سمیعآذر کارشناس و مجری نشستهای جشنواره فیلم کوتاه نیست
دبیر جشنواره سیوپنجم فیلم کوتاه نسبت به حاشیههای حضور سمیعآذر به عنوان کارشناس و مجری نشستهای تخصصی جشنواره و اطلاعات ضد و نقیض آماری از تعداد آثار داخلی و خارجی فیلمکوتاه تهران، واکنش نشان داد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ :
دوشنبه 1397/08/21 ساعت 08:59
روز گذشته در برخی از رسانهها به حضور علیرضا سمیعآذر و استفاده از فیلمهای کوتاه فرانسه در جشنواره فیلمکوتاه تهران اشاره کرد. نوشته بودند که علیرضا سمیعآذر مدیر حراجی تهران به عنوان مدرس نشستهای تخصصی فیلم کوتاه حضور دارد و در جایی دیگر هم تأکید شد که سمیعآذر مجری و کارشناس نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران است. حتی طوری وانمود کردند که او اصلاً با فضای نمایشی و سینمایی هیچ سنخیتی نداشته و ندارد. یا اینکه آمارهای ضد و نقیضی از آثار داخلی و خارجی جشنواره اعلام کردند تا جائیکه این طور نوشتهاند: "نکته قابل توجه دیگر در این جشنواره حضور 120 فیلم کوتاه از کشور فرانسه در این رویداد است که بیشترین تعداد آثار خارجی در این جشنواره محسوب میشود. فرانسه کشوری است که بیشترین دخالتهای فرهنگی و جریان سازی فرهنگی را علیه کشور مان در این سالها داشته است". صادق موسوی رئیس انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سیوپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره این حاشیهها گفتگویی انجام داد که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
صادق موسوی درباره شائبه حضور سمیعآذر به عنوان مدرس نشستهای تخصصی و مجری و کارشناس این نقد و بررسیها گفت: بگذارید ابتدا تقاضایی از اصحاب رسانه داشته باشم که در این ساعات پایانی جشنواره حتماً سری به پردیس ملت بزنند و در جریان اطلاعات دقیقتر و مستندتر اتفاقات این جشنواره قرار بگیرند. کتابها، کاتالوگها، ورکشاپها و برنامههای جنبی جشنواره را ببینند ضمن اینکه هر سوالی داشته باشند بنده و همکاران جشنواره پاسخگوی آنها خواهیم بود تا قبل از اینکه اطلاعات غلطی به مخاطبینشان بدهند. حقیقتاً وظیفه یک رسانه غیر از سرعت دقت هم هست که متأسفانه برخی اوقات دقت را فدای این سرعت میکنیم
وی تأکید کرد: راجع به سمیع آذر و جشنواره باید بگویم که ما امسال همچون سال گذشته 20 نشست تخصصی داشتیم که به غلط اطلاع داده بودند کارشناس و مجری این نشستهای تخصصی سمیع آذر است. رسانههایی که حضور داشته و دارند میدانند که دکتر احمد الستی که در اختتامیه هم بزرگداشت ایشان را برگزار خواهیم کرد، ایشان دبیر تمام این جلسات ماست. نکته دوم گفتهاند و نوشتهاند نسبت ایشان با فیلم کوتاه چیست؟ اگر یک بار جدول نشستهای تخصصی ما را میدیدند متوجه میشدند که ما هر روز یک موضوع را در سه ساحت مورد بحث و بررسی قرار میدهیم. روز اول گفتهایم رئالیسم در هنر، ظهر به بعد رئالیسم در سینما و شب رئالیسم در فیلم کوتاه و روز بعد فرمالیسم در هنر، فرمالیسم در سینما و فرمالیسم در فیلم کوتاه و همچنین روز سوم تجربهگرایی در هنر، تجربهگرایی در سینما و تجربهگرایی در فیلم کوتاه و در وهله آخر نیز مینیمالیسم در هنر، مینیمالیسم در سینما و مینیمالیسم در فیلم کوتاه جزو برنامههای ما بوده است. یعنی هر روز یک ساحت بحث ما مقوله مطلق هنر بوده و دومی مقوله مطلق سینما و سومی مقوله مطلق فیلم کوتاه. از سمیع آذر به عنوان استاد دانشگاه و کسی که تاریخ و هنر میداند دعوت شد تا در حوزه مینیمالیسم در هنر به عنوان کارشناس حضور پیدا کنند.
رئیس انجمن سینمایی جوانان ایران، تصریح کرد: سمیعآذر تاریح هنر میداند و استاد دانشگاه است و علیرغم آن در مقام کارگردان سینما هم فعالیت داشته است. سال 1368 شاید خیلیها یادشان بیاید که ایشان فیلم "پرواز پنجم ژوئن" را هم نویسندگی و هم کارگردانی کردهاند. اساساً در حوزه نمایش کار کارشناسی انجام ندادند و در حوزه تاریخ هنر از ایشان دعوت کردیم. از این حیث هم در یکی از 20 نشست تخصصی ما به همراه دبیر علمی جشنواره(دکتر احمد الستی) فرمالیسم در هنر را توضیح دادند. البته شاید بیشتر تمرکزشان در حوزه هنرهای تجسمی بوده که فرمالیسم در هنرهای تجسمی را بیشتر توضیح دادند و نسبت آن با فرمالیسم در هنر را موشکافی و بررسی کردند.
موسوی در پاسخ به این سوال که موضوع شائبه دیگر به استفاده بیش از حد از فیلمهای کوتاه فرانسه برمیگردد، گفت: در جشنواره امسال، 5100 فیلم کوتاه در بخش بینالملل ثبت شد و 1600 فیلم در بخش ملی به جشنواره راه یافتند. این 5100 فیلم از 120 کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره معرفی شد و نهایتا 67 فیلم خارجی از 29 کشور دنیا به بخش مسابقه راه پیدا کردند. متأسفانه اطلاع داده بودند 120 فیلم کوتاه از فرانسه در این جشنواره حضور دارد. ولی شما تصور کنید 67 فیلم از 29 کشور جهان که نهایتاً 10 فیلم در اینجا متعلق به فرانسه است. حالا چرا سهم فرانسه بیش از کشورهای دیگر است؟ اولاً از میان این 5100 فیلمی که به بخش بینالملل جشنواره واصل شده بیش از 500 فیلم آن برای فرانسه است.
دبیر سیوپنجمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران افزود: همه کارشناسان میدانند که مهمترین کشور تولیدکننده فیلم کوتاه در جهان، فرانسه است و در تمام فستیوالهای فیلم کوتاه جهان هم بررسی کنید بیشترین آثار راه یافته متعلق به فرانسه است و طبیعتاً علت آن این نسبت است. ولی این که 10 فیلم کوتاه فرانسه را به غلط اطلاعرسانی کنید و بگویید 120 فیلم از فرانسه در این جشنواره حضور دارد به نظرمن از اخلاق به دور است. جالب است بدانید بعد از فرانسه بیش از 500 اثر به جشنواره ما ارسال کرده آمریکاست که بیش از 300 اثر به جشنواره فیلم کوتاه تهران ارسال کرده و از آنها هم پنج فیلم به جشنواره فیلم کوتاه راه پیدا کردند.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: تمام حرف ما این بود هنرمندان، اهل فرهنگ، فرهیختگان و سینماگران اعتنایی به هوچیگریهای یک سیاستمدار نو پیدایی مثل ترامپ نمیکنند. وقتی بیش از 300 فیلمساز فیلم کوتاه آمریکایی آگاهانه فیلمهایشان را به جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران ارسال میکنند این استکبارستیزی در هنر هم نمایان میشود. این اتفاقات به نظرم میرسد فضای پرانرژی، مهربانانه، خلاقانه، پیشرو و پرسشگر فیلم کوتاه را خدشهدار میکند. من فکر میکنم مثل این جوانان که با ایدهپردازیهای مناسب فیلم میسازند و دلهای صاف و سادهای دارند در فضای رسانهای هم صادقانه رفتار کنیم.
منبع: تسنیم
مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت