کنکوری ها!

مطالعۀ پی گیر و مداوم برای آزمون سراسری، وقتتان را محدود کرده بود و نمی توانستید به بسیاری از کارهایی که به انجام آنها تمایل دارید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنکوری ها!

این روزها وقتتان را تلف نکنید

 

 

 

  «بعد از کنکور »؛ طی یک سال گذشته، بارها و بارها این عبارت را تکرار کرده‌اید؛ زیرا مطالعۀ پی‌گیر و مداوم برای آزمون سراسری، وقتتان را محدود کرده بود و نمی‌توانستید به بسیاری از کارهایی که به انجام آنها تمایل دارید، بپردازید؛ کارهایی که به این روزها موکول کرده بودید؛ اما اکنون که فرصت لازم را دارید انگار همۀ اشتیاق و علاقۀ خود را برای انجام آن امور از دست داده‌اید. تا یک ماه پیش، همۀ آرزویتان این بود که هر چه زودتر کنکور بدهید تا بتوانید فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه‌تان را بدون عذاب وجدان و نگاه‌های شماتت‌آمیز والدین تماشا کنید. می‌خواستید به سالن‌های ورزشی بروید و ساعت‌ها به ورزش مورد علاقه‌تان بپردازید. می‌خواستید کتاب‌های غیردرسی بخوانید و یا با دوستانتان گپ و گفت داشته باشید؛ اما حالا که فرصت مورد نظرتان رسیده است، حوصله پرداختن به هیچ کدام را ندارید و فقط منتظرید که هر چه زودتر نتایج اولیه آزمون سراسری و رتبه‌ها را اعلام کنند تا از این دلشوره و نگرانی در بیایید.

این احساس، طبیعی است؛ اینکه بعد از یک سال برنامۀ منظم و حساب شده، ناگهان احساس خلا کنید و ندانید که از زمان موجود چطور باید استفاده کنید، چیز عجیبی نیست. مشابه  این حس را افرادی که بعد از 30 سال کار،  بازنشسته می‌شوند، دارند؛ موقعیتی که اگر به آن توجه نشود، می‌تواند به افسردگی فرد منجر شود؛ اما شما در این دوران فترت، کارهای بسیاری برای انجام دادن دارید؛ کارهایی که هم نشاطتان را حفظ می‌کند و هم آنکه برای شما لازم و مفید است.

آشنایی با رشته‌های دانشگاهی 

مهم‌ترین کاری که می‌توانید در این روزها انجام دهید، اطلاع از رشته‌های دانشگاهی است. سعی کنید که دربارۀ همۀ رشته‌ها ـ حتی هر چند در ابتدای امر حس می‌کنید که به آنها علاقه‌ای ندارید ـ اطلاعات کسب کنید؛ زیرا زمانی که نتایج اولیه آزمون سراسری می‌آید، فرصت شما برای انتخاب رشته، چندان زیاد نیست و زمان زیادی برای  کسب اطلاعات کافی ندارید. برای کسب اطلاع در این زمینه، می‌توانید به موتورهای جست و جوگر، سایت‌های دانشگاه‌ها، فارغ‌التحصیلان سال‌های اخیر یا دانشجویان سال‌های سوم و چهارم رشته‌های مختلف و کتاب «آشنایی بیشتر با رشته‌های دانشگاهی» مراجعه نمایید. دقت کنید که برای موفقیت در یک رشته تحصیلی، باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید که از آن جمله می‌توان به علاقه، مطابقت رشته با توانمندی‌های شما، بازار کار رشته مورد نظر و امکان ادامه تحصیل اشاره نمود.

آشنایی با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی 

برخی از دانشگاه‌ها، با توجه به امکانات دانشگاه مورد نظر و استادانی که در آن دانشگاه تدریس می‌کنند، در رشته یا رشته‌هایی مطرح‌تر هستند؛ بنابراین، خوب است که در فرصت موجود، دربارۀ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، رشته‌هایی که در هر دانشگاه ارایه می‌شود، جایگاه دانشگاه در رشته مورد نظر (دانشجویان آن هر ساله چه تعداد مقاله و پروژه علمی و تحقیقاتی ارایه می‌دهند، چند نفر در المپیادهای دانشجویی پذیرفته شده‌اند یا چند نفر از آن دانشگاه در رشتۀ مورد نظر شما در آزمون تحصیلات تکمیلی رتبۀ خوبی کسب کرده‌اند)، امکان رفت و آمد به دانشگاه (اگر  دانشگاه در شهری غیر از محل سکونت شما واقع شده است درباره امکان اسکان، نحوه ایاب و ذهاب به دانشگاه و فاصلة دانشگاه با شهری که در آن زندگی می‌کنید)، امکانات رفاهی دانشگاه، موقعیت جغرافیایی دانشگاه و ... اطلاعات لازم را کسب کنید . برای به دست آوردن این اطلاعات، می‌توانید به  سایت‌های هر دانشگاه یا دانشکده مراجعه نمایید.

با توجه به موقعیت‌های مختلف برنامه‌ریزی کنید 

بر اساس نتایجى که ممکن است از آزمون خود بگیرید، در ذهن خود چندین تصمیم و انتخاب را برنامه‌ریزى کنید. اولین برنامه را براى زمانى بریزید که نتیجه امتحان به همان خوبى یا حتى بهتر از آنچه فکر می‌کردید، بشود، هدف و تصمیم دوم خود را براى زمانى برنامه‌ریزى کنید که نتیجه بدتر از انتظار شما شود، ولى هنوز براى شما بدترین حالت ممکن نیست، و برنامه‌ریزى سوم را براى زمانى آماده داشته باشید که احتمال دارد بدترین نتیجه ممکن را از آزمون خود بگیرید. در مورد این برنامه‌ها با خانواده خود و اطرافیان نزدیکتان نیز صحبت کنید، تا در گرفتن تصمیمات درست، آن هم در چنین دوران پر استرسى، به شما کمک کنند. این برنامه‌ریزی‌ها استرس شما را به میزان زیادى کم و به شما کمک می‌کند تا خود را از قبل، براى پذیرفتن هر نتیجه اى آماده کرده باشید و حتى در بدترین حالت ممکن، بتوانید بر خودتان مسلط شده و به صورت درست و منطقى، تصمیم بگیرید.

ورزش کنید 

ممکن است که درست بعد از آزمون، چندان حس و حال اینکه یک ورزش جدى را شروع کنید نداشته باشید، ولى می‌توانید ورزشى متعادل را آغاز کنید؛ بخصوص که بسیارى از کنکوری‌ها در سال آخر تحصیلى خود و قبل از کنکور، از ورزش کردن غافل می‌شوند. ورزش به شما آرامش می‌دهد، در بدن شما آندورفین ایجاد کرده و مانند یک مسکن طبیعى عمل می‌کند. سعى کنید که ورزش‌هاى پر تحرک و هوازى، مانند دویدن، شنا، دوچرخه سوارى و حتى تند راه رفتن را امتحان کنید. ورزش، نه تنها از استرس شما می‌کاهد، بلکه وضعیت خوابتان را نیز بهتر کرده و بر حال عمومى شما تاثیر بسیار مثبتى می‌گذارد. اگر در ابتدا براى انجام ورزش روزانه تنبلی‌تان می‌آید، از حضور در یک برنامه ورزشى برای چند روز در هفته آغاز کنید.

یک زبان خارجی یاد بگیرید 

شاید در دوران مطالعه، پیش خود می‌گفتید که بگذار کنکورم را بدهم، تا ساعت 12 ظهر می‌خوابم  و در رختخوابم غَلْط می‌زنم ! اما واقعیت این است که وقتی کاری نداری، خوابت نمی‌آید و زودتر از همیشه از خواب می‌پری. اگر در دوران مطالعه، دلت برای خوابیدن لک زده بود، مال این است که سرت شلوغ بود و خوابیدن و استراحت کردن برایت لطف داشت؛ اما فرد همیشه بیکار هرگز نمی‌تواند احساس خوبی از خوابیدن و استراحت کردن داشته باشد؛ چون پشت این استراحت، کاری برای انجام دادن ندارد؛ پس بهتر است که حتماً کاری ارزشمند و جدی برای انجام دادن داشته باشید. یکی از این کارها، شرکت در کلاس‌های مؤسسات آموزش زبان  است. اگر به زبان انگلیسی مسلط نیستید، هر چه زودتر در یک مؤسسه ثبت‌نام کنید و سعی کنید که در این زبان، مهارت لازم را کسب کنید؛ زیرا یک دانشجوی موفق، کسی است که بتواند حداقل به یک زبان بین‌المللی مسلط باشد و در صورت نیاز، از کتاب‌های مرجع که به این زبان تالیف شده است، استفاده نماید؛ در ضمن در برخی از رشته‌های دانشگاهی، برخی از کتاب‌های درسی به زبان انگلیسی است. اگر هم به زبان انگلیسی مسلط هستید،  به  آموزش یک زبان خارجی دیگر بپردازید . مطمین باشید که هر چه به زبان‌های خارجی بیشتری مسلط باشید، دانشجوی موفق‌تری خواهید بود، و در نهایت، از موقعیت‌های بهتری در بازار کار بهره‌مند می‌شوید.

حضور در کلاس‌های کامپیوتر 

این روزها یکی از نشانه‌های باسواد بودن، تسلط فرد به نرم‌افزارهای مختلف و برنامه نویسی   است . در بسیاری از واحدهای دانشگاهی، دانشجو باید به یک یا چند نرم‌افزار مسلط باشد و در آگهی‌های استخدامی نیز تسلط فرد به نرم‌افزارهای مختلف، امتیازی مهم محسوب می‌شود.

انرژی منفی ممنوع 

از نشخوار افکار خود بپرهیزید. نشخوار کردن افکار، یک چرخه معیوب است که باعث می‌شود شما مدام به یک موضوع خاص فکر کنید؛ بدون اینکه موضوع جدیدى براى اضافه کردن به افکارتان وجود داشته باشد. این حالت، بعد از آزمون، زیاد اتفاق می‌افتد؛ ولى باید به خاطر داشته باشید که نگرانى درباره موضوعى که در مورد آن دیگر کارى از دست شما ساخته نیست، نه تنها تاثیر مثبتى نخواهد داشت، بلکه استرس شما را بیشتر می‌کند. روش‌هایى براى مقابله با این چرخه معیوب وجود دارند: اول اینکه به جاى تکرار افکار بیهوده، به دنبال راه حل باشید. نگران بودن در مورد نتایج بد آزمونى که گذشته است، هیچ چیز را در مورد آن تغییر نمی‌دهد؛ ولى می‌تواند روى عملکرد شما در آینده تاثیر بگذارد. سعى کنید دلایلى را که موجب شده‌اند شما به نتیجه دلخواه خود در آزمون سراسری نرسید، پیدا کرده و در آینده از آنها درس بگیرید. انجام این کار، عملکرد شما را در آینده مثبت خواهد کرد. دوم اینکه سعى کنید بفهمید که از چه چیزى نگرانید. معمولاً بخشى از استرس آزمون، مربوط به مسایل بعد از آزمون است. اینکه دیگران در مورد شما چه فکر می‌کنند و چگونه در مورد شما قضاوت می‌کنند یا چه انتظاراتى از شما دارند، ممکن است که شما را نگران کند. فهمیدن دلیل واقعى نگرانی‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید با چنین مسایلى راحت‌تر کنار بیایید، و در آخر، یک بازه زمانى ٢٠ تا ٣٠ دقیقه‌اى را براى "نگران بودن" خود تعیین کنید. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا به جاى نادیده گرفتن نگرانی‌هایتان، تنها در این بازه زمانى که مشخص کرده‌اید، نگران باشید. زمان بگیرید و با تمام شدن وقتِ "نگرانى"، شروع به پرورش افکار مثبت در ذهنتان کنید. 

بخندید و بخندانید 

کارى انجام دهید که شما را بخنداند. فیلم کمدى تماشا کنید و با کسانی که به شما انرژى مثبت می‌دهند معاشرت کنید، و این گونه از فشار درسى که در سال‌هاى اخیر روى شما بوده است، دور شوید. مطالعات نشان داده است که احساسات هم درست مانند یک بیمارى ویروسى می‌توانند منتقل شوند. اگر با کسانى باشید که همواره از نتایج آزمون اضطراب دارند و مدام درباره آن صحبت می‌کنند، شما هم به آرامش نخواهید رسید. 

 

 

منبع: http://peyk.sanjesh.org

تنظیم کننده: محبوبه همت

 

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت