شهرنشینان تحت‌الشعاع سیاست

دربسياري از مشکلاتي که امروز در پايتخت مشاهده مي کنيم، موضوع ناهنجاري هاي فرهنگي اعم از مشکلات زنان سرپرست خانوار تا کودکان کار، چهره شهر تهران را خسته کرده و نيازمند مديريتي پويا و هوشمند براي ارتقاي سطح کيفي شهروندان مي باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
به گزارش تبیان به نقل از روزنامه آفرینش، شهرتهران همانطور که به عنوان پايتخت سياسي و اقتصادي کشور محسوب مي شود، به عنوان پايتخت معضلات و مشکلات اجتماعي و شهري نيز هست. ناهنجاري هايي که هريک به نوبه خود تاثيرات منفي بر روند زندگي شهروندان و سرمايه هاي اجتماعي آنها مي گذارد.

از بحث مسائل شهري تا مشکلات اجتماعي و محيط زيست، همه و همه موجب افزايش هزينه مديريت شهري و زندگي مردم عادي گرديده است. دربسياري از مشکلاتي که امروز در پايتخت مشاهده مي کنيم، موضوع ناهنجاري هاي فرهنگي اعم از مشکلات زنان سرپرست خانوار تا کودکان کار، چهره شهر تهران را خسته کرده و نيازمند مديريتي پويا و هوشمند براي ارتقاي سطح کيفي شهروندان مي باشد.

در مباحث اقتصادي نيز فشارهاي سنگيني بر بدنه پايتخت وارد آمده، به گونه اي که بسياري از فرصت طلبان در قالب اقدامات غيرقانوني، زندگي شهري مردم پايتخت را به سبب کسب سودهاي کلان خود به خطر انداخته اند. امروز بحث ساخت و سازهاي غيرمجاز و دست اندازي به فضاهاي سبز تهران که خود به عنوان ميراثي گران بها تلقي مي شود، موجب آسيب هاي فراواني به محيط زيست و داشته هاي طبيعي پايتخت گرديده است.

نگرش هاي سياسي آفت مديريت شهري

تاسف برانگيز اينکه طي سال هاي گذشته هرآنچه رسانه ها و مردم پيرامون آسيب هاي وارده به محيط زيست تهران گفتند و نوشتند، تاثيري نداشت و حاصل آن شد که جاي خانه باغ ها و پارک ها و فضاهاي سبز ساختمان ها و برج هاي تجاري مسکوني ساخته شد.

حال با تمام اين مشکلات، نبود متولي امور شهري به عنوان شهردار نيز خود معضلي است که تاثيرات مخرب آن برفضاي مديريت شهري غيرقابل انکار است. نگرش هاي سياسي به بحث مديريت شهري، آفتي است که صلاح و سلامت شهرتهران را خدشه دار کرده است.

با اين حال اميد است تا شوراي جديد مسيري ديگر درپيش گيرد و درحد توان جلوي مشکلات و آسيب ها را بگيرد. در همين باره با مهندس محسن هاشمي رفسنجاني رئيس شوراي شهر تهران، پيرامون برخي معضلات شهر تهران گفتگو کرديم.

شايد در طول ايام سپري شده از فعاليت مديريت شهري جديد ، توقعات وانتظارات مردم بطور کامل براورده نشده باشد و اين لزوم فعال تر شدن بدنه مديريت شهري را به ما ياداروي مي کند


مهندس هاشمي درباره وضعيت تعيين شهردار در شوراي شهر و اينکه آيا کانديداهايي را براي انتخاب مورد بررسي قرار داده اند گفت: پس از موافقت شورا با استعفاي آقاي نجفي، فرايند انتخاب شهردار تهران آغاز گرديده است و بنابر برنامه تعيين شده، انشاله در يک سوم مهلت قانوني يعني فرصت سه ماه سرپرستي شهرداري تهران، اعضاي محترم شورا، گزينه نهايي خود را براي تصدي مسئوليت شهرداري تهران انتخاب خواهند کرد. البته در نخستين جلسه هم انديشي اعضاي شورا براي انتخاب شهردار معيارها و زمان بندي مطرح شد و هنوز مصداقها معرفي نشده اند که انشاله بزودي وارد بحث گزينه هاي پيشنهادي اعضاي شورا براي تصدي مسئوليت خواهيم شد.

رئيس شواري شهر تهران درمورد فضاي سياسي حاکم بر انتخاب شهردار در داخل و خارج از شوراي شهرگفت: بطور کلي مي توان گفت که فضاي عمومي جامعه ما سياست زده است و در همه موضوعات با ذهنيت سياسي و پيش فرض ها به مسايل نگاه مي کنيم در حاليکه بسياري از مسايل وموضوعات جنبه اجرايي، اجتماعي يا فرهنگي و اقتصادي آنها به بعد سياسيشان غلبه دارد، در موضوع انتخاب شهردار تهران نيز معتقدم با توجه به چالشهاي جدي پيش روي مديريت شهري و انتظارات مردم براي ايجاد تحول وبهبودي شرايط نبايد مصالح شهر و نيازهاي شهروندان را تحت الشعاع مسايل سياسي قرار داد.

عدم موازي کاري و فعاليت هاي شعاري در حوزه فرهنگي و اجتماعي

مهندس هاشمي همچنين دررمورد برخي معضلات اجتماعي رايج در شهر تهران منجمله زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و معتادان متجاهرو... با تاکيد براولويت بودن آسيب هاي اجتماعي در مديريت شهري ابراز داشت: متاسفانه در دوره گذشته تمرکز مديريت شهري در حوزه فرهنگي – اجتماعي عمدتا به فعاليتهاي تبليغي وشعاري متمرکز بود که نتيجه آن موازي کاري معاونت فرهنگي اجتماعي شهرداري با دستگاههاي حاکميتي نظير سازمان تبليغات اسلامي يا صداوسيما وساير نهادهاي ملي در سطح شهر بوده است.

هم اکنون براساس پيمايش هاي صورت گرفته آسيبهاي اجتماعي يکي از معضلات مهم شهروندان محسوب مي شوند که در چند موضوع کودکان کار، زنان بي سرپرست و بدسرپرست و خياباني، معتادان متجاهر، دست فروشها و کارتن خوابها موجب سلب امنيت رواني شهر گرديده است. البته در قانون دستگاههاي ديگري نظير بهزيستي يا نيروي انتظامي مسئول برخورد با اين معضلات هستند اما مديريت شهري نيز نمي تواند نسبت به آن بي تفاوت باشد.

تکيه بر نيروهاي داوطلب و تشکلهاي مردم نهاد در امور فرهنگي

مهندس هاشمي،خط مشي مديريت شهري جديد را استفاده از ظرفيت نيروهاي داوطلب وتشکلهاي مردم نهاد براي حل معضلات فرهنگي دانست و گفت: بايد بجاي آنکه ما خود تصدي گري کنيم زيرساختها وامکانات مديريت شهري را در اختيار نيروهاي مردمي قرار دهيم تا آنها بتوانند به حل معضلات فرهنگي بپردازند که اين روش با توجه به نخبگي و انگيزه هاي بالاي فعاليتهاي خيريه در شهر تهران در مقايسه با اقدامات دولتي بسيار کم هزينه اما کارامد واثربخش تر است.

مسئله حفظ و گسترش فضاهاي سبز پايتخت باتوجه به تخريب و تغيير کاربري بسياري پارک ها، باغات و خانه باغ ها، که همچنان شاهد آن هستيم، موضوع ديگري بود که رئيس شوراي شهر به آن پاسخ گفت. مهندس هاشمي درمورد وضعيت فضاهاي سبزپايتخت و آسيب هاي وارده بيان داشت: در اين باره بايد توجه کنيم که متاسفانه زمان به عقب بازنمي گردد و ما بايد هميشه حسرت باغات و فضاي سبز از بين رفته وريشه کن شده تهران را که جاي خود را به برجها و مجتمع هاي تجاري داده اند بخوريم.

آنچه در اختيار وتوان مديريت شهري جديد است ، اين است که دروهله اول اجازه قطع درختان ونابودي فضاي سبز را ديگر ندهد و در مرحله بعد اراضي ذخيره و موجود در محلات را تبديل به فضاي سبز کند که بخشي از صدمات وارد شده به محيط زيست تهران در دهه هاي اخير جبران شود. با کمال تاسف بايد اذعان کنيم که به توصيه ها وهشدارهاي دلسوزانه رهبرمعظم انقلاب که بارها نسبت به حفظ محيط زيست تهران و جلوگيري از زمين خواري وکوه خواري دغدغه خود را بيان کردند بي توجهي شده است.

مهندس هاشمي همچنين درمورد مسئله رفاه عمومي و تامين معيشت مردم به عنوان يکي از مشکلات اصلي کشور و ايجاد فضاي رفاه عمومي در پايتخت گفت: اين موضوع به مديريت شهري ارتباط مستقيمي ندارد چرا که ابزارهاي آن در اختيار دولت ومجلس است ، آنچه که از مديريت شهري برمي آيد تسهيل فضاي کسب وکار و ساماندهي اصناف ومشاغل در جهت سهولت دسترسي مردم و بهبود کيفيت خدمات است که برنامه هاي در اين راستا تهيه شده است ودر برنامه سوم توسعه شهري، در جهت تامين درامد پايدار و توسعه فضاي شفاف کسب وکار در جهت مقابله با فعاليتهاي اقتصادي زيرزميني و زيرپله اي که اقتصاد شهر را تهديد مي کند ، اقدامات لازم پيش بيني خواهد شد.

رئيس شوراي شهر تهران معضل ترافيک و آلودگي تهران را نيز به عنوان يکي از چالش هاي پايتخت برشمرد و بر ضرورت گسترش خطوط مترو به عنوان يکي از راهکارهاي موثر تاکيد کرد و گفت: توسعه مترو در دهه گذشته به لحاظ گسترش زيرساختي مناسب بوده است اما در 6 سال اخير متاسفانه تجهيزات مناسب وکافي براي خطوط مترو تامين نشده است وبه دليل عدم تامين تجهيزات ثابت ومتحرک، ظرفيت متروي تهران در طول اين مدت در حد يک ونيم ميليون سفر ثابت مانده است در حاليکه اگر تجهيزات ثابت ومتحرک براي خطوط جديد مترو تامين شود ظرفيت متروي تهران مي تواند در طول اين دوره به 4 برابر يعني شش ميليون سفر برسد که البته نياز به تزريق بيش از 20 هزار ميليارد تومان اعتبار براي تامين واگن و تجهيزات ثابت نظير هواکش ها، هواسازها، مخابرات و ايمني دارد.

رکود فعاليت هاي عمراني ناشي از کمبود نقدينگي

مهندس هاشمي در پايان با اشاره به انتظار مردم از بدنه شوراي جديد گفت : شايد در طول ايام سپري شده از فعاليت مديريت شهري جديد ، توقعات وانتظارات مردم بطور کامل براورده نشده باشد و اين لزوم فعال تر شدن بدنه مديريت شهري را به ما ياداروي مي کند، اما رکود در فعاليتهاي عمراني وساير حوزه هاي شهري ناشي از کمبود نقدينگي وبحران در منابع مالي مديريت شهري و هزينه هاي سنگين جاري شهرداري تهران است که بايد بدنه مديريت شهري چابک سازي شده وبا تعريف منابع مالي پايدار بتواند پروژه هاي راکد را فعال و خدمت رساني به مديريت شهري را پويا ترکند.
منبع: روزنامه آفرینش
مطالب مرتبط مجموعه : مقالات
آخرین مطالب سایت