صدای موسیقی كلاسیك در ایران
صدای موسیقی كلاسیك در ایران
سومین میهمان و رهبری اركستر سمفونیك تهران؛
منوچهر صهبایی صدای موسیقی كلاسیك غرب را در ایران بلند میكند
منوچهر صهبایی - آهنگساز ایرانی - از سوییس به تهران آمده است تا رهبر میهمان اركستر سمفونیك تهران باشد. او تا 10 روز دیگر اركستر را با اجرای قطعاتی از بتهوون، موتزارت و برامس بهصحنه میبرد.
صهبایی، صبح امروز در نشست رسانهیی كه در تالار وحدت برگزار میشد، به تشریح برنامههای خود پرداخت و دربارهی اجرای جدید اركستر سمفونیك تهران، توضیح داد: روزهای نهم تا دهم آبانماه جاری در دو قسمت مختلف اركستر سمفونیك تهران جدیدترین برنامهی خود را اجرا خواهند كرد.
قطعههایی كه اجرا میشوند
وی با اشاره به حضور سه سولیست جوان در این برنامه یادآوری كرد، سه سال پیش در مسابقهی نوازندگی موتزارت كه با داوری او [صهبایی] برگزار میشد، پیشنهاد داده است تا به جای جایزهی نقدی برای برگزیدگان مسابقه، به آنها فرصتی ارایه شود تا در یك كنسرت قطعاتی از خود را اجرا كنند و از این طریق معرفی شوند.
او توضیح داد: آن زمان برخلاف موافقت دانشگاه تهران و انجمن ایران - اتریش نیافتاد و امروز برگزیدگان آن مسابقه در اركستر سمفونیك تهران به اجرای قطعات خود میپردازند.
صهبایی تصریح كرد: عسل حناچی - نوازندهی فلوت قسمت اول از دماژور موتزارت را اجرا میكند و مونا مطبوع - نوازنده كلارنت- قسمت اول از كلارنت موتزارت را در لاماژور اجرا میكند. فرناز حجی - نوازندهی پیانو - نیز تك نوازی پیانوی لاماژور موتزارت را برعهده دارد.
آمادهام!
اركستر رهبر توانا میطلبد
اعضایی كه اصول حضور را نمیدانند
دفتر موسیقی سریعا رسیدگی كند
قطعهی ایرانی اجرا نمیشود؛ چرا؟
به گزارش ایسنا، وی گفت: از خلال تحقیقاتی كه داشتم قطعات زیادی را پیدا كردم و مطالعاتم به قدری زیاد شد كه دومین تز دكترایم را با عنوان "موسیقی چند صدایی در ایران" نوشتم و این مقوله را معرفی كردم. در كنار تحقیقاتی كه انجام دادم به پارتیتوتهایی از آهنگسازان ایرانی برخوردم كه قدمت برخی از آنها به 150 سال پیش برمیگشت كه بلافاصله آنها را نتنویسی دوباره كردم و به اركسترهایی در خارج از كشور با هدف شناخت موسیقی ایران اجرا كردم.
دلایل و توجیهها
او در بخش پایانی این نشست خبری در خصوص برگزاری مستركلاسهای موسیقی، عنوان كرد: اساسا این مستركلاسها در خارج از ایران برای افرادی برگزار میشود كه از یكی از رشتههای موسیقی فارغالتحصیل شدهاند؛ این دورهها را با عنوان دروس تكمیلی و برای تماس با اساتید دیگر و ایده گرفتن از آنها میگذرانند. ولی در ایران به محض این كه كسی نواختن سازی را یاد میگیرد، اصلا لزومی به حضور در این مستركلاسها نمیبیند.
وی ادامه داد: آخرین بار در آموزشگاه هنگام مستركلاسهای موسیقی را برگزار كردم كه دورههای یكی دو هفتهیی هستند و برای كسی كه در جستوجوی موسیقی است، حضور در این كلاسها تمام نشدنی است. زیرا این دورهها بحثی اضافه بر تحصیلات علمی علاقمندان موسیقی است و در جهت وسیع شدن افق دید آنها به كار میرود.
مستر كلاسهای صهبایی
محمدی همچنین دربارهی مشكلات اركستر سمفونیك در برخی از بخشها ابراز كرد: اساسا بزرگترین مشكل اعضای اركستر سمفونیك و كسانی كه به موسیقی راه پیدا میكنند، نبود شناخت ریشهیی آنها نسبت به تمامی سازهای موسیقی است و این مشكل باید در دورههای هنرستان و یا حتا قبل از آن به شكل اساسی و اصولی حل شود. بهخصوص كه در برخی از قسمتها اساتید این بخشها در حال بازنشسته شدن هستند و هیچ نیروی جایگزینی برای آنها وجود ندارد.
و اما، رهبری صهبایی تصمیم دفتر بود!
منبع : ایسنا