دلاورمردان تا پاي جان از خليج فارس حمايت مي‌کنند

مرزهاي بيکران جمهوري اسلامي ايران مظهر قدرت و اقتدار کشور است که پاسداري و حراست از آن‌ها مهمترين وظيفه آحاد ملت برشمرده مي‌شود، تلاش در جهت دستيابي به آرامش و امنيت در مرزهاي کشور که در دريا و زمين گسترده است بدون شک جلوه‌هايي از اقتدار مردمان اين سرزمين محسوب مي‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
به گزارش تبیان به نقل از روزنامه اطلاعات، رئيس مجلس شوراي اسلامي در پيامي به آيين پاياني هشتمين جشنواره فرهنگي ـ هنري روز ملي خليج فارس در بندرعباس گفت: اگر در سال‌هاي اخير چشم طمع دشمنان به منطقه خليج فارس دوخته شده است، دلاورمردان ايراني تا پاي جان از خليج فارس حمايت مي‌کنند.

دكترعلي لاريجاني در پيام خود که توسط مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان قرائت شد،اضافه کرد: مرزهاي بيکران جمهوري اسلامي ايران مظهر قدرت و اقتدار کشور است که پاسداري و حراست از آن‌ها مهمترين وظيفه آحاد ملت برشمرده مي‌شود، تلاش در جهت دستيابي به آرامش و امنيت در مرزهاي کشور که در دريا و زمين گسترده است بدون شک جلوه‌هايي از اقتدار مردمان اين سرزمين محسوب مي‌شود.

وي افزوده است: خليج فارس نگين درخشنده و سرزمين آب‌هاي نيلگون کشور جمهوري اسلامي ايران است که در طول سال‌هاي متمادي از نقاط راهبردي و حساس منطقه بوده و از اين نظر منطقه‌اي پر اهميت در جغرافياي منطقه محسوب مي‌شود که همواره مورد توجه همگان است. پيام حاکيست: اگر چه در طول سال‌هاي گذشته چشم دشمنان به اين منطقه دوخته شد اما دلاورمردان و پاسداران مرزهاي کشور اجازه تحرک و تعدي به هيچ نيروي نظامي و غير نظامي را نداده‌اند و تا پاي جان در حراست و پاسداري از آن ايستاده اند.

رئيس مجلس در پيام خود افزوده است: روز 10 ارديبهشت در ايران روز ملي خليج فارس نامگذاري شده که سالروز اخراج پرتغالي‌ها از تنگه هرمز و خليج فارس است و در واقع نقطه عطفي در جهت مقابله با متجاوزان و دشمنان است،با توجه به حقانيت و کاربرد مستمر تاريخي اين نام در همه زبان‌ها و زمان‌ها و در جهت مقابله با تحريفگران و يادآوري اهميت پاسداري از اين نام کهن، پرستاران اين ميراث گرانبها اقدام‌هاي خود را از سال 1380 در دفاع از آن يکپارچه‌تر و منسجم‌تر کردند و راهکارهاي حفاظت از نام خليج فارس را در سمينارهاي متعدد به اطلاع مقامات رساندند.

ايران همواره با سازمان ملل همکاري داشته و تمايل به راه اندازي دفاتر مختلف آن سازمان را دنبال کرده که در اين ارتباط تاکنون 18 کارگزاري سازمان ملل در ايران فعال شده اند.



در ادامه اين پيام آمده است: پس از تحريف نام خليج فارس در اطلس مشهور جهاني، خشم و اعتراض عمومي در ميان فعالان اجتماعي و فرهنگي داخل و خارج نسبت به اين تحريف غير علمي صورت گرفت و پس از آن مدير موسسه مشهور آمريکايي ضمن عذرخواهي از ملت ايران قول داد اشتباه خود را جبران کند و اين پيروزي نشان داد که با اتحاد مي‌توان کارهاي بزرگ کرد و از تخريب و جعل هويت يک ملت بزرگ جلوگيري به عمل آورد.

پيام حاکيست: در واقع امروز نماد و نشانه غيرت و اقتدار يک ملت در دفاع از داشته‌ها و ميراث جاودان تاريخ خود است که ثابت کرد تا پاي جان بر سر اين آرمان‌ها و داشته‌هاي خويش خواهد ايستاد. در پيام لاريجاني آمده است: اينجانب ضمن تقدير از تمامي تلاش‌هايي که در جهت تثبيت و بيان حقايق و اقتدار جمهوري اسلامي در اين منطقه حساس وراهبردي انجام مي‌شود و باتجليل از برگزار کنندگان جشن روز ملي خليج فارس اميدوارم همواره شاهد صلح و آرامش پايدار در منطقه خليج فارس باشيم.


خليج فارس، نماد عزت ومقاومت ايراني ‏

وزير فرهنگ وارشاداسلامي در همايش روز ملي خليج‌فارس در تالار شهيد آويني بندرعباس گفت: خليج فارس نماد عزت ومقاومت ملي ايرانيان است. سيد عباس صالحي اظهار داشت:خليج فارس نماد عزت ومقاومت ايراني است، مام ايران است وبايدمحيط زيست خليج‌فارس را جدي‌تر بگيريم.‏

وي افزود:اين مادر طبيعت ايراني نبايد با آلودگي زندگي کند، نبايدبر آن غبار بنشيند؛ خوشبختانه توجه دولت وهيات دولت در سفر اخير به استان هرمزگان به بحث آلودگي‌هاي زيست محيطي اين منطقه جلب شده و با پيگيري استاندار و نمايندگان اميدواريم اين محيط زيست را جدي بگيريم.‏

وزير فرهنگ وارشاداسلامي گفت: خليج فارس با ايران متولد شده و اين دوهمزاد تکويني هم بوده اند؛ امروز در سرزمين سنگربانان خليج فارس هستيم که در طول قرن‌ها در کنار اين درياي پارسي خواستار عزت و حرمت ايران بوده اند.‏ صالحي افزود: اين دريا با ايران متولد شده وبا نام ايران جاودانه مي‌ماند، هر چند بدخواهان و کينه‌توزان ايران بخواهند اين نام را از اين دريا بگيرند، دريا نام آنها را در قعر خود فروخواهد برد.‏ وي گفت: خليج فارس يک دريا نيست، حلقه ارتباط بشريت در يک دوره تاريخ طولاني بوده است، قاره‌هاي آسيا، اروپا و آفريقا را به هم وصل کرده است و نقطه اتصال فرهنگ‌ها و تمدن‌هاي بشري بوده است.‏

وزير فرهنگ وارشاد اسلامي تاکيد کرد: خليج‌فارس يک شاهراه ارتباطي بشريت در طول قرن‌هاي متمادي بوده و هست؛ با اين نگاه است که خليج‌فارس اهميت مي‌يابد ملت‌ها و افراد را به هم وصل مي‌کند اما آنان که از اين ارتباط صلح‌آميز نگراننداز اين شاهراه مي‌ترسند.‏ صالحي افزود: خليج فارس منبع ذخاير عمده انرژي جهان است، آناني که طمع به مال و دارايي انسان‌ها دارند به خليج‌فارس هم طمع دارند، اگر براي خليج‌فارس روياهاي آشفته مي‌بينند چون منبع پايداري وماندگاري دارايي‌هاي جهاني است، خليج‌فارس صرفا يک دريا نيست بلکه نماد مقاومت و عزت اين منطقه است.‏

وزيرارشاد ادامه داد: جريان چپاولگر و تجاوزگر وجب به وجب دنيا را گشت ومستعمره کرد اما وقتي به اين منطقه آمد زمينگير شد استعمار نتوانست پاي در خاک ايران بگذارد و ايران را مستعمره خود کند چون خليج فارس مقاوم بود.مردمان اين منطقه در زيست عزت مداران کوشش کردند حريم امني براي ايران قرار دهند چه در برابر پرتغالي‌ها وهلندي‌ها و چه در برابر انگليسي‌ها.امام قلي خان‌ها و رئيسعلي دلواري‌ها و هزاران نفرديگر که شايدنامشان نمانده بر تاريخ امايادشان و اثرشان براين خاک مانده و اينان اجازه ندادند پاي در اين خاک بگذارند.‏


‏بهره برداري از کتابخانه تخصصي خليج فارس

به مناسبت روز ملي خليج فارس، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، کتابخانه تخصصي خليج فارس در فرهنگسراي طوبي بندرعباس را به بهره برداري رساند. دبير جشنواره کتاب سال خليج فارس گفت: اين کتابخانه با زيربناي 50 مترمربع داراي هزار و 800 عنوان کتاب و نقشه‌هاي تاريخي با موضوع خليج فارس است.

‏‏

ايران از کشورهاي مهم سازمان ملل است

رئيس مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران گفت: ايران از کشورهاي مهم براي سازمان ملل به شمار مي‌رود به طوري که تاکنون هفت تن از دبيران کل اين سازمان به ايران سفر کرده‌اند.

«ماريا دوتسنکو» در جشنواره بين المللي شعر پريسکه‌هاي خليج فارس افزود: ايران همواره با سازمان ملل همکاري داشته و تمايل به راه اندازي دفاتر مختلف آن سازمان را دنبال کرده که در اين ارتباط تاکنون 18 کارگزاري سازمان ملل در ايران فعال شده اند.

وي اظهارکرد: ايران جزو نخستين کشورهايي بود که از اداره اطلاعات همگاني سازمان ملل درخواست افتتاح دفتر کرد که دفتر اطلاعات سازمان ملل سال 1950 در ايران گشايش يافت. دوتسنکو با اشاره به نمايشگاه مشترک عکس و اسناد تاريخي همکاري سازمان ملل متحد و ايران ادامه داد: اين نمايشگاه براساس ابتکار و مشارکت سازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) و با همکاري مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران و مرکز اسناد و تاريخ ديپلماسي وزارت امور خارجه ايران و موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران در بوشهر برپا شده است. وي يادآور شد: در اين نمايشگاه 73 سال همکاري ايران و سازمان ملل متحد به نمايش گذاشته شده است.

وي يادآور شد: اين باعث افتخار است که حتي پيش از اين که سازمان ملل تاسيس شود ايران در مذاکراتي که براي تاسيس آن انجام گرفته حضور داشته است.


زنجيره انساني در قلب خليج فارس

به مناسبت بزرگداشت روز ملي خليج فارس، نوجوانان، جوانان و شهروندان جزيره کيش در کنار ساحل کيش زنجيره انساني تشکيل دادند. در اين مراسم پرچم مقدس جمهوري اسلامي توسط مردم کيش در کنار خليج نيلگون هميشه فارس به اهتزاز درآمد.همچنين شناور‌هاي دريايي با برافراشته کردن پرچم سه رنگ ايران اسلامي و مانور دريايي بر پهنه خليج فارس اين روز را گرامي داشتند.

دهم ارديبهشت مصادف با خروج پرتغالي‌ها از آب‌هاي سرزمين جمهوري اسلامي ايران، به عنوان روز ملي خليج فارس در تقويم کشورمان نامگذاري شده است.
منبع: روزنامه اطلاعات
مطالب مرتبط مجموعه : مقالات و تحلیل ها
آخرین مطالب سایت