کودکان می توانند در بورس سهام دار شوند؟

یکی از روش های سرمایه گذاری در بازار ، بورس می باشد . بورس بازاری است که در آن دارایی های مختلف مورد معامله قرار می گیرد و به سه دسته بورس کالا، ارز و اوراق بهادار طبقه بندی می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


خانواده ها می توانند با اختصاص دادن مبلغی در ماه برای آینده کودکان خود و انتخاب بهترین روش سرمایه گذاری آینده فرزندان خود را تضمین کنند و دیگر نگران آینده آنها نباشند.

سرمایه گذاری برای فرزندان


سرمایه گذاری در بورس بهترین سرمایه گذاری بلند مدت برای فرزندان می باشد. خانواده هایی که با سرمایه گذاری در بورس آشنایی دارند میتوانند در ابتدا اقدام به دریافت کد بورسی آفلاین برای فرزندان خود و خرید سهم های بنیادی در بازار کنند تا در بلندمدت سود خیلی خوبی کسب کنند.

در حقیقت افراد برای فعالیت در بازار بورس و اوراق بهادار باید در سامانه سجام ثبت نام کنند . سجام، مخفف عبارت سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان است، که جهت تسریع عملیات احراز هویت مشتریان، مبارزه با پول شویی و … راه‌اندازی شده است. افراد حقیقی و حقوقی با ثبت نام در سجام بورس می‌توانند از کلیه خدمات بازار سرمایه استفاده کنند.  مطابق قانون تمام ایرانیان می توانند در این سامانه ثبت نام کنند و کد بورسی دریافت کنند و کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند . به طور کلی تمام اشخاص زیر 18 سال نیز همانند بزرگسالان با شرایطی می توانند در سجام ثبت نام کنند.

کد بورسی برای کودکان تنها تحت نظارت ولی ، قیم یا وصی آن ها دریافت می شود. به همین جهت برای ثبت نام در سامانه سجام اطلاعات کودک باید وارد شود اما برای احراز هویت پدر ، پدربزرگ یا ولی قهری می توانند به همراه مدارک شناسایی خود و کودک اقدام کنند.


ثبت نام سجام برای کودکان


بسیاری از والدین به فکر آینده فرزندان خود هستند وبه منظور آینده نگری ، سرمایه گذاری و یا آشنایی فرزندان خود با فرهنگ مدیریت سرمایه و مفاهیم مالی برای آن ها در بازار بورس و اوراق بهادار سرمایه گذاری می کنند . تمام کودکان و نوجوانان می توانند از زمان تولد و دریافت اطلاعات هویتی در سامانه سجام ثبت نام شوند و تحت نظارت ولی یا قیم خود در بازار بورس و اوراق بهادار فعالیت کنند . ثبت نام در سامانه سجام برای کودکان نیز همانند ثبت نام سامانه سجام برای بزرگسالان است و تنها در مرحله احراز هویت متفاوت است.

برای ثبت نام در سامانه سجام باید اطلاعات شناسنامه ای ، بانکی و ارتباطی در دسترس باشد و در طول ثبت نام در سامانه درج شود. منظور از اطلاعات شناسنامه ای، نام ، نام خانوادگی ، تاریخ تولد ، نام پدر ، شماره شناسنامه ، کد ملی ، سری و سریال شناسنامه و منظور از اطلاعات بانکی شماره حساب ، نام بانک ، نام شعبه ، کد شعبه و شماره شبا و اطلاعات ارتباطی ، محل سکونت ، محل کار ، کد پستی ، تلفن ثابت و تلفن همراه فرد ثبت نام کننده می باشد.

 
والدین توجه داشته باشند که برای احراز هویت کودک، نیازی نیست که کودک حضور داشته باشد، اما سرپرست باید اصل مدارک شناسنامه ای و هویت خود و کودک را همراه داشته باشد . همچنین قبل از مراجعه به این مراکز ، از شناسنامه و کارت ملی پدر و کودک رونوشت تهیه شود و اطلاعات حساب بانکی متعلق به کودک نیز برای انجام احراز هویت الزامی است.


امکان دریافت کد بورسی آنلاین  برای کودکان وجود ندارد و آنها می توانند کد بورسی آفلاین دریافت کنند. منظور از کد بورسی آنلاین و آف لاین آن است که والدین کودک به نمایندگی از او و یا نوجوانان بعد از دریافت کد بورسی توسط والدینشان ، می توانند وارد پنل معاملاتی آفلاینی که کارگزاری در اختیار آن ها قرار می دهد شوند و معاملات خود را داخل سیستم ثبت کنند.

بعد از ثبت خرید یا فروش ، معامله گر کارگزاری سفارش را با حداکثر 15 دقیقه تاخیر ، به سیستم معاملاتی بورس ارسال می کند و اگر قیمت سفارش به قیمت سهام برسد ، معامله صورت می پذیرد . امکان ثبت نام برای کودکان در کارگزاری های بورسی به هنگام دریافت کد بورسی آنلاین وجود دارد که با وارد شدن به  صفحه ثبت نام کد بورسی، ثبت نام کرد تا همزمان ثبت نام سجام نیز به صورت رایگان انجام شود.

احراز هویت سجام برای کودکان


بعد از اینکه والدین کودک ، نام فرزند خود را در سامانه سجام ثبت نام کردند ، تا 24 ساعت یک کد پیگیری سجام برای شماره تلفن همراهی که در سامانه درج کرده اند ، ارسال می شود . بعد از دریافت این کد پیگیری ، سرپرست و قیم کودک باید به مراکز احراز هویت برای انجام احراز هویت و تکمیل فرآیند ثبت نام کودک خود مراجعه کند.

 والدین توجه داشته باشند که برای احراز هویت کودک، نیازی نیست که کودک حضور داشته باشد، اما سرپرست باید اصل مدارک شناسنامه ای و هویت خود و کودک را همراه داشته باشد . همچنین قبل از مراجعه به این مراکز ، از شناسنامه و کارت ملی پدر و کودک رونوشت تهیه شود و اطلاعات حساب بانکی متعلق به کودک نیز برای انجام احراز هویت الزامی است.

بعد از انجام احراز هویت سجام مراحل ثبت نام تکمیل می شود ، اما ثبت نام در این سامانه برای دریافت کد بورسی کافی نیست . در واقع برای دریافت کد بورسی لازم است والدین نسبت به ثبت نام کودکان خود در یک کارگزاری هم اقدام کنند . برای این کارلازم است به سایت کارگزاری مورد نظر خود وارد شود و همانند سجام ثبت نام را انجام دهند وبعد به مراکز احراز هویت منتخب کارگزاری خود مراجعه کند و بعد از انجام احراز هویت کد بورسی کودک خود را دریافت کنند . فرآیند ثبت نام و انجام احراز هویت کارگزاری همانند سامانه سجام  است.

 سهام عدالت کودکان


در تعریف سهام عدالت می توان گفت فروش تسهیلات بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به اقشار پایین درآمدی جامعه است. شاید بتوان آن را نوعی یارانه غیر مستقیم خواند. این طرح در دولت نهم اجرایی شد و در میان طرح‌های اقتصادی دولتی در جهت بهبود رفاه و حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه و فقرا، بیشتر موردتوجه بوده است.

در میان مشمولان سهام عدالت ، کودکان و نوجوانانی هستند که مشمول این سهام هستند. در واقع در خانوارهایی که کودک مشمول سهام عدالت دارند،سرپرستان خانوار می توانند به عنوان اولیا یا قیم برای کودکانی که مشمول سهام عدالت هستند، به اسم خود آنها حساب باز کنند و شماره شبا بانکی انها را دریافت کند وبا این کار سود سهام عدالت فقط به حساب شخص کودک مشمول سهام عدالت که سهام به نام او است واریز خواهد شد و سود کودکان به حساب سرپرست خانوار اعم از ولی یا قیم واریز نمی‌شود. به همین دلیل ثبت شماره شبا بانکی در سامانه سهام عدالت حتی در مورد کودکان باید حتما به نام فرد مشمول باشد.

سهام عدالت شامل تمام افرادی می‌شود که در زمان ثبت نام اولیه اسامی آنها در فرم جمع آوری اطلاعات ثبت و به سازمان خصوصی سازی ارسال شده است و در نهایت  دعوتنامه سهام عدالت نیز برایشان صادر شده و فرآیند ثبت نام آنها طی شده است. در سال ۹۹ ثبت نام سهام عدالت انجام نمی شود و تنها افرادی که در سال های گذشته ثبت نام اولیه آنها صورت گرفته از سهام عدالت سال ۹۹ بهره مند خواهند بود. در سال ۹۹ فرآیندی برای ثبت نام جدید وجود ندارد و از این رو  دریافت سهام عدالت برای کودکان تازه متولد شده امکان پذیر نیست.


 فروش سهام عدالت


با آزادسازی سهام عدالت ، به مشمولان اعلام ‌شد می‌توانند یکی از دو روش مستقیم یا غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کنند. در روش مستقیم سهام‌دار مالک شرکت‌های سرمایه‌پذیر است و می‌تواند نسبت به روش این سهام اقدام کند، اما در روش غیرمستقیم سهام‌دار مالک شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خواهد بود.

 مدتی قبل اعلام شد مشمولان سهام عدالت که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به بانک‌ها و یا کارگزاری‌ها ۳۰ درصد از سهام خود را به فروش برسانند. این درحالی است که مسئولان وعده دادند که در زمان نزدیک، شرکت‌های سرمایه گذاری استانی هم وارد بورس می‌شوند و سهام‌دارانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند پس از اتفاق مذکور می‌توانند نسبت به فروش سهام خود اقدام کنند.

مشتریان به سه روش می‌توانند اقدام به فروش سهام عدالت خود کنند. روش نخست، روش الکترونیک است که توسط شرکت‌های نرم افزاری برای کارگزاری‌ها پیاده سازی می شود  و روی سایت آن‌ها قرار گرفته است. در این روش مشتری از طریق این سامانه می‌تواند ضمن رعایت ملزوماتی از قبیل اینکه شماره تلفن همراه و شماره حسابی که به نام خود فرد باشد، وارد شده و پرتفوی خود را مشاهده کند.

در این روش اطلاعات مشتری برای کارگزار ارسال می‌شود و مشتری می‌تواند درمورد فروش هر بخش از سهام تصمیم بگیرد. البته باید توجه داشته باشد که سفارشات از سی درصد از ارزش پرتفو بیشتر نشود. پس از آن سفارشات از طریق سامانه برای شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال می‌شود و همان روز توسط این شرکت تجمیع می‌شود. پس از آن و در روز آینده توسط کارگزار قابلیت معامله خواهد داشت.

روش دوم، مراجعه حضوری است. درواقع آن دسته از سهام دارانی که شماره همراه ندارند یا شماره همراه به نام خودشان نیست می‌توانند از طریق مراجعه حضوری به شعب کارگزاری درخواست خود را ارسال کنند. در این روش کارگزار باید مشتری را احراز هویت و سفارش فروش سهام عدالت را دریافت کند. سپس سفارش باید از طریق سامانه برای شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال شود.

 و در روش سوم، دریافت سفارش از طریق سیستم بانکی است که معمولا به صورت حضوری خواهد بود. بانک سفارشات دریافت شده را برای کارگزار ارسال می‌کند و کارگزار باید سفارشات را وارد سامانه کرده و برای شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال کند. این روش برای مشمولانی که برای فروش سهام خود عجله دارند، اما کد بورسی ندارند، توصیه می‌شود.

 
سرپرست خانوار برای همه اعضای خانواده میتواند وجهی را واریز کند،اما چون به هر فرد دو میلیون سهم اختصاص داده می شود برای هر کد ملی به صورت مجزا می‌تواند این میزان سهم را بگیرد. 


 خرید صندوق ای تی اف برای کودکان


صندوقهای سرمایه گذاری بعنوان ابزاری برای کاهش ریسک ورود به بازار سرمایه در سراسر دنیا شناخته می شوند و به همین خاطر استفاده از آن در میان سهامداران خرد که اطلاعات تخصصی از وضعیت کلان بازار ندارند شایع است. سرمایه گذاری در صندوقها از طریق خرید واحدهای هر صندوق امکان پذیر است.صندوق های (ای تی اف) مانند سهام عادی در بورس قابل خرید و فروش هستند. این صندوقها می توانند از انواع درآمد ثابت، سهامی، مختلط یا مبتنی بر طلا باشند.

 صندوق (ای تی اف) نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که از دارایی‌های متنوع تشکیل شده و واحدهای آن در طول روز همانند سهام در بازار معامله می‌شود و ساختاری شبیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند؛ یعنی در طول ساعات و روزهایی که بازار معاملات سهام باز است می‌توانید یک یا چند واحد از یک صندوق (ای اف تی) را بخرید، یا چند واحد از آن را بفروشید.فرد با خرید واحدهای (ای تی اف) پول خود را در صندوقی سرمایه گذاری می‌کند که با استفاده از یک تیم مدیریت حرفه‌ای سعی می‌کند تا با تشکیل پرتفویی از سهام و انواع اوراق بهادار، سود کسب کند.

 این صندوق ها همان صندوق‌های قابل معامله در بورس هستند. عملکرد و ماهیت‌ ای‌تی‌اف‌ها همانند سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در بورس است. تنها وجه تمایز ای‌تی‌اف‌ها امکان خرید و فروش واحدهای آن همانند سهم‌های موجود در بورس و فرابورس است. در واقع واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها مانند سایر نمادهای مربوط به سهام شرکت‌ها، قابلیت معاملاتی بورسی را دارند.

پذیره‌نویسی اولین مرحله واگذاری سهام دولتی در قالب صندوق‌های قابل معامله بورسی (ای تی اف) از روز ۱۴ تا ۳۱ اردیبهشت، انجام خ شد و دولت سهام شرکت‌های بزرگ دولتی را در قالب صندوق‌های قابل معامله (ای تی اف) وارد بورس کرد و به عموم مردم فروخت  و براساس اطلاعات موجود، هر کد ملی می‌توانست تا سقف ۲ میلیون تومان مالک واحدهای این صندوق سرمایه‌گذاری شود.

سرپرست خانوار برای همه اعضای خانواده میتواند وجهی را واریز کند،اما چون به هر فرد دو میلیون سهم اختصاص داده می شود برای هر کد ملی به صورت مجزا می‌تواند این میزان سهم را بگیرد. بنابراین کودکان هم  می توانند در این صندوق سهیم شوند.

افرادی که دارای کد بورسی هستند می‌توانند از طریق کارگزاری‌ها و بانک‌ها اقدام کنند و بقیه افرادی که کد بورسی ندارند، با حداقل اطلاعات خود شامل نام و نام‌خانوادگی، کد ملی، کد پستی و شماره موبایل از طریق درگاه‌های حضوری و غیرحضوری همه بانک‌ها اقدام کنند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت