تفسیر جزء سیزدهم قرآن

کساني اند که ايمان آورده اند و دل ‏هاي شان به ياد خدا آرام مى‏ گيرد. آگاه باشيد! که دل‏ ها فقط به ياد خدا آرام مى‏ گيرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لَا يَنقُضُونَ الْمِيثَاقَ(20)وَ الَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَ يخَْشَوْنَ رَبهَُّمْ وَ يخََافُونَ سُوءَ الحِْسَابِ(21)وَ الَّذِينَ صَبرَُواْ ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبهِِّمْ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ أَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَ عَلَانِيَةً وَ يَدْرَءُونَ بِالحَْسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُوْلَئكَ لهَُمْ عُقْبىَ الدَّارِ(22- رعد)
کساني اند كه به پيمان الهى وفا مى‏ كنند و عهد را نمى‏ شكنند و به پيوندهايى كه پروردگار بدان امر فرموده پا برجا بوده و از خداى خويش مى ‏ترسند و نگران بدى حساب هستند و نيز صبر مى‏ كنند تا جلب رضايت پروردگار خويش نمايند. نماز را برپا داشته و از آنچه به آنها روزى شده، پنهان و آشكار انفاق مى‏ كنند و به وسيله كارهاى پسنديده، اعمال زشت خود را از بين مى‏برند. ايشان کساني اند که در جهان آخرت، عاقبت خوبى در انتظارشان است‏.
امام باقر عليه السلام فرمود: گناهاني که مومنين مرتکب مي شوند همان شرک طاعت است زيرا با آن کارها، در حقيقت شيطان را اطاعت کرده اند پس در زمينه اطاعت، براي خدا شريک قائل شده اند.

الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ تَطْمَئنِ‏ُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئنِ‏ُّ الْقُلُوبُ(28- رعد)
کساني اند که ايمان آورده اند و دل ‏هاي شان به ياد خدا آرام مى‏ گيرد. آگاه باشيد! که دل‏ ها فقط به ياد خدا آرام مى‏ گيرد.
آيه در وصف کساني است که در آيه قبل آن ها را «مَنْ أَنَابَ» ناميد يعني کسي که به سوي خدا بازگردد و رو به او کند.
آرامش و آسايش دو عنوان جداي از هم هستند که در بين انسان هاي بيگانه با فرهنگ قرآن اين دو به يک معنا و يا به جاي هم گرفته مي شوند. آسايش مفهومي مرتبط با جسم و تن دارد برخلاف آرامش که با روح و جان در ارتباط است.
راز اين داستان کجاست؟ کليد حل اين معما به دست کيست؟ قرآن کريم به اين سوال مهم و بسيار کاربردي انسان پاسخ مي دهد که هر کس به خدا رو کرد و به او ايمان آورد و برنامه او را در زندگي خود پياده کرد يقين بداند که به آرامش واقعي خواهد رسيد؛ آرامشي که محال است آن را بتوان در غير اين آدرس پيدا کرد
گمشده بشر هر روز آرامش است و خود به تجربه فهميده که وسايل آسايش براي او آرامش نمي آورد. بسيارند کساني که مجهزترين زندگي و امکانات رفاهي روز دنيا را دارند؛ اما دريغ از ذره اي آرامش و راحتي جان؛ در عوض کم نيستند کساني که با حداقل امکانات روزگار سپري مي کنند و شور و نشاط و صفا و صميميت و از همه مهم تر آرامش خاطر سراسر زندگي بيرون و وجود درون شان را لبريز کرده است.

متن تفسیر المیزان جزء سیزدهم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر مجمع البیان جزء سیزدهم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر نمونه جزء سیزدهم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر نور جزء سیزدهم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر کشاف جزء سیزدهم به همراه صوت و تفسیر
متن تفسیر اطیب البیان جزء سیزدهم به همراه صوت و تفسیر

آدرس: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - دفتر خدمات ویژه موبایل
تلفن: 81202460، 81202566
پست الکترونیکی: MobileContent@Tebyan.com

بخش محصولات تلفن همراه تبیان
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت