واکاوی یک خبر درباره دستمزد بازیگران پایتخت

تنابنده یک میلیارد و 800 گرفته؟!

روز گذشته سربرگي جعلی با لوگوي سازمان اوج،در فضاي مجازي ديده شد كه در آن ميزان دستمزد «برخي» بازيگران سريال «پايتخت 5» قيد شده است. ماجرا چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 

ماجراي دستمزد

در اين سربرگ، ميزان دستمزد شش بازيگر سريال «پايتخت» قيد شده است. جلوي نام محسن تنابنده رقم يك ميليارد و هشتصد ميليون توماني ديده مي شود و مقابل نام احمد مهران فر 900 ميليون ، عليرضا خمسه 430 ميليون، هومن حاجي عبدالهي 530 ميليون، بهرام افشاري 380 ميليون و ريما رامين فر 700 ميليون تومان قيد شده است. در بالاي اين سربرگ عنوان سازمان هنري رسانه اي اوج قرار گرفته، شماره نامه و تاريخ دارد و به امضاي رئيس اين سازمان رسيده است.


تهيه كننده تكذيب مي كند

الهام غفوري ،تهيه كننده «پايتخت 5» می گوید: من وظیفه ندارم به اخبار بدون منبع پاسخ بدهم. این روزها از هم‌گسیختگی در فضای مجازی به وجود آمده که باعث شده هر لحظه یک مطلب غیرموثق و بدون منبع منتشر شده و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد.
غفوری در ادامه گفت: از حاشیه‌ها خسته شده‌ام ما تلاش می‌کنیم تا مردم را خوشحال کنیم، تمام هدفمان هم این است که مردم از دیدن این سریال لذت ببرند و به لطف خداوند به هدفمان هم رسیده‌ایم اما در این میان نمی‌دانم که عده‌ای دیگر چه نفعی می‌برند که مدام در پی تخریب گروه منسجم پایتخت هستند. تهیه‌کننده پایتخت تصریح کرد: جعل سند در فضای مجازی کار آسانی است و این ساده‌اندیشی است که فکر کنیم آنچه که منتشر شده حقیقت دارد. در این میان برخی صفحات مجازی خواستار این شده‌اند که بازیگران ما رقم‌های قراردادشان را اعلام کنند که یک موضوع کاملا غیرمنطقی است زیرا قرارداد کاری افراد جزو حریم شخصی آنهامحسوب  می‌شود و به کسی ارتباط پیدا نمی‌کند.

جعليِ جعليِ جعلي

اين گزارش دنبال دستيابي به رقم دستمزد بازيگران «پايتخت 5» نيست. معمولا سينمايي ها و سريال سازان رقم دقيق دستمزد خود را عمومي نمي كنند ولي هر از گاهي با طرح مقدار تقريبي دستمزد هر بازيگر جنجالي ايجاد مي شود و كمي بعد به پايان مي رسد. خلاصه؛ در اين گزارش اصالت سربرگ مهم است كه نمي دانيم و گفته نشد از كجا نشات گرفته؟
محمد ذوقي، روابط عمومي اوج مي گويد دنبال سرمنشا جعل اين سربرگ است و در ادامه به نكته مهم تري اشاره مي كند. او مي گويد همه چيز همه چیز آن  از اساس جعلي است‌:

چند هفته قبل بود در ایام نوروز که برخی رسانه‌ها و افراد با عجله و بعضا بی انصافی، اوج و تیم‌ِ پایتخت را مورد هجمه قرار دادند، ولی دیری نپایید تا با رسیدن به قسمت های آخرِ پایتخت قضاوت ها منصفانه تر شد. حال پس از اتمام دو هفته‌ایِ این سریال محبوب و اقبال بی نظیرِ مردم‌ِ نازنین به این سریال، با یک خبر و این بار جعل، دشمنیِ دشمنان‌مان را شاهدیم.

باید گفت:

1. اوج هیچ وقت چنین سربرگی نداشته و ندارد.

2. امضای مسئول سازمان‌اوج در این تصویر جعلی است.

3. خطاب نامه وجود خارجی ندارد. (معصومی)

4. حداقلی از دقت نیاز است که بدانیم یک کُمپانی تولید آثار هنری با تهیه کننده سر و کار دارد و مسائل اینچنینی مواردی نیست که مسئول کمپانی در موردش نامه نگاری کند.

5. همه‌ی اعدادِ قید شده غلط و جعلی است.

و کلامِ آخر: چرا این قدر کینه ورزی؟! چرا این قدر حسد؟! و چرا اینقدر وقاحت در جعل کردنِ یک‌نامه؟!

به دشمنان‌مان توصیه می‌کنم طوری دشمنی کنید که به جعلِ امضا و نامه و پیگیری حقوقی نکشد.در ضمن جاعلِ عزیز انقدر‌ بی سواد بوده که در صفر گذاشتن برای اعداد هم سوتی داده(به رقم ارسطو جان دقت کنید)

معصومیه؟!(با لحنِ بابا پنجعلی)»

جاي خالي مهر اوج

پاسخ روابط عمومي اوج روشن است ولي مي توان گزارش را ادامه داد! مثلا بيايد اين مساله را بررسي كنيم كه اصل سربرگ قابل اتكا است؟ جعلي است يا واقعي؟ يكي از ابهامات مهم سربرگ مذكور، عدم قيد مهر سازمان رسانه اي هنري اوج پاي آن است. در اين سربرگ امضاي احسان محمد حسني به چشم مي خورد(كه گفته شد جعلي است) اما خبري از مهر نيست. حال آن كه در نامه هاي مهم اداري يكي از الزامات وجاهت آن مهمور شدن است.

جاي خالي نصرتي

احتمالا شما هم با ديدن اسم بازيگران،به ياد نسرين نصرتي بازيگر نقش فهميه مي افتيد. بله ،‌خبري از او نيست و اين پرسش مطرح مي شود كه مگر او پولي دريافت نكرده است؟! بجاي خانم نصرتي، اسم و ميزان دستمزد بهرام افشاري به چشم مي خورد و همين ذهن را به اين سمت مي برد كه موقع ساخت سربرگ، محبوبيت بازيگر و شهرت كاراكتر اصل بوده. حال آن كه افشاري در سري جديد «پايتخت» معروف شد و نسرين نصرتي از فصل دوم با اين گروه همكاري داشته است. به عبارتي موقع صدور دستور پرداخت دستمزد، هنوز افشاري اين شهرت را نداشته كه بخواهد بجاي نصرتي براي مسولان اوج عزيزتر باشد! علاوه بر اين اشتباه استراتژيگ در طراحي سربرگ، جاي خالي ديگر بازيگران هم مشهود است؛سار و نيكا و بازيگران فرعي دستمزد نگرفته اند؟

پول به تهيه كننده داده مي شود نه بازيگر

بر اساس يك اصل كلي، تهيه كننده با سفارش دهنده قرار داد مالي مي بندد و اين سيكل بين او و ساير عوامل تكرار مي شود. يعني الهام غفوري از سازمان اوج پولي دريافت مي كند و بر اساس قراردادي كه با بازيگران و ديگر عوامل بسته است،‌دستمزد آن ها را طي چند چك پرداخت مي كند. در سربرگ منتشر شده، ماجرا شبيه نامه اي اداري است كه طي آن يك مسول اقلام مورد نياز را در اختيار كاركنان قرار مي دهد. شيوه بستن قرارداد با تهيه كننده و به تبع آن با بازيگران در تلويزيون نيز مرسوم است. به همين خاطر است كه برخي تهيه كننده ها از جيب خودشان خرج مي كنند و بعد از تسويه تلويزيون، به پول خود دست مي يابند.

دستمزد همين است؟

اشاره كرديم كه مبلغ دقيق دستمزد بازيگران، رسانه اي نمي شود ولي خب بر اساس شايعه ها و شنيده ها مي توان به ميانگين دريافتي هر بازيگر پي برد. بنابراين، اگر دستمزد بازيگران «پايتخت 5» در سربرگ مذكور را هم واقعي بدانيم، رقم غير متعارفي دريافت نكرده اند. شنيده مي شود دستمزد بازيگران چهره در سريال هاي تلويزيون ماهيانه 150 ميليون تومان است كه گاهي تا 200 ميلون هم رسيده. پايتختي ها پنج ماه مشغول بوده اند و آن چه به عنوان دستمزدشان ذكر شده ،‌رقم غيرمعمولي نيست.

 تازه كسي مثل محسن تنابنده مسوليت هاي ديگر هم داشته كه وقتي كنار هم قرار گيرند، دستمزد قابل ملاحظه اي مي شود. باز هم تاكيد مي كنيم، آن چه در سربرگ«جعلي» مذكور منتشر شده محل استناد نيست و اشاره به اين نكته،ابهام زدايي درباره قضاوت هاي احتمالي است كه شاهدش خواهيم بود. به عبارت ديگر،‌چه بسا بازيگران «پايتخت5» كمتر يا بيشتر از رقم مذكور دستمزد گرفته اند ؛‌در هر حال اتفاق عجيبي رخ نداده چرا كه اصولا حرفه بازيگري جزو شغل هاي پردرآمد بحساب مي آيد. فقط مي توانيم آرزو كنيم كاش دستمزد بالا به كساني برسد كه واقعا«بازيگر» هستند و جمع شان در يك فيلم يا سريال منتج به سود براي بيننده و سفارش دهنده شود.   
منابع: هفت صبح/فارس/ سایت اوج
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت