عمليات 125 به فرماندهي بهروز افخمي

اين مجموعه شامل دو بخش 13 قسمتي است كه توليد بخش اول آن رو به پايان است و پخش آن نيز از 24‌خردادماه آغاز مي‌شود. 13 قسمت اول عمليات 125 حول‌و‌حوش مسائل آموزشي مي‌گردد. افخمي در توضيح بيشتر فضايي اين بخش با 13 قسمت دوم مجموعه كه به‌زودي توليد مي‌شود، مي
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عمليات 125 به فرماندهي بهروز افخمي  

بي‌شك يكي از به‌ياد ماندني‌ترين سريال‌هاي تلويزيون در سال‌هاي پس از انقلاب مجموعه ماندگار كوچك جنگلي است .

مجموعه‌اي به كارگرداني بهروز افخمي كه آن را در سال‌هاي جواني‌اش به عنوان اولين تجربه كارگرداني خود جلوي دوربين برد. او پس از آن به سينما رفت و در آنجا با خلق آثاري چون عروس، روز شيطان، روز فرشته، جهان‌پهلوان تختي، گاو خوني و شوكران سال‌ها ماندگار شد.

او پس از ساخت آخرين اثرش گاو خوني به مدت 4 سال درگير پروژه ملي فرزند صبح شد و در حاليكه روزهاي پاياني فيلمبرداري اين پروژه سپري مي‌شد او خبر از حضور مجدد خود در تلويزيون داد و اعلام كرد كه مي‌خواهد مجموعه‌اي اكشن با نام  عمليات‌125 را با محوريت فعاليت‌هاي آتش‌نشانان بسازد.

او انگيزه خود از اين بازگشت دوباره را اينطور عنوان كرد: «‌من هميشه به دنبال ساخت كارهاي خوب از داستان‌هاي خوب هستم. در باره سريال عمليات 125 نيز در ابتدا قرار بود من فقط تهيه‌كننده باشم، ولي پس از مدتي كه روي اين موضوع تحقيق كردم و شروع به بازنويسي فيلمنامه كردم، به شخصيت‌هاي آن به‌قدري علاقه‌مند شدم كه تصميم گرفتم خودم آن را كارگرداني كنم.‌» 

بي‌شك يكي از به‌ياد ماندني‌ترين سريال‌هاي تلويزيون در سال‌هاي پس از انقلاب مجموعه ماندگار كوچك جنگلي است .

با اين اوصاف افخمي عمليات 125 را سال گذشته هم زمان با آغاز دهه فجر با حضور مدير‌عامل آتش‌نشاني و مدير شبكه تهران جلوي دوربين برد. مجموعه‌اي كه افخمي در توصيف حال و هوايش مي‌گويد: «‌اين مجموعه اثري اكشن و يك مقدار شوخ طبع، پر‌حادثه و واقع‌گرا است. و در مجموع سريالي جوانانه.»

اين مجموعه شامل دو بخش 13 قسمتي است كه  توليد  بخش اول آن رو به پايان است و  پخش آن نيز از 24‌خردادماه آغاز مي‌شود. 13 قسمت اول عمليات 125 حول‌و‌حوش مسائل آموزشي مي‌گردد. افخمي در توضيح بيشتر فضايي اين بخش با 13 قسمت دوم مجموعه كه به‌زودي توليد مي‌شود، مي‌گويد: «در بخش اول تمركز روي واحد‌هاي آموزش آتش‌نشاني است. جواناني كه مي‌آيند تا دوره آموزش شش ماهه ببينند تا آتش‌نشان بشوند و مربياني كه دوره‌هاي آموزشي آتش‌نشاني را طراحي مي‌كنند و اين جوان‌ها را تعليم مي‌دهند. اين‌ها در واقع محور اصلي داستان‌هاي بخش اول است.»

بنا به گفته افخمي در بخش اول آنچنان كه بايد به حوادث پرداخته نمي‌شود. او مي‌گويد: «حوادثي كه در شهر به واسطه آتش‌سوزي اتفاق مي‌افتد و ماموريت اصلي آتش‌نشانان را تشكيل مي‌دهد در بخش دوم به آن پرداخته مي‌شود كه توليد اين بخش پس از پايان پخش 13 قسمت اول شروع مي‌شود.»

با توجه به اينكه بخش اول مجموعه حول مسائل آموزشي مي‌گردد، آيا مخاطب جذب آن خواهد شد. سئوالي كه افخمي در پاسخ به آن مي‌گويد: «‌قصد من ساخت مجموعه‌اي جذاب با داستاني ملموس بوده است و معتقدم عمليات 125 براي كساني كه علاقه‌مند به فيلم‌هاي نسبتا پر‌تحرك، پر‌ماجرا و يك مقدار پهلوانانه هستند داراي جذابيت‌هايي خواهد بود.»

سري اول اين مجموعه در 13 قسمت 45 دقيقه‌اي  براي پخش آماده شده و بازيگراني چون عبدالرضا اكبري، رضا رويگري، اصغر نقي‌زاده، محمد فيلي، كاوه سماك‌باشي، مجتبي رجبي‌معمار، كاوه خداشناس، سيروس اسنقي، ايمان صفا، ‌هادي ديباجي، امير شير‌محمدي، امير‌حسين هجرتي، اكرم محمدي، فلور نظري، مارال فرجاد، هيلدا خسروي و پرستو پاشايي در آن حضور دارند.

او پس از ساخت آخرين اثرش گاو خوني به مدت 4 سال درگير پروژه ملي فرزند صبح شد و در حاليكه روزهاي پاياني فيلمبرداري اين پروژه سپري مي‌شد او خبر از حضور مجدد خود در تلويزيون داد و اعلام كرد كه مي‌خواهد مجموعه‌اي اكشن با نام  عمليات‌125 را با محوريت فعاليت‌هاي آتش‌نشانان بسازد.

بهروز افخمي از ابتدا قصد داشت  كارگرداني مجموعه عمليات 125 را با همكاري يك كارگردان جوان بسازد به همين منظور با منوچهر‌ هادي وارد مذاكره شد، ولي از آنجايي‌كه او درگير تهيه چند تله‌فيلم بود اين همكاري ميسر نشد و افخمي خود به تنهايي كارگرداني مجموعه را انجام داد، اما در اين بين به گزينه‌هاي ديگري براي جانشيني‌ هادي فكر مي‌كرد.

يكي از اين گزينه‌ها راما قويدل بود. او حدود دو هفته‌اي است كه به عنوان كارگردان دوم به پروژه پيوسته است. خودش در اين باره مي‌گويد: «‌درباره توليد اين مجموعه با افخمي زياد صحبت کردم تا نگاه‌هايمان به هم نزديک شود و با فرم کار آشنا شوم. تاکنون سکانس‌هاي باقيمانده «عمليات 125» را تا قسمت نهم کارگرداني کرده‌ام و به احتمال زياد قسمت‌هاي 10 تا 12 را هم به تنهايي کارگرداني مي‌کنم.»

 

«عمليات 125» كه در هر اپيزود يك قصه را دنبال مي‌كند، درباره پنج جوان است كه تلاش مي‌كنند وارد سازمان آتش‌نشاني شوند، اين جوانان هر كدام زندگي و مشغله خاص خود را دارند؛ يكي سرباز است، يكي دانشجو، يكي هم وضع مالي خوبي دارد. آنها با تلاش وارد آتش‌نشاني مي‌شوند و...

در اين پروژه عليرضا افخمي به‌عنوان مشاور با برادرش همكاري دارد. مجموعه عمليات 125 محصول گروه فيلم و سريال شبكه تهران است كه به تهيه‌كنندگي بهروز افخمي توليد مي‌شود.

منبع : همشهري

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت