شهید نعیمی

ترور کاردار ایران در بغداد

شهید نعیمی در ساعت 14 روز پنجشنبه، 27 فروردین‌‏ماه سال جاری در حین خروج از سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد توسط یك گروه مسلط ناشناس مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و بلافاصله به فیض شهادت نایل شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
27 فروردین 1383 خليل نعيمي دبير اول سفارت جمهوري اسلامي ايران در عراق، هنگامي كه از مسجدي عازم محل سفارتخانه بود، بر اثر انفجار يك بمب قوي به شهادت رسيد.

زندگینامه شهید حاج خلیل نعیمی

شهید حاج خلیل نعیمی، در سال 1333 در شهرستان لامرد واقع در جنوب استان فارس و در خانواده‌‏ ای مذهبی دیده به جهان گشود. وی از آغاز زندگی خود با رنج و محنت خانواده و مردم محروم و زحمتكش آن دیار آشنا بود؛ تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود به پایان برد و در عنفوان جوانی، تحصیلات خود را نیمه ‌‏تمام رها و فعالیت‌‏های خود را در خارج از كشور دنبال كرد.

شهید نعیمی در طول اقامت در خارج از كشور با دیدگاه‌‏ها و افكار حضرت امام‌‏خمینی(س)، رهبر كبیر انقلاب اسلامی و مبارزات ملت سلحشور ملت ایران بر ضد رژیم ستم شاهی آشنا شد و با اوج‌‏گیری نهضت‌‏اسلامی نقش بارزی در نشر افكار بلند حضرت امام(س) ایفا كرد.
 
او با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌‏ماه سال 1357 به میهن اسلامی بازگشت و در فضای جدید فكری و سیاسی جامعه تلاش خود را معطوف اعتلای علمی و تحصیلاتی خود نمود و به ادامه تحصیل در حوزه علمیه پرداخت. شهید نعیمی با روحیه خستگی‌‏ناپذیر خود به كسب علم و دانش و تلاش بی‌‏وقفه همت گماشت.

شهيد نعيمي با شروع جنگ تحميلي عراق عليه ايران به صفوف رزمندگان اسلام پيوست تا در راه دين و وطن خود جانبازي کند لذاست که بارها با ديگر برادر خود بسيجي شهيد علي نعيمي ـ رهسپار جبهه هاي جنگ شد شهيد علي نعيمي برادر کوچکترش در سن 20 سالگي در منطقه گيلان غرب به شهادت رسيد و جسد مطهرش 11 ماه بعد در ارتفاعات پيدا شده و به موطنش انتقال يافت.

خليل پس از گذشت سال هاي اوليه جنگ به وزارت امور خارجه ايران پيوست و در اولين ماموريت خود راهي سفارت جمهوري اسلامي ايران در عربستان سعودي شد.

او سال ها عهده دار فعاليت هاي فرهنگي در جهت معرفي انقلاب اسلامي و اهداف عاليه آن بود و در جهت اشاعه تفکر شيعه و بيان مظلوميت شيعيان از هيچ کوششي دريغ نکرد اولين و دومين فرزندان او علي و عفيفه در همين سال ها در رياض متولد شدند با اوج گيري اختلافات ايران و عربستان سعودي بر سر نحوه فعاليت حجاج بيت الله الحرام و برگزاري مراسم اعتقادي برائت از مشرکين که به فاجعه جمعه خونين سال 1366 منجر شد شهيد خليل نعيمي به همراه ديگر ديپلمات هاي ايراني از عربستان سعودي اخراج و به ميهن اسلامي مراجعت نمودند .

به زبان هاي عربي اردو و انگليسي تسلط کامل داشت و اعتقاد عجيبي به فعاليت بيان داشت او فرصت هاي زيادي براي حضور در کشورهاي اروپايي داشت ولي حضور در کشورهاي اسلامي و خدمت به امت اسلام را ترجيح مي داد چند سال بعد به ايران مراجعت نمود و ابتدا در اداره سياسي مطبوعاتي و پس از آن در اداره خليج فارس اين وزارت خانه فعاليت هاي خود را ادامه داد. در دي ماه هشتاد و يک دو ماه قبل از شروع جنگ آمريکا و متحدينش در کسوت کارشناس فرهنگي راهي سفارت ايران در بغداد شد پس از اشغال نقش آفريني مجدد شيعيان عراق در فضاي سياسي اين کشور نقش وي در قالب ديپلماتي با تجربه در امور شيعيان بيش از پيش اهميت يافت.

خبر شهادت خلیل نعیمی، دبیر اول سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، موجی از تنفر و انزجار عمومی در داخل و خارج از كشور نسبت به اشغالگران همراه داشت و مقامات عالی‌‏رتبه جمهوری اسلامی ایران در پیام‌‏های مختلف، این شهادت را به خانواده بزرگوار شهید، تبریك و تسلیت گفته و با حضور در منزل شهید نعیمی با این خانواده داغدار اظهار همدردی نمودند.

پی نوشت: 
1- موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
2- خبرگزاری فارس
3- سایت شهید آوینی

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت