ماه گرفتگی امشب در همه ایران قابل رویت است

ماه گرفتگی 11 بهمن و نماز آیات

طبق خبرهایی که رسیده است، امروز ساعت ۱۷:۳۸ ماه در نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین قرار می‌گیرد و هم‌زمان در ایران خسوف رخ می‌دهد. عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری بیان داشتند که: ماه گرفتگی امشب در همه ایران قابل رویت خواهد بود و برای خواندن نماز آیات کافی است وقت غروب خورشید را بدانیم. وقتی خورشید در افق غربی غروب می‌کند تقریبا همزمان ماه از افق شرقی طلوع می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


غروب خورشید تقریبا ۲۰ دقیقه قبل از اذان مغرب در نقاط مختلف کشور اتفاق می‌افتد. در ساعت ۱۷.۳۸ دقیقه ماه گرفتگی کلی تمام می‌شود به این معنا که ماه که کامل گرفته می‌شود شروع به باز شدن می‌کند و گوشه‌ای از آن پدیدار می‌شود و در ساعت ۱۸.۴۱ دقیقه قرص کامل ماه قابل مشاهده خواهد بود.
نماز آیات باید قبل از ساعت ۱۸:۴۱ دقیقه خوانده شود و در غیر این صورت قضا خواهد شد.
در صورت ابری بودن هوا اگر کسی به محاسبات نجومی در زمینه ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی اطمینان دارد طبیعتا همین امر را که گفته شد، به آن عمل کند و اگر کسی اطمینان ندارد، یا باید خود مشاهده کند و یا افرادی که شاهد این رویداد بودند این موضوع را نقل کنند.

قرآن مي گويد: نور خورشيد از خودش، و نور ماه اكتسابي است. خدا در ميان آسمان چراغ روشني (سراج) و ماه (منير) نور بخشي آفريد.سراج به معني چراغ است كه نور از درون خودش سرچشمه مي گيرد، و اين متناسب با وضع خورشيد است كه طبق تحقيقات مسلم علمي، نورش از خود اوست. بر خلاف ماه كه تعبير به منير يعني "روشني بخش" شده كه نورش از خودش نيست. از مجموع اينها مساله خسوف و كسوف به خوبي قابل پيش بيني است.



بهترین نقاط برای دیدن ماه گرفتگی

امشب ماه‌گرفتگی وقتی آغاز می‌شود که ماه در پهنه ایران هنوز طلوع نکرده است. تقریبا زمانی که ماه‌ گرفتگی در ساعت 17به اوج خود می‌ رسد ماه در ایران طلوع می‌کند و به این ترتیب مناطق شرق کشور بخش بیشتری از خسوف را تماشا خواهند کرد.
بهترین نقطه برای دیدن این ماه‌گرفتگی، سرخس در استان خراسان رضوی است. ماه در این شهر ساعت 16:46:28 طلوع می‌کند و 52 دقیقه خسوف کلی در افق باز و عاری از ابر و غبار قابل مشاهده خواهد بود. مشهد و زابل و زاهدان نیز وضع خوبی برای دیدن خسوف کلی دارند. تقریبا هموطنان تا نیمه مرکزی ایران می‌توانند بخش‌هایی از ماه‌گرفتگی کلی را ببینند.
اما در نیمه غربی کشور بخش‌هایی از خسوف به صورت جزئی و نهایتا نیم‌سایه‌ای دیده خواهد شد. در تهران 9دقیقه پس از طلوع ماه، خسوف کلی به پایان می‌رسد. بهتر است منظره زمینی خوبی را برای عکاسی درنظر بگیرید. برای مثال در شمال شهر تهران در صورت شرایط جوی خوب و هوایی تمیز از روی قله دماوند طلوعی زیبا خواهد داشت! [1]
در این شرایط یکی از دستوراتی که در منابع دینی وارد شده است خواندن نماز آیات می باشد.

نماز آیات چگونه خوانده می شود؟
آسانترین شکل نماز آیات که دو رکعت می باشد اینگونه است. ابتدا پس از نیت و تکبیرالاحرام سوره حمد را می خوانید، بعد یک سوره را 5 قسمت می کنید، مثلا سوره مبارکه قدر،
توجه: چون برخی از مراجع بسم الله الرحمن الرحیم را یک جزء مستقل از سوره نمی دانند بهتر است اینگونه خوانده شود تا موافق نظر تمام مراجع باشد.
همانند نماز صبح دو رکعت اما هر رکعت 5 رکوع
1️⃣- پس از حمد می گویید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ * إِنّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ »
سپس به رکوع رفته و ذکر رکوع را می گویید.
2️⃣از رکوع بلند می شوید و فقط آیه دوم را می گویید: « وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ »
سپس به رکوع رفته و ذکر رکوع را می گویید.
3️⃣از رکوع بلند می شوید و فقط آیه سوم را می گویید: «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْر ».
سپس به رکوع رفته و ذکر رکوع را می گویید.
4️⃣از رکوع بلند می شوید و فقط آیه چهارم را می گویید: « تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْر ».
سپس به رکوع رفته و ذکر رکوع را می گویید.
5️⃣از رکوع بلند می شوید و فقط آیه پنجم را می گویید: «سَلامٌ هِیَ حَتّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ».
سپس به رکوع رفته و ذکر رکوع را می گویید و بر می خیزید و سپس به سجده رفته و دو سجده انجام می دهید و بعد براى رکعت دوم قيام کنید و رکعت دوم را همانند رکعت اول که دربالا توضیح دادیم می خوانید ودو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخوانید و سلام دهید.
ضمنا افرادی که نمی توانند تمرکز کنند می توانند با رعایت احترام، قرآن را در سجاده روی رحل قرار بدهند و به آن نگاه کنند.
نماز آیات به شکل های دیگری نیز قابل خواندن است که قبلا در مطالب گذشته به آن پرداخته شده است. [2]


خورشيد و ماه گرفتگي در قرآن؛ آری یا خیر؟

قرآن کریم تمام مسائل را بيان مي كند، ولي انسان هاي عادي آنها را نمي فهمند؛ و فهميدن بيان "همه چيز" از قرآن منحصر به پيامبر (صلی الله و علیه وآله) و ائمه (علیهم السلام) است. چانچه مرحوم علامه چهار روايت را در ذيل همين آيه ذكر مي كند، به اين مضمون كه ائمه همه چيز را از قرآن مي فهمند، پس آنها بايد بيان كنند.[3]
آياتي در قرآن وجود دارد، كه يا با صراحت و يا با اشاره، مسائل مورد سئوال را مطرح نموده است، كه اين آيات در چند قسمت مطرح مي شود:
الف: آياتي كه درباره حركت زمين وارد شده است. مجموعاً 82 آيه در قرآن درباره زمين آمده است كه قسمتي از آنها درباره بيان جاذبه زمين[4] و يا اندازه زمين و... مي باشد.
ب: خورشيد و ماه اولا: خداوند مي فرمايد: خورشيد و ماه هم حركت دارند.[5] كه مراد يا حركت دوراني به دور خويش است، و يا حركتي است كه همراه منظومه شمسي دارد.[6] و ثانياً: اين حركت منظم است، نه براي خوشيد سزاوار است كه به ماه رسد، و نه ماه به خورشيد هر كدام از آنها در مسير خود شناورند.[7]

در صورت ابری بودن هوا اگر کسی به محاسبات نجومی در زمینه ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی اطمینان دارد طبیعتا همین امر را که گفته شد، به آن عمل کند و اگر کسی اطمینان ندارد، یا باید خود مشاهده کند و یا افرادی که شاهد این رویداد بودند این موضوع را نقل کنند.


و ثالثاً: قرآن مي گويد: نور خورشيد از خودش، و نور ماه اكتسابي است. خدا در ميان آسمان چراغ روشني (سراج) و ماه (منير) نور بخشي آفريد.[8] سراج به معني چراغ است كه نور از درون خودش سرچشمه مي گيرد، و اين متناسب با وضع خورشيد است كه طبق تحقيقات مسلم علمي، نورش از خود اوست. بر خلاف ماه كه تعبير به منير يعني "روشني بخش" شده كه نورش از خودش نيست.[9]
از مجموع اينها مساله خسوف و كسوف به خوبي قابل پيش بيني است. چون ممكن است در طول اين حركت منظم، سيارات در مقابل هم قرار گيرند كه خسوف و كسوف پديد مي آيد. دانشمندان هم از حركات منظم زمين و خورشيد، مساله خسوف و كسوف را پيش بيني مي كنند.[10]
اين ائمه (علیهم السلام) هستند كه بايد اشارات قرآن را بيان كنند، و ما مي بينيم كه در روايات به خوبي به مساله خسوف و كسوف اشاره شده است.[11]

پی نوشت:
[1]- صحبت های حجت الاسلام مهدی يوسف وند
[2]- همان
[3]- طباطبايي، سيد محمد حسين، ترجمه تفسير الميزان، قم، دار الكتب الاسلاميه، ج12، ص 350.
[4]- فاطر/41؛ رعد/2؛ لقمان/10.
[5]- انبياء/33.
[6]- تفسير نمونه، ج13، ص 399.
[7]- يس/40.
[8]- فرقان/61.
[9]- تفسير نمونه، ج15، ص 144.
[10]- تفسير نمونه، ج23، ص 82 .
[11]- بحارالانوار، ج 58، ص 178 و صحيفه سجاديه.

منابع:
سایت خبر آنلاین
کتاب های احکام معیاری، احکام دو دقیقه ای، از واجبات چه می دانیم و نگاهی به فلسفه احکام، حجت الاسلام محمود اکبری
سایت اندیشه قم
سایت هدانا
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت