٨) جزء دوازدهم قرآن کریم، آیات ٨٢ الی ٩٠ سوره ی هود

مردانى كه پشت خانه ی لوط(ع) جمع شده بودند، به فرمان خدا بینایى خود را از دست دادند و كور شدند. بنابراین، به خانه هایشان بازگشتند. حضرت لوط(ع) با خانواده اش، به جز همسرش با سرعت از شهر خارج شدند. هنگام صبح عذاب نازل شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 ٨) جزء دوازدهم قرآن کریم، آیات ٨٢ الی ٩٠ سوره ی هود

باران سنگ


 مردانى كه پشت خانه‌ی لوط(ع) جمع شده بودند، به فرمان خدا بینایى خود را از دست دادند و كور شدند. بنابراین، به خانه‏هایشان بازگشتند. حضرت لوط(ع) با خانواده‏اش، به جز همسرش با سرعت از شهر خارج شدند. هنگام صبح عذاب نازل شد. شهر زیر و رو گشت و بارانى از سنگ بارید. اما این سنگ‏ها، سنگ‏هاى معمولى نبود. سنگ‏هاى مخصوصى بود كه بر هر چیز مى‏خورد آن را نابود مى‏كرد. به زودى قوم لوط زیر سنگ و گِل مدفون شدند و از آنان هیچ كس باقى نماند.
    در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 پس، هنگامى كه فرمان ما آمد، آن را زیر و رو كردیم و سنگ‏هایى از گِل پى در پى بر آنان باراندیم كه نزد پروردگارت نشان‏دار بود، و این از ستمگران دور نیست!

    آیات 82 و 83


 كم فروشى نكنید

 خداوند مهربان، حضرت شعیب(ع) را در شهر مدین به پیامبرى برگزید. مردم مدین به تجارت مشغول بودند و تقلب و كم‏فروشى در میان آنان بسیار رواج داشت. حضرت شعیب(ع) آنان را به خداپرستى دعوت كرد و هشدار داد كه دست از كم‏فروشى و تقلب در معاملات بردارند تا مانند اقوام گذشته دچار عذاب الهى نشوند. او به آنان مى‏گفت: «شما نعمت‏هاى فراوانى دارید. باران به موقع، محصولات كشاورزى و مال فراوان و بازارهاى پر رونق دارید، پس چرا باز هم كم‏فروشى و تقلب مى‏كنید؟ از گناهانتان دست بردارید كه من از عذاب روزى فراگیر بر شما مى‏ترسم. روزى كه هیچ پناهى وجود ندارد و هیچ راهى براى فرار نیست و توبه هم پذیرفته نمى‏شود. اگر مومن باشید، سودى كه خدا در معاملات برایتان باقى مى‏گذارد، برایتان بهتر است.»
    در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 و به سوى مدین، برادرشان شعیب را. گفت: اى قوم من! خدا را بپرستید؛ جز او معبودى برایتان نیست و پیمانه و ترازو را كم نكنید. به راستى من شما را در نعمت مى‏بینم و من از عذاب روزى فراگیر بر شما بیمناكم. و اى قوم من! پیمانه و ترازو را عادلانه به طور كامل بدهید و اشیاءِ مردم را كم ندهید و در زمین فساد نكنید. اگر مومن باشید، باقى گذاشته‌ی خدا برایتان بهتر است و من نگهبان شما نیستم.

    آیات 84 الى 86

 با دستورات الهى مخالفت نمى‏كنم

 بزرگان قوم شعیب(ع) به او ایمان نیاوردند و گفتند: « ما آن‏چه را كه پدرانمان مى‏پرستیدند، مى‏پرستیم و اختیار اموالمان با خودمان است و هرگونه بخواهیم رفتار مى‏كنیم. دستورات تو آزادى را از ما مى‏گیرد. ما دوست داریم آزادانه هر چه را مى‏خواهیم بپرستیم و هرگونه دلمان بخواهد معامله كنیم. تو مى‏خواهى ما را تحت فرمان خودت قرار دهى و بعد خودت هر كارى خواستى انجام دهى.» شعیب گفت: «من نمى‏خواهم آزادى شما را بگیرم. همه‌ی چیزهایى را كه به شما مى‏گویم خودم هم انجام مى‏دهم و قصد مخالفت با دستورات الهى را ندارم. من هم مانند شما هستم و به آن‏چه خدا فرمان داده عمل مى‏كنم.» گفت‏وگوى آنان را در قرآن چنین مى‏خوانیم:

گفتند: اى شعیب! آیا نمازت به تو دستور مى‏دهد كه ما آن‏چه را پدرانمان مى‏پرستیدند، رها كنیم یا آن‏چه را مى‏خواهیم در مورد اموالمان انجام ندهیم؟ به راستى تو واقعاً بردبار خردمندى! گفت: اى قوم من! ببینید، اگر من از سوى پروردگارم دلیلى روشن داشته باشم و او از سوى خود روزى خوبى به من داده باشد. من نمى‏خواهم در مورد آن‏چه شما را از آن بازمى‏دارم با شما مخالفت كنم كه من تا آن‏جا كه توان دارم جز اصلاح نمى‏خواهم و توفیق من جز برعهده‌ی خدا نیست. بر او توكل كردم و به سوى او بازمى‏گردم.

    آیات 87 و 88


 
 قوم لوط از شما دور نیست

 كم‏تر از سه قرن بود كه عذاب الهى بر قوم لوط(ع) نازل شده بود و مردم هنوز داستان باران سنگ را فراموش نكرده بودند و نسل به نسل آن را براى یكدیگر نقل مى‏كردند. حضرت شعیب(ع) به مردم هشدار مى‏داد كه اگر از دستورات الهى پیروى نكنند، دچار عذاب خواهند شد. او سرنوشت اقوام نوح(ع)، هود(ع)، صالح(ع) و لوط(ع) را به آنان یادآورى مى‏كرد و مى‏گفت: «آمرزش بخواهید و توبه كنید، زیرا كه خدا توبه‏كنندگان را دوست دارد.»
    در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 و اى قوم من! مبادا مخالفت شما با من سبب شود كه مانند آن‏چه قوم نوح یا قوم هود یا قوم صالح گرفتار آن شدند، گرفتار شوید. و قوم لوط از شما دور نیست و از پروردگارتان آمرزش بخواهید. سپس به سوى او بازگردید؛ به راستى كه پروردگارم مهربان و با محبت است.

    آیات 89 و 90

 

 

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء دوازدهم قرآن کریم، آیات 6 الی 123 سوره ی هود

در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط مجموعه :
آخرین مطالب سایت