خوراکی‌های مخصوص سحری در ماه رمضان

مصرف خوراکی‌های مناسب در وعده‌ی سحری، نقش موثری در گذراندن روز و تأمین انرژی روزانه و مواد غذایی مورد نیاز بدن دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زمان سحر را طوری باید برنامه‌ریزی کرد که علاوه بر دعا و نیایش، فرصت کافی برای خوردن و آشامیدن داشته باشید. همچنین باید دقت کنید که در وعده سحر از خوردن شیرینی جات، غذاهای شور، پر چرب وآش جات (بویژه اگر غذای دیگری هم می خورید) پرهیز کنید.

در هر وعده سحری از یک نوع غذا مصرف کنید و از تنوع در غذای اصلی در یک وعده خودداری کنید. در هر وعده سحری حجم متعادل را کنترل کنید. زیاد تر از تعادل خوردن نه تنها باعث نمی‌شود که در روز احساس سیری بیشتری کنید بلکه اثرات ناگواری را در روز به دلیل بروز مشکلات مراحل هضم برای شما ایجاد می کند.

سعی کنید در وعده سحری از غذاهایی کاملی مانند پلوعدس یا لوبیاپلو استفاده کنید.وعده سحری باید وعده غذایی کاملی شامل غلات ویتامین، پروتئین و لبنیات در حجم کل باشد. این نسبت را در نظر بگیرید.



غذاها را کم روغن، کم چربی، کم نمک و کم شیرینی انتخاب کنید. به میزانی که در سحر چربی و شیرینی بیشتری میل کنید در روز تشنگی بیشتری خواهید داشت. از غذاهای خیلی سرخ شده بپرهیزید. در صودت نیاز به سرخ کردن غذا، به تفت دادن کوتاه مدت قناعت کنید.

از منابع نشاسته‌ای نان، سیب زمینی، برنج و ماکارونی استفاده کرده ولی سعی شود از نان‌های تهیه شده از سبوس گندم به جای نان سفید استفاده نمائید. از گوشت جات، ترجیحا گوشت سفید و حبوبات که به آرامی پخته شده باشند استفاده کنید.

امروزه سویا به عنوان یک منبع پروتئنی سالم محسوب می‌شود که می‌توان اکثر غذاها را با آن تهیه کرد و مضرات گوشت قرمز را هم نخواهد داشت. تخم مرغ به اشکال غیر عسلی و حبوبات آب پز نیز منابع با ارزش پروتئینی برای سحر محسوب می‌شود.

از خوردن چربی‌های حیوانی و سفت شده خودداری کنید و از روغن‌های مایع استفاده کنید. ازلبنیات کم چرب وکم نمک استفاده کنید. بین غذاها آب و یا نوشیدنی میل نکنید.

در ماه رمضان بهترین نوشیدنی در سحر آب و یا نوشیدن چای‌های متعدد گیاهی است که به منظورهای مختلف (برای دفع چربی، دفع قند، دفع صفرا، دفع نمک، کنترل فشار خون، کنترل نفخ و هضم غذا و تصفیه بدن از سمومات غذایی از طریق تصفیه و پاک سازی خون، تصفیه و پاک سازی جگر، تصفیه و پاک سازی کلیه و مثانه و غیره) به صورت دم کرده و گرم می‌توان نوشید.

از نوشیدن دوغ و یا نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر سفید در سحر خودداری کنید زیرا با نوشیدن این نوع آشامیدنی، احساس تشنگی در روز زیادتر شده و نیز میزان قند خون افزایش می‌یابد. حجم غذای اصلی را در سحر طوری تنظیم کنید که بعد بتوانید هم آب و هم از میوه جات متنوع و صیفی جات آب پز( ذرت، گل کلم، کرفس، فلفل سبز، کلم بروکلی، نخودفرنگی، پیاز، سیر، هویج، لوبیا و هر گونه حبوبات که به آرامی پخته شده باشند) نیز تغذیه نمائید.

غذاهای ممنوع در وعده سحری

- انواع ترشی.

- انواع فست فودها؛ پیتزا، سوسیس، کالباس و غیره.

- انواع شیرینی‌جات (شکلات‌ها، حلوا، دونات و غیره).

- انواع غذاهای پرادویه، تند یا شور از جمله ممنوعات لیست غذاهای مناسب سحری است.

- انواع نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه و چایی و گازدار مانند نوشایه دلستر، آب گازدار.

از خوردن چایی پررنگ در وعده سحری جدا پرهیز کنید. خوردن آب ولرم بعد از صرف وعده سحری به پاکسازی مجرای گوارشی شما از چربی‌‌ها و غذاهای باقیمانده کمک می‌کند. این کار سبب می‌شود با نشاط بیشتری از خواب برخیزید و در طول روز احساس بهتری داشته باشید.

غذای چرب و سرخ کردنی، مثلا خورشت بادمجان، ته‌دیگ، ماکارانی، فلافل، سیب زمینی سرخ کرده وغیره. این‌ها حاوی مقادیر زیادی انرژی و کالری هستند که موجب افزایش ترشح عرق و اختلال در فعالیت دستگاه هاضمه در طول روز می شود.

لیست غذاهای مناسب سحری

ماه رمضان به واسطه شرایط خاصش و نخوردن و نیاشامیدن در ساعاتی از روز از اهمیت بالایی برخوردار است. لیست غذاهای مناسب سحری و نکات مهم برای تدارک این وعده یاری بخش روزه ‌داران است. توصیه‌هایی برای وعده سحری:

- برای صرف وعده سحری زمان کافی بگذارید و با عجله غذا نخورید.

- وعده سحری را مانند وعده ناهار فرض کنید. خوردن برنج با انواع خورشت موجود در لیست غذاهای مناسب سحری توصیه می‌شود. خورشت کدو، لوبیا پلو یا عدس پلو وغیره گزینه‌های مناسبی برای حضور در لیست غذاهای مناسب سحری هستند.

- غذاهای متنوع؛ مانند کربوهیدرات‌ها، انواع فیبرها و پروتئین‌های کم چرب در لیست غذاهای مناسب سحری هستند. کربوهیدرات‌ها در بدن به آهستگی هضم می‌کند و این آزاد کردن تدریجی انرژی به تحمل ساعت‌های روزه داری کمک شایانی خواهد کرد.

- اگر جز آن دسته از افرادی هستيد كه در اين وعده اشتهای كمی دارند، با خوردن حجم کمی از غذاهای پركالری و مغذی این مشکل را حل کنید. برای مثال خوردن حليم گندم ‌انتخاب خوبی برای این عزیزان است.

- سالاد و سبزی از مواردی هستند که همیشه در کنار لیست غذاهای مناسب سحری حضور پررنگی دارند. خوردن سالاد و سبزی به تامین آب موردنیاز بدنتان در طول روز کمک می‌کند و سبب می‌شود شما کمتر احساس تشنگی بکنید.

- می‌توانید وعده سحری خود را با خوردن میوه‌های فصل یا ماست و لبنیات شروع کنید. این کار سبب باز شدن اشتهای شما می‌شود و به تامین آب موردنیاز شما در طول روز هم کمک می‌کند.

- انواع مغزیجات مناسب و بدون نمک، مانند کشمش خشک و بادام منبع خوبی برای تامین پروتئین در لیست غذاهای مناسب سحری هستند.

- تا جایی که می‌‌توانید از زیاده ‌روی در خوردن نان در وعده سحری پرهیز کنید.

- به هیچ وجه وعده سحری را حذف نکنید. با انتخاب غذا از لیست غذاهای مناسب سحری به بدن خود احترام بگذارید و یک روزه‌دار واقعی باشید.

نوشیدنی‌های مناسب در وعده سحری کدامند؟


- آب (نه خیلی خنک نه خیلی گرم)
- آب به همراه آب لیمو ترش
- عرق کاسنی
- شیر، شیرموز یا شیرعسل

میوه‌های مناسب در وعده سحری کدامند؟

انواع میوه‌های فصل مخصوصا میوه‌های پتاسیم دار را در لیست غذاهای مناسب سحری جای دهید. این میوه‌ها هم دارای مقدار آب زیادی هستند که به آهستگی به بدن جذب و دفع شوند و به نوعی ذخیره آب بدن به حساب می آیند.

در هر وعده سحری از یک نوع غذا مصرف کنید و از تنوع در غذای اصلی در یک وعده خودداری کنید. در هر وعده سحری حجم متعادل را کنترل کنید. زیاد تر از تعادل خوردن نه تنها باعث نمی‌شود که در روز احساس سیری بیشتری کنید بلکه اثرات ناگواری را در روز به دلیل بروز مشکلات مراحل هضم برای شما ایجاد می کند.



- خیار و گوجه در قالب سالاد به همراه کمی آبلیمو
- آووکادو
- موز
- خرما
- سیب
- انگور
- پرتقال
- طالبی
- خربزه
- هندوانه
- هلو

غذاهای رژیمی در وعده سحری

به دلیل عدم تعادل در ذخیره آب بدن، اصولا کاهش وزن در ماه رمضان برمی گردد. برای حفظ کاهش وزن خود در ماه رمضان توصیه های زیر را جدی بگیرید:

- حتما سحری بخورید.
- از وعده افطار تا سحر حدودا هشت لیوان آب با فواصل زمانی بخورید.
- از مصرف بی رویه زولبیا بامیه، حلوا و سایر شیرینی‌جات در ماه رمضان بپرهیزید.
- وعده شام خود را به دو ساعت بعد از افطار موکول کنید و بلافاصله شکم خود را پر نکنید.
- مخلوط موز و پرتقال هم چربی‌سوز است هم برطرف کننده افسردگی. خوردن این مخلوط در وعده سحری تامین کننده آب موردنیاز بدن است.
- سعی کنید در وعده سحری از غذاهایی کاملی مانند پلوعدس یا لوبیاپلو استفاده کنید.وعده سحری باید وعده غذایی کاملی شامل غلات ویتامین، پروتئین و لبنیات در حجم کل باشد. این نسبت را در نظر بگیرید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت