«مرد هزار چهره» اقتباسي اما متفاوت

يكي از نويسندگان مجموعه تلويزيوني «مرد هزار چهره» با ابيان اينكه ايده اين سريال اقتباسي است،گفـت: داستان اين مجموعه جديد و با كارهاي قبلي مديري بسيار تفاوت داشت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«مرد هزار چهره» اقتباسي اما متفاوت

يكي از نويسندگان مجموعه تلويزيوني «مرد هزار چهره» با ابيان اينكه ايده اين سريال اقتباسي است،گفـت: داستان اين مجموعه جديد و با كارهاي قبلي مديري بسيار تفاوت داشت.

محراب قاسم‌خاني در گفت و گو با فارس گفت: ايده اوليه سريال تلويزيوني «مرد هزار چهره» از داستان پخمه عزيز نسين گرفته شده ولي موقعيت‌ها و داستان كاملا متفاوت است و كاملا در فضاي ديگري رخ مي‌دهد.

وي افزود: طراحي اصلي قصه را «پيمان قاسم‌خاني» انجام و نظارت كرده و من، امير مهدي ژوله و خشايار الوند هركدام 4 الي 5 قسمت از داستان‌هاي سريال را نوشته‌ايم.

وي در ادامه گفت: ما براي نوشتن كاري در 13 قسمت بايد از فضاي كارهاي قبلي بيرون مي‌آمديم زيرا در كارهاي پر قسمت، مخاطبان از قسمت‌هاي 20 به بعد به كار نزديك مي‌شوند ولي در اين كار ما برحسب ماجراها پيش رفتيم چون 13 قسمت بيشتر فرصت نداشتيم.

وي تصريح كرد: اين كار با كارهاي قبلي مهران مديري تفاوت بسياري داشت و مانند آنها ساخته نشد و ما تلاش كرديم تا فضاي جديدي را خلق كنيم كه هم براي ما تازگي داشت و هم مخاطب را جذب كند.به نظر من ساخت سريال 90 قسمتي كار غلطي است. هميشه فرصت براي نوشتن و فكر كردن كم است و بازيگر اصلا فرصت تمرين كردن ندارد ولي در كارهايي كه تعداد قسمت‌هاي كمتري دارند و فرصت براي ساخت فراهم است معمولا كارها بهتر ساخته مي‌شوند.

وي درباره اينكه در كارهاي نود قسمتي معمولا نويسنده با توجه به بازخورد مخاطبان به كم و كاست‌هاي شخصيت‌ها پي‌برده و آنها را سر و سامان مي‌دهد نيز گفت: هميشه بازخورد مخاطبان راه گشاي ما نيست. گاهي اوقات ما در ادامه مسير، فضا را در مي‌يابيم و به كمبودهاي شخصيت‌ها پي‌ مي‌بريم و در ادامه به حذف و اضافه مي‌پردازيم.اين‌گونه نيست كه مثلا مي‌گويند از قسمت 20 به بعد كار پخته مي‌شود بلكه از اين قسمت‌ها به بعد است كه مردم كم كم شخصيت‌ها را مي‌پذيرند و به هر شب ديدن آنها عادت مي‌كنند.

وي در ادامه درباره هدفش از نويسندگي كارهاي طنز و پيامي كه به مخاطب مي‌دهد، اظهار داشت: من تا به حال كار نويسندگي در چند مجموعه‌ را انجام داده‌ام ولي از ميان آنها «پاورچين» را از سايرين بيشتر دوست دارم. چون ساده بود و خيال پيام دادن به مردم را نداشتيم. البته در «شب‌هاي برره» نيز آن قدر كه مردم از داستان‌هاي سريال پيام گرفتند، ما قصد پيام دادن نداشتيم.

وي افزود: قرار نيست همواره در طنز تلويزيوني پيام بدهيم. بلكه قصد فقط خنداندن است. اينكه كاري خوب نوشته شده، خوب بازي شود و مردم بهشان خوش بگذرد و در اين ميان فقط كار بايد با وجدان انجام شود و خنداندن مخاطب به هر قيمتي انجام شود.

وي با بيان اينكه مجموعه نقطه چين با فاصله پايين‌تر از ساير كارها بوده، درباره سريال باغ مظفر نيز گفت: در آن شرايطي كه مجموعه «باغ مظفر» ساخته شد، بهتر از آن كار در نمي‌آمد البته در اين ميان برخي هم به حجم تبليغات اشاره كردند كه در آن زمان كار ديگري نمي‌شد كرد. ذكر اين نكته نيز ضروري است كه ما در مورد تبليغات عمدا آنقدر رو برخورد كرديم چون مي‌خواستيم با مخاطب رو راست باشيم به گونه‌اي كه فكر نكند قصد داريم يواشكي او را ترغيب به استفاده از محصول خاصي بكنيم.ما مجبور به انجام اين كار شديم و ترجيح داديم كه كار را صاف و پوست كنده انجام دهيم.

محراب قاسم خاني در ادامه درباره تركيب نويسندگان مجموعه‌هاي مهران مديري نيز گفت: ما خيلي دوست داريم كه از نويسندگان متنوعي استفاده كنيم اما در اين چند سال نتوانسته‌ايم آنها را پيدا كنيم. مثلا امير مهدي ژوله از ميان مطبوعات به ميان ما آمد و نوعي طنز جديد را براي ما آورد. ما سر مجموعه پاورچين شروع به متن گرفتن از بسياري از نويسندگان كرديم ولي اصلا خوب نبودند و بيشتر انرژي ما صرف خواندن متن‌ها مي‌شد. آن موقع به ما گفتند كه مافيا تشكيل داده‌ايم ولي بعد از اين حرف تصميم گرفتيم كه گروهي باشيم كه پشت يكديگر هستيم و از هم حمايت مي‌كنيم. البته شيوه‌هاي ما متفاوت است. ژوله شوخي‌هاي ويژه‌اي دارد، الوند تجربه زيادي دارد،‌پيمان روي قضايا مسلط است و مهران مديري تنها كسي است كه با خيال راحت مي‌توانيد سكانس را به او بسپاريد و مطمئن باشيد كه منفجرش نمي‌كند و حتي بهتر هم مي‌شود.

وي افزود: ما در كار نويسندگي كارهاي طنز و كمدي حرفه‌اي نيستيم و نسبت به دنيا خيلي عقب هستيم و براي رسيدن به نقطه مطلوب در تلاش هستيم و اگر زمان و بودجه كافي براي ساخت برنامه‌ها در اختيار داشتيم، كارهايمان نيز بسيار موفق‌تر بود. البته در حال حاضر كارها نسبت به چندسال قبل حرفه‌اي‌تر شده و شبكه‌ها نيز حرفه‌اي‌تر شده‌اند و اشتباهاتي را كه قبلا انجام دادند ديگر انجام نمي‌دهند.

منبع : فارس

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت