عروس و دامادها شما این اشتباهات را مرتکب نشوید

ازدواج موجب صميميت و نزديكي بين دو نفر مي‌شود، اما به اين معني نيست كه با ازدواج احترام گذاشتن به همديگر بايد تمام شود. به عبارت بهتر، احترام ضد‌صميميت نيست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زندگي مشترك اغلب زوج‌هاي جوان با عشق شروع مي‌شود و با خاطرات شيريني همراه است و به همين علت چند ماه اول زندگي‌هاي مشترك زوج‌هاي جوان را ماه‌عسل مي‌نامند، اما همين ماه عسلي كه انتظار مي‌رود ادامه پيدا كند، گاهي تلخ، تند و گزنده مي‌شود و عامل اصلي آن نيز اشتباهات جزئي و كوچكي است كه شكافي عميق بين زوج‌ها ايجاد مي‌كند.

برخي اشتباهات رايجي كه بعضي زوج‌ها در اول راه زندگي، ناآگاهانه مرتكب مي‌شوند، اما مي‌توان از آن‌ها پرهيز كرد، در اين مقاله تشريح شده است:

زوجین فراتر از مراسم عروسی را نمی بینند!
 برخی از زوجین آنچنان غرق در مراسم عروسی می شوند که به مسائل دیگر فکر نمی کنند، درحالی که مراسم عروسی هر چقدر هم که با شکوه باشد یک روز بیشتر طول نمی کشد و پس از آن شما باید زندگی نویی را آغاز کنید.

درصدد تغییر یکدیگر برمی آیند
به احتمال قوی شما به این علت با همسرتان ازدواج کرده اید که او را دوست دارید، در این صورت دلیلی برای تغییر دادن او وجود ندارد. راستش را بخواهید بیشتر بزرگسالان تغییر چندانی نمی کنند بنابراین بهتر است شما همسرتان را آن گونه که هست بپذیرید و به علت ویژگی های خاص او دوستش داشته باشید. تلاش برای تغییر دادن همسرتان باعث رنجش او و سست شدن پایه های ازدواج تان می شود.

زن و مرد با هم فرق دارند
زن‌ها به طور معمول وقتي دچار مشكل مي‌شوند، دوست دارند با حرف‌زدن خود را تخليه كنند، در حالي‌كه مردها در چنان شرايطي بيشتر احتياج دارند كه تنها باشند و فكر كنند. ناآگاهي زوج‌هاي جوان از اين موضوع موجب اختلاف بين آن‌ها مي‌شود. با سكوت يك مرد، همسرش سعي مي‌كند با او بيشتر حرف بزند و از آنچه آزارش مي‌دهد باخبر شود به طور معمول هم تا نفهمد چرا شوهرش ناراحت است دست از سر او برنمي‌دارد و آرام نمي‌گيرد. همين رفتار موجب برانگيختگي و عصبانيت مرد مي‌شود.

روان‌شناسان به بانوان جوان توصيه كرده‌اند بهترين كار اين است كه وقتي متوجه شديد شوهرتان ناراحت است از او بپرسيد كه دوست دارد درباره موضوع با شما حرف بزند يا نه؟ و اگر پاسخش منفي بود، به او فرصت بدهيد و تنهايش بگذاريد.

گفت‌‌و‌گو نيازمند مهارت است
يكي از مشكلاتي كه زوج‌هاي جوان در روزهاي آغازين زندگي مشترك با آن روبرو مي‌شوند نداشتن مهارت كافي براي گفت‌و‌گو با هم است. زوج‌ها دلخوري يا رنجشي را كه از هم پيدا مي‌كنند، اغلب در قلب خود نگه داشته و مي‌كوشند طرف مقابل را تحمل كنند و تصورشان اين است كه مشكل خود به خود حل مي‌شود، يا طرف مقابل رفتار ناپسندش را تصحيح مي‌كند. به عنوان مثال، زن بدون مشورت با شوهرش وسيله‌اي گران‌قيمت را با پول خودش خريده. مرد با ديدن آن وسيله ناراحت مي‌شود كه چرا همسرش بدون مشورت با او كاري انجام داده، اما به جاي گفت‌‌وگو درباره مسئله موضوع ديگري را بهانه مي‌كند. بگو و مگوها و دلخوري‌هايي ايجاد مي‌شود، بدون اين كه مسئله‌ اصلي حل شده باشد، مسئله ديگري به وجود مي‌آيد.

درباره مسائل پیش پا افتاده مشاجره می کنند
تمام زوجین گاهی در مورد مسائل پیش پا افتاده جروبحث می کنند، از باز گذاشتن در خمیر دندان گرفته تا قرار دادن لباس ها بر روی مبل. وقت خود را صرف امور مهم تر کنید. درواقع اگر بدترین کاری که همسرتان انجام می دهد این است که جوراب کثیف خود را بر روی کف اتاق می اندازد شما باید خودتان را آدم خوش شانسی بدانید!

تعجیل در بچه‌دار شدن
اگر قصد بچه‌دار شدن دارید باید به این مسئله توجه کنید که برای در کنار هم بودن زمان کافی بگذارید زیرا پس از بچه‌دار شدن دیگر موقعیتی برای با هم بودن پیش نخواهد آمد. وقتی فرزندی به زندگی شما وارد می‌شود، تمامی توجه شما را به‌خود جلب کرده و مطمئنا جایی در قلب شما برای خود باز می‌کند. اما شما باید تا جایی که می‌توانید هم برای همسر و هم برای فرزندانتان وقت بگذارید.

 داشتن توقعات غیرواقعی از زندگی
اگر فکر می‌کنید ازدواج مانند قدم زدن در یک پارک است، سخت در اشتباهید. در زندگی، سختی‌های فراوانی وجود دارد. مدتی زمان لازم است تا زندگی با شخص دیگری را یاد بگیرید و در ایجاد این رابطه موفق شوید. گمان نکنید هر چه در جاده زندگی جلوتر بروید چون متاهل شده‌اید مشکلات گذشته‌تان به‌راحتی از بین می‌رود. برخی مشکلات هرگز از بین نمی‌روند. هر‌طور که در گذشته بوده‌اید همانطور هم می‌مانید.

در كار همديگر دخالت نكنيد
ازدواج موجب صميميت و نزديكي بين دو نفر مي‌شود، اما به اين معني نيست كه با ازدواج احترام گذاشتن به همديگر بايد تمام شود. به عبارت بهتر، احترام ضد‌صميميت نيست. گاهي زن و مرد جوان ناآگاهانه، با رفتارهايي كه انجام مي‌دهند موجب دخالت در كار همديگر مي‌شوند. كنترل كردن طرف مقابل و وارد شدن به فضاي شخصي او، موجب آزار و اذيت طرف مقابل مي‌شود و همين امر زندگي مشترك را به تلخي مي‌كشاند.

منابع : مجله خانواده / همشهری 
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت