي الف و الف ويژه‌ي سيما

هم اينك ساخت حدود 12 پروژه تاريخي با درجه‌ي الف و الف ويژه در شبكه‌هاي اول، دوم و مركز سيما فيلم در حال جريان است كه از اين تعداد پنج سريال در مرحله فيلمبرداري و سه سريال در مرحله فني يا بازبيني قرار دارند؛ همچنين چهار پروژه نيز مرحله‌ي نگارش فيلمنامه را مي‌گذارنند يا با اتمام اين مرحله متوقف شده‌اند.

در ميان پروژه‌هاي تاريخي سيما، سريال‌هايي هم هستند كه در مرحله فيلمبرداري به دلايلي چون مشكلات مالي يا بازنويسي فيلمنامه متوقف هستند كه انتظار مي‌رود تا پايان خرداد ماه وضعيت اين مجموعه‌هاي تاريخي نيز مشخص شود.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، سهم مركز سيما فيلم از سريال‌هاي تاريخي سيما بيش از ديگران است و هفت مجموعه تلويزيوني در اين مركز ساخته مي‌شود. دو سريال «كلاه پهلوي» و «در چشم باد» در شبكه اول سيما تهيه مي‌شوند و سريال‌هاي تاريخي شبكه دو سيما كه تعداشان به عدد سه مي‌رسد در مرحله نگارش فيلمنامه قرار دارند.

** «مختارنامه»

فيلمبرداري سريال «مختارنامه» به كارگرداني داوود ميرباقري كه حدود چهار سال از ساخت آن مي‌گذرد، از قبل از عيد نوروز تا به 25 خرداد ماه متوقف بود و با اين حال سيما فيلم اصرار داشت اين سريال در پيش توليد است تا  سكانس‌هاي باقي مانده از جنگ‌ها در شهرك سينمايي دفاع مقدس فيلمبرداري شوند. در حال حاضر، عوامل گروه توليد در شهرك دفاع مقدس مشغول فيلمبرداري هستند و فريبرز عرب‌نيا بار ديگر در نقش مختار در سكانس جنگ‌ها ايفاي نقش مي‌كند وشهرام حقيقت دوست نيز در لوكيشن شهرك دفاع مقدس به ميدان جنگ خواهد رفت. رضا كيانيان جزو آخرين نفراتي است كه به گروه بازيگران اين مجموعه پيوست و قرار است در نقش حاكم مكه ايفاي نقش كند.

** «يوسف پيامبر (ع)»

سريال «يوسف پيامبر (ع)» درحالي از جمعه آينده (31 خرداد ماه) به‌روي آنتن شبكه اول مي‌رود كه برخلاف شيوه‌ي معمول اين شبكه‌ مبني ‌بر پخش سريال‌هاي ايراني به‌صورت يك روز درميان، ساخته فرج‌الله سلحشور به‌صورت هفتگي پخش مي‌شود. اين كارگردان كه بر بازبيني سريال خود پيش از پخش تاكيد داشت، از آماده‌شدن 20 قسمت همزمان با پخش نخستين قسمت خبر داده و افزوده است كه چند قسمت اول سريال «يوسف پيامبر(ع)» بازبيني شده است، اما متاسفانه فرصت نشد كه تمامي اين قسمت‌ها بازبيني شوند. گفتني است اين سريال علاوه بر شبكه اول سيما از سيماي قرآن نيز بر روي آنتن خواهد رفت.

** «نردبامي بر آسمان»

تصويربرداري بخش‌هاي كاشان مجموعه‌ي تاريخي «نردبامي برآسمان» به كارگرداني محمد حسين لطيفي تا آخر خرداد‌ماه در شهرك غزالي به پايان مي‌رسد و پس از آن گروه سازنده‌ي اين سريال عازم لوكيشني ديگر مي‌شوند. تصويربرداري «نردبامي بر آسمان» از اواسط فروردين‌ماه آغاز شد و با گذشت حدود دوماه از آغاز كليد‌خوردن، 35 درصد از تصوير‌برداري به پايان رسيده است. اين سريال از اول تيرماه به لوكيشني ديگر درمنطقه‌ي خوجير(اطراف تهران) مي‌رود و صحنه‌هاي خارجي دراين لوكيشن تصويربرداري خواهد شد. پس از منطقه‌ي خوجير نيز گروه سازنده‌ي «نردبامي برآسمان» صحنه‌هاي شهر سمرقند را تصوير‌برداري خواهند كرد؛ با پايان تصويربرداري سمرقند، گروه سازنده‌ي سريال «نردبامي برآسمان» مجددا به شهرك سينمايي غزالي باز خواهند گشت. ساخت موسيقي سريال «نردبامي برآسمان» هنوز آغاز نشده است اما محمدرضا درويشي به‌عنوان آهنگساز اين مجموعه انتخاب شده است.

** «كلاه پهلوي»

فيلمبرداري سريال «كلاه پهلوي» به دليل آن چه بازبيني فيلمنامه توسط كارگردان خوانده مي‌شود، از قبل از نوروز تا به حال تعطيل است؛ با اين حال گفته مي‌شود كه سازندگان اين مجموعه تا آغاز خرداد ماه به طور قطع فيلمبرداري را از سر مي‌گيرند. آخرين صحنه‌هاي سريال «كلاه پهلوي» در سال گذشته در شهرك سينمايي غزالي فيلمبرداري شد و برغم اعلام افزوده شدن بازيگران جديد به اين كار تا كنون كه خبري رسمي در اين خصوص اعلام نشده است؛ و اما سيد ضياء‌الدين دري درباره اين سريال كه در شبكه اول سيما تهيه مي‌شود، گفته است كه بازنويسي مجدد فيلم‌نامه‌ي سريال «كلاه پهلوي» به دليل اعمال جرح و تعديل و سانسور نيست، بلكه اين بازنويسي با هدف ايجاد تناسب ميان مدت زمان فيلم‌نامه و بودجه انجام مي‌شود. اما اين نكته كه آيا سريال كلاه پهلوي پس از اعمال بازنويسي كارگردان با چه حذفات احتمالي مواجه مي‌شود، نكته‌اي است كه تاكنون مشخص نيست.

** «كارآگاه علوي»

سريال «كارآگاه علوي» (به كارگرداني حسن هدايت) كه در ايام عيد نوروز مدتي را در تعطيلي كوتاه مدت گذراند، خوشبختانه از زمان شروع تصويربرداري در سال جديد تا به حال با مشكلاتي از اين دست مواجه نبوده‌است؛ به نظر مي‌رسد مسوولان سيما فيلم كه همزمان با آغاز سال 87 به احمد نجفي و همكارانش قول همكاري داده بودند به اين قول مساعدت عمل كرده و اين روزها سريال «كارآگاه علوي» آخرين روزهاي توليد را پشت سر مي‌گذراند. بر اساس اعلام سازندگان اين مجموعه، قرار است در فصل پاييز تمامي قسمتهاي «كارآگاه علوي» يا حداقل بخش عمده‌اي از آن آماده پخش شود.

** «سرود امروز»

سريال «سرود امروز» از جمله پروژه‌هايي است كه در سال گذشته نيز خبر ساخت آن در مركز سيما فيلم، منتشر شده بود؛ اما به رغم اتمام سهم عمده‌اي از فيلمنامه به مرحله توليد نرسيد. ساخت اين پروژه از چند هفته قبل بار ديگر به جريان افتاده و همانند سال گذشته از پرويز شيخ طادي به عنوان كارگردان آن نام برده مي‌شود. اين سريال با محوريت ارتباط معنوي مردم به خصوص اهالي محله جماران با حضرت امام (ره) جلوي دوربين مي‌رود و فعلاً همچنان در مرحله بازنويسي فيلمنامه قرار دارد.فيلمنامه اين سريال را سعيد نعمت الله نوشته و هر قسمت از اين مجموعه تلويزيوني داستاني مستقل را روايت مي‌كند.

** «در چشم باد»

سريال «در چشم باد» كه به تصميم مديران قرار است از پاييز امسال به روي آنتن برود، با ساخت دكورهاي خرمشهر در اين روزها ادامه مي‌يابد. اين بخش كه يكي از دشوارترين لوكيشن‌هاي سريال تاريخي در چشم باد است به گرفتن صحنه‌هايي چون عبور رزمندگان ايراني از روي رود كارون و پل شناور و ورود رزمندگان ايراني به مسجد خرمشهر اختصاص دارد. فيلم‌برداري بخش‌هاي خرمشهر سريال «در چشم باد» حدود 40 روز به طول مي‌انجامد و با پايان اين بخش، تنها پلان‌هايي كه بايد در كشور آمريكا فيلم‌برداري شوند، باقي مي‌مانند.

** «لوطي حيدر»

پس از اعلام خبر ساخت سريال «لوطي حيدر» در شبكه دو سيما به كارگرداني احمدرضا گرشاسبي، محمد مهدي گميني كه 10 سال قبل اين فيلمنامه را نوشته بود، نسبت به انتخاب عوامل سازنده براي اين سريال تاريخي به مسوولان صداوسيما انتقاد كرد و نامه‌اي را خطاب به رئيس سازمان صدا و سيما نوشت. وي با بيان اين نكته كه «لوطي حيدر براي تجربه اندوزي نيست»، به نوعي با ارسال اين نامه، ساخت فيلمنامه «لوطي حيدر» را به تعويق انداخت.

** «قصه‌هاي هزار و يك شب»

حسن فتحي كه پس از ساخت سريال تاريخي و جنجال برانگيز «مدار صفر درجه»، قصد دارد دو سريال تاريخي «روزي، روزگاري عاشقي» و «قصه‌هاي هزار و يك شب» را براي شبكه دو سيما كارگرداني كند، هم اينك مشغول نگارش فيلمنامه‌ اين كارها است. او اعلام كرده است كه به زودي كار تحقيق، پژوهش و نگارش مجموعه تلويزيوني «قصه‌هاي هزار و يك شب» را با همكاري نغمه ثميني آغاز مي‌كند. اين سريال نگاهي متفاوت و نو به «قصه‌هاي هزار و يك شب» دارد و البته همانند ساير سريال‌هاي تاريخي فتحي پروژه‌اي درازمدت است كه به طور حتم توليد آن امسال آغاز نمي‌شود.

** «روزي، روزگاري، عاشقي»

حسن فتحي كه تحقيق و نگارش سريال «روزي، روزگاري، عاشقي» را از مدتي قبل آغاز كرده بود ، اواخر فروردين ماه به ايسنا اعلام كرد كه حداقل 6 ماه ديگر نگارش اين سريال به طول مي‌انجامد. اين كارگردان و نويسنده اعلام كرده كه سريال «روزي، روزگاري عاشقي» دو دوره تاريخي مقارن، يعني دوره حكومت شاه سلطان حسين صفوي در ايران و لوئي چهاردهم در فرانسه را به تصوير مي‌كشد و قهرمان قصه درهر دو دوره حاضر خواهد شد.

** «آشيانه سيمرغ»

سريال شيخ بهايي كه به لحاظ ساخت در زمره‌ي قديمي‌ترين مجموعه‌هاي سيما قرار مي‌گيرد تا چندي پيش در مرحله اصلاحات و بازبيني مجدد قرار داشت. ساخت اين سريال به طور كامل انجام و به سيما فيلم تحويل داده شد ولي از سوي سازمان صدا و سيما ايرادها و اشكال‌هاي فني به آن وارد شد و به همين دليل ساخته شهرام اسدي برگرداننده شد تا موارد مورد نظر اعمال شود. كاسه ساز در آخرين گفت‌وگوي خود كه ارديبهشت ماه امسال داشت اعلام كرد كه مرحله اصلاحات سريال با دقت بسيار تا يك ماه ديگر ادامه خواهد داشت و پس از آن شبكه براي زمان پخش آن تصميم خواهد گرفت.

** «روزگار قريب»

سريال «روزگار قريب» اگرچه هم اينك از شبكه سه سيما پخش مي‌شود و تاكنون بيست و دو قسمت از آن به روي آنتن رفته است، اما اين سريال همچنان مراحل فني را پشت سر مي گذارد. «روزگار قريب» كه در مركز سيما فيلم ساخته شده است، پيش از پخش، فرصت بازبيني كامل نيافت تا ساخته عياري با حذفياتي در برخي قسمت‌ها مواجه شود.

منبع : ايسنا

مطالب مرتبط مجموعه : فيلم ها
آخرین مطالب سایت