تنگستن(2)

آنزیم هایی که oxidoreductases نامیده می شوند تنگستن را با همان روش به کارمی برند که مولیبدنم در یک ترکیب تنگستن – پترین آنرا به کار می برد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنگستن(2)

نقش بیولوژیکی

آنزیم هایی که oxidoreductases نامیده می شوند تنگستن را با همان روش به کارمی برند که مولیبدنم در یک ترکیب تنگستن پترین آن را به کار می برد.


در 20 آگوست 2002 نمایندگان مراکز کنترل و جلوگیری از بیماری ها وابسته به آمریکا اعلام کرد که آزمایشات ادرار روی خانواده های بیماران مبتلا به سرطان خون و خانواده های گروه کنترل در منطقه Fallon ,Nevada، افزایش میزان تنگستن در بدن هر دو گروه را نشان داده است.

 

در منطقه Fallon 16 مورد آخر سرطان که در بچه ها کشف شد امروزه به عنوان زنجیره سرطان شناسایی شده است. دکتر Carol H. Rubin رئیس یکی از رشته های پزشکی در CDC معتقد است در حال حاضر اطلاعات موجود، ارتباط بین تنگستن و سرطان خون را تایید نمی کند.

 

پیدایش

تنگستن در سنگ معدن ولف رامیت ( تنگستن آهن منگنز FeWO4/MnWO4) شیلیت (کلسیم تنگستن CaWO4) فربریت و huebnerite یافت می شود. ذخایر مهم این مواد در بولیوی، کالیفرنیا، چین، کلرادو، پرتقال، روسیه و کره جنوبی واقع است ( تقریباً 75% تنگستن مورد نیاز جهان را چین تولید می کند). این فلز با روش کاهش اکسید تنگستن به وسیله هیدروژن یا کربن به صورت تجاری تولید می شود.

 

ترکیبات

رایج ترین حالت اکسیداسیون تنگستن 6+ است. سایر حالات اکسیداسیون این عنصر عبارتند از 5+، 4+، 3+، 2+ اما تنگستن کلیه حالات اکسیداسیون از 2- تا 6 را بروز می دهد. تنگستن معمولاً با اکسیژن ترکیب شده و اکسید تنگستن زرد رنگی را به وجود می آورد (WO3 ) که جهت تشکیل یون های تنگستن در محلول های قلیایی آبی حل می شود( 2-WO4 ).

 

Polyoxoanion های آبی
محلول های تنگستن دار آبی در شرایط خنثی و اسیدی برای تشکیل polyoxoanion مورد توجه هستند. وقتی تنگستن تدریجاً با اسید فعالیت می کند ابتدا آنیون ناپایدار و قابل حل "paratungstate A" ( 6- W7O246-)  را تشکیل می دهد که پس از ساعت ها یا روزها به آنیون  "paratungstate B" که خاصیت حل شدنی کمتری دارد (H2W12O4210-) تبدیل می شود.

 

بعد از اینکه تعادل برقرار شد ، اسید سازیهای بیشتر موجب تشکیل یک آنیون بسیار قابل حل( H2W12O406-) می شود. ی ون metatungstate بصورت زنجیره ای متقارن از 12 اکتاهدرای اکسیژن تنگستن وجود دارد که یون"Keggin" نامیده می شود.

 

بسیاری ازpolyoxoanion های دیگر به صورت گونه های ناپایدار دیده می شوند. در metatungstate ، احاطه اتم متفاوتی مثل فسفر به جای دو اتم هیدروژن مرکزی تولید انواع بسیار زیادی از به اصطلاح heteropolyanions می کند.

 

 

ایزوتوپ ها

تنگستن به طور طبیعی از 5 رادیو ایزوتوپ ساخته شده که دارای چنان نیمه عمرهای طولانی هستند که برای بیشتر اهداف پایدار به حساب می آیند. 27 رادیوایزوتوپ دیگر هم برای آن شناسایی شده که پایدارترین آن ها تنگستن 181 با نیمه عمر 2/121 روز، تنگستن 185 با نیمه عمر 1/75 روز ، تنگستن 188 با نیمه عمر 4/69 روز و تنگستن 178 با نیمه عمر 6/21 روز می باشند. مابقی ایزوتوپ های رادیواکتیو دارای نیمه عمرهایی کمتر از 24 ساعت هستند که اکثر آنها نیز نیمه عمری کمتر از 8 دقیقه دارند. بعلاوه این عنصراز 4 حالت متا برخوردار است که پایدار ترین آن ها W-179m)t1/2 4/6) دقیقه می باشد.

 

ایزوتوپ های تنگستن از نظر وزن اتمی بین amu974/157 (تنگستن 158) و amu963/189 (تنگستن 190) ردیف شده اند. حالت فروپاشی اولیه قبل از فراوان ترین ایزوتوپ (تنگستن 184) جذب الکترون و حالت اولیه پس از آن فروپاشی بتا می باشد.

محصول فروپاشی اولیه قبل از تنگستن 184 ایزوتوپ های عنصر 73 ( تانتالم) است و محصولات اولیه پس از آن ایزوتوپ های عنصر 75 ( رینیم) می باشد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور

تنظیم: مریم فروزان کیا

مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت