خندوانه و شبی با عبدی نرسید

خطر بیخ گوش نسيم

«خندوانه» به آنتن نوروزي نرسيد و «شبي با عبدي» نيز در كنداكتور نوروزي قرار نگرفت. حالا همه تخم مرغ هاي نسيم در يك سبد است:«دورهمي». اين برنامه مي تواند يك تنه به داد نسيم برسد؟ شايد ولي نمي توان چندان به اين اتفاق خوشبين بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 

جاي خالي خندوانه

حتي وقتي «خندوانه» روي دور يكنواختي است، باز هم مي تواند براي شبكه نسيم بيننده جذب كند. رامبد جوان البته مي داند چطور برنامه را از تكرار نجات دهد و به همين خاطر است كه «خندوانه» از معدود برنامه هايي است كه مخاطب وفادارِ گسترده دارد. جوان تصميم داشت سري پنجم «خندوانه» را براي پخش در نوروز 97 آماده كند اما موفق نشد. او سراغ فيلمش رفت و زمان را از دست داد.

از آن سو به گفته مدير شبكه نسيم سوله برنامه از شبكه گرفته شد:« به دلیل اینکه سوله را از ما گرفتند ساخت برنامه کمی دچار تاخیر شد. تیم این برنامه اکنون به دنبال مکان است و نویسنده‌ها هم در حال نگارش متن‌ها هستند.» دلايل محمد احساني، دست اما هر چه هست آنتن نسيم از داشتن بهترين برنامه اش در نوروز 97 بي بهره است. نمي شد با برنامه ريزي دقيق تر «خندوانه» را پخش نوروزي رساند؟ جوان قصد داشت سري دوم «خنداننده شو» را براي نوروز آماده كند كه اگر اين اتفاق رخ مي داد، بخش زيادي از توجه بيننده ها به سمت نسيم جلب مي شد.

مورد عجيب آقاي عبدي

مدير شبكه نسيم مي دانست در حدفاصل سري چهارم و پنجم «خندوانه» بايدآنتن را با برنامه هاي جذاب پر كند. فصل تازه «دورهمي» آماده شد اما «شبي با عبدي» به آنتن راه نيافت. محمد احساني در نشست اخير دليل اين اتفاق را اين طور بيان كرده:« برنامه «شبی با عبدی» مشکلاتی در دکور دارد که حدود ۱۰ قسمت از آن ضبط شده است.»

نمي دانيم وقتي 10 قسمت از يك برنامه آماده است چرا نبايد روي آنتن برود؟ مگر مشابه اين اتفاق براي فصل اول «دورهمي» رخ نداد؟ اصلا مشكل از دكور است يا خود اكبر عبدي يا چيزي ديگر؟ وقتي خبرهاي قبلي و شايعات درباره عبدي را كنار هم مي گذاريم، فقط يك نتيجه بدست مي آيد: عبدي واقعا ممنوع الكار است. اين خبر در چند ماه پيش به عنوان يك شايعه مطرح بود و دليل آن ويدئويي است كه از عبدي و سگش منتشر شد. مدير روابط عمومي شبكه نسيم دي ماه اعلام كرد بود «شبي با عبدي» احتمالا دهه فجر پخش مي شود كه نشد! شبكه نسيم بالاجبار يكي از داشته هاي مهمش در نوروز را از دست داده است.

كار سخت دورهمي

همه اميد شبكه نسيم به«دورهمي» است. اين شبكه وقتي ديد سري تازه «خندوانه» به نوروز نمي رسد و تكليف پخش «شبي با عبدي» مشخص نيست،در تصميم خود بازنگري كرد. شايد بهتر باشد بگوييم از مهران مديري خواست در تصميم خود بازنگري كند. مديري گفته بود پرونده «دورهمي» پيش از نوروز بسته خواهد شد چرا كه همه چهره هايي كه بايد،به برنامه آمده اند و به كلي سوژه پرداخته شده و بيم يكنواختي مي رود. (نقل به مضمون)

مديري بيراه نمي گويد،پايه«دورهمي»بر خلاف«خندوانه» به گونه اي است كه بشدت وابسته به مهمان و سوژه است. سازندگان هم نتوانسته اند آرام آرام چهره برنامه را تغيير دهند تا دست شان باز باشد. به هر حال؛‌ بر اساس آن چه در سري جديد«دورهمي»ديديم،نمي توان به موفقيت برنامه در شب هاي نوروز اميد داشت. دليل اصلي،‌يكنواختي و تكرار است؛چه در استندآپ ها،‌چه آيتم هاي نمايشي و چه مواجهه با مهمان. «دورهمي» حتما مخاطب ثابت خود را در نوروز هم خواهد داشت و آن ها را راضي نگه مي دارد اما با اين دست فرمان توقع تركاندن و جذب مخاطب حداكثري از آن نمي رود.

برنامه هايي خوب اما معمولي

نوروز 97 شبكه نسيم فینال فینالیست های «هوش برتر»،«وقتشه»،«کودک شو»،«ویتامین خ»و«خانواده باحال» را در دستور پخش دارد. اين ها برنامه هاي روتين شبكه نسيم هستند كه رنگ و لعاب نوروزي گرفته اند. يك بار ديگر به اسم برنامه ها توجه كنيد، در عين اين كه غالبا قابل دفاع هستند، بيننده مخصوص به خود را دارند و هرگز از موقعيت «خندوانه» و «دورهمي»‌بهره نمي برند.

اصلا چنين توقعي، گزاف است؛‌اين برنامه ها حكم جور كردن جنس شبكه نسيم را دارند كه وجودشان لازم است ولي نمي توان آن ها را برنامه اي فراگير و موج آفرين دانست. اين را هم فراموش نكنيم؛‌اگر استارت برنامه اي مثل«كودك شو» يا «خانواده باحال» در نوروز مي خورد،كنداكتور شبكه تا اين حد تكراري بنظر نمي رسيد؛‌ مثل اتفاقي كه در نوروز 96 رخ داد. از آن سو، شبكه نسيم اعلام نكرده چه سريالي در نوروز پخش مي كند ولي آن چه روشن است اين كه سريال تازه اي روانه كنداكتور نخواهد كرد. نسيم در طول سال «سفر در خانه» و «هزارداستان» را روي آنتن داشت كه پخش اول محسوب مي شدند.

غافلگيري نسيم

بر اساس نشانه ها و گشت در اخبار براحتي مي توان متوجه غالفگيري شبكه نسيم در نوروز 97 شد. مسولان اين شبكه براي آماده كردن «شبي با عبدي» دورخيز كرده بودند، به پخش بهمن نرسيد و در نوروز نيز اجازه پخش نيافت. «خندوانه» قرار بود نوروز روي آنتن باشد ولي حالا معلوم نيست واقعا آخر فروردين در كنداكتور قرار مي گيرد يا نه. حتما كنداكتور شبكه نسيم برنامه سرگرم كننده و مفرح براي بيننده خواهد داشت ولي واقعيت اين است كه با اين مقدار، نمي توان مخاطب حداثري را جذب كرد.

منابع: هفت صبح / تبیان
مطالب مرتبط مجموعه : اخبار سال 1389
آخرین مطالب سایت