تبیان، دستیار زندگی
قوم عاد به كفر و سركشى خود ادامه دادند، نشانه هاى پروردگار را انكار كردند و آن قدر نافرمانى كردند تا سرانجام روز عذاب فرارسید. توفانى شدید، هشت روز و هفت شب خانه هاى مجلل آنان را درهم كوبید؛ توفانى كه بر هر چه مى وزید آن را خاكستر مى كرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرآن کریم

٦) جزء دوازدهم قرآن کریم، آیات ٥٨ الی ٦٨سوره ی هود

 توفان، عذاب الهى

قوم عاد به كفر و سركشى خود ادامه دادند، نشانه‏هاى پروردگار را انكار كردند و آن‏قدر نافرمانى كردند تا سرانجام روز عذاب فرارسید. توفانى شدید، هشت روز و هفت شب خانه‏هاى مجلل آنان را درهم كوبید؛ توفانى كه بر هر چه مى‏وزید آن را خاكستر مى‏كرد. تمام كافران بیجان بر زمین افتادند و مردند و از رحمت خدا دور شدند. سرنوشتِ آنان را در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 و هنگامى كه فرمان ما آمد، هود و كسانى را كه با او ایمان آورده بودند، به رحمتى از سوى خود نجات دادیم و از عذابى سخت رهایى بخشیدیم و این عاد بودند كه نشانه‏هاى پروردگارشان را انكار كردند و پیامبرانش را نافرمانى كردند و از فرمان هر زورگوى ستیزه‏جویى پیروى نمودند. در این دنیا و روز قیامت، لعنتى به دنبالشان است. آگاه باشید به راستى عاد به پروردگارشان كافر شدند. آگاه باشید، دور باد عاد، قوم هود!

آیات 58 الى 60


 
 صالح(ع) پیامبر ثمود

قوم ثمود در منطقه‏اى كوهستانى میان حجاز و شام زندگى مى‏كردند. سرزمین آنان آباد و سرسبز بود و بناهاى محكم و امنى ساخته بودند. آنان مردمى ثروتمند و نیرومند، اما بت‏پرست بودند. خداوند مهربان حضرت صالح(ع) را براى هدایت قوم ثمود برگزید. حضرت صالح(ع) در میان مردم به امانتدارى، درستى و راستگویى شهرت داشت و به آنان در حل مشكلات و اختلافاتشان كمك مى‏كرد. اما پس از این كه پیامبریش را اعلام كرد، مورد خشم و حسد بزرگانِ قومش قرار گرفت. آنان به او ایمان نیاوردند و گفتند: «ما پیش از این، به تو اطمینان داشتیم، اما اكنون حرف‏هاى تو را باور نمى‏كنیم و نمى‏توانیم از آیین و روش پدرانمان دست برداریم. اگر مى‏خواهى مانند گذشته به تو اطمینان داشته باشیم، بگذار خدایانمان را پرستش كنیم و مانند پیشینیان زندگى كنیم.» حضرت صالح(ع) گفت: «من از فرمان خدا هرگز سرپیچى نخواهم كرد و از مأموریت خود دست برنمى‏دارم.» گفت‏وگوى حضرت صالح(ع) با قوم ثمود در قرآن چنین آمده است:

 و به سوى ثمود، برادرشان صالح، گفت: اى قوم من! خدا را بپرستید. غیر از او خدایى ندارید. او شما را از زمین پدید آورد و شما را به آباد كردن آن وادار كرد. پس، از او آمرزش بخواهید سپس به سوى او بازگردید؛ كه پروردگارم اجابت كننده‏اى نزدیك است. گفتند: اى صالح! به راستى تو پیش از این، در میان ما، مایه‌ی امیدوارى بودى. آیا ما را از پرستش آن‏چه پدرانمان مى‏پرستیدند، بازمى‏دارى؟ و به راستى ما از آن‏چه تو ما را به آن دعوت مى‏كنى، در تردیدیم. گفت: اى قوم من! ببینید، اگر دلیل روشنى از پروردگارم داشته باشم و از جانب او رحمتى به من بخشیده شده باشد، اگر از او نافرمانى كنم، چه كسى در برابر خدا مرا یارى مى‏كند؟ پس شما جز بر زیان من نمى‏افزایید.

آیات 61 الى 63


 شتر، معجزه‌ی حضرت صالح(ع)

حضرت صالح(ع) مردم را به خداپرستى دعوت مى‏كرد. او به آنان مى‏گفت: «خداوند قوم عاد را مجازات كرد و شما را جانشین آنان ساخت. پس بترسید از این كه شما هم دچار عذاب الهى شوید.» قوم ثمود كه نمى‏خواستند حرف‏هاى پیامبرشان را باور كنند، گفتند: «اگر راست مى‏گویى، معجزه‏اى از سوى خداوند بیاور تا ما حرف‏هایت را باور كنیم.» حضرت صالح(ع) دعا كرد و از خدا معجزه‏اى درخواست نمود. به فرمان خدا پیش چشمان مردم، شترى از دل سنگ‏هاى كوه بیرون آمد. صالح(ع) به مردم فرمود: «این شتر، معجزه‌ی خداست. او را آزاد بگذارید تا در زمین خدا، هر جا كه خواست، چرا كند. آب چشمه یك روز سهم اوست و یك روز سهم شما. مراقب باشید به او آسیبى نرسانید كه به عذاب دردناك الهى گرفتار خواهید شد.» در قرآن چنین می خوانیم:

 و اى قوم من! این ماده شتر خداست. نشانه‏اى براى شماست. پس بگذارید او در زمین خدا، بخورد و به او آسیب نرسانید كه عذابى نزدیك، شما را فرامى‏گیرد.

آیه‌ی 64


 صاعقه، مجازات الهى

معجزه‌ی حضرت صالح(ع) در میان مردم زندگى مى‏كرد. یك روز از چشمه آب مى‏نوشید و یك روز اصلاً نمى‏نوشید. بزرگان و اشراف كافر سعى مى‏كردند ایمان مردم را سست كنند. به آنان مى‏گفتند: «تا كى باید به این وضع ادامه بدهیم. چرا این شتر همه جا چرا مى‏كند و چرا ما باید یك روز در میان از آب استفاده كنیم.» ولى چون حرف‏هایشان در دل مردم با ایمان اثر نداشت، تصمیم گرفتند شتر را بكشند و به مردم بگویند كه معجزه‏اى در كار نبوده و آن شتر، شترى معمولى بوده است. یك روز قرار گذاشتند و شتر را كشتند  و نزد حضرت صالح(ع) رفتند و گفتند: «ما شتر را كشتیم، اگر تو پیامبر خدا هستى، به وعده‏ات عمل كن و از خدایت بخواه تا بر ما عذاب نازل كند.» حضرت صالح(ع) گفت: «سه روز فرصت دارید كه در خانه‏هایتان بمانید و توبه كنید. پس از سه روز، عذاب الهى بر كسانى كه ایمان نیاورده‏اند، نازل خواهد شد و هیچ یك از كافران در امان نخواهند بود.» آنان بى‏اعتنا به حرف‏هاى حضرت صالح(ع)، در حالى كه او را مسخره مى‏كردند، به خانه‏هاى خود بازگشتند. پس از سه روز صاعقه‏اى كه با زلزله همراه بود چنان خانه‏هایشان را ویران كرد كه گویى هرگز كسى در آن‏جا زندگى نكرده است. تمام كافران در خانه‏هایشان به رو افتادند و مُردند. ماجرا را در قرآن چنین مى‏خوانیم:

 پس آن را كشتند. پس گفت: سه روز در خانه‏هایتان برخوردار باشید. این وعده‏اى است كه دروغ نیست. هنگامى كه فرمان ما آمد، صالح و كسانى را كه با او ایمان آورده بودند، به رحمت خود، از خوارىِ آن روز نجات بخشیدیم، به راستى پروردگارت قوىِ شكست‏ناپذیر است. و كسانى را كه ستم كرده بودند، صداى وحشتناكى فراگرفت و در خانه‏هایشان به رو افتادند. انگار هرگز در آن زندگى نمى‏كردند. آگاه باشید كه ثمود به پروردگارشان كافر شدند. آگاه باشید، بر ثمود دورى باد!

آیات 65 الى 68

فرزانه زنبقی
نشر لک لک


منبع: آشنایی با قرآن کریم برای نوجوانان
جزء دوازدهم قرآن کریم، آیات 6 الی 123 سوره ی هود

سوره ی هود آیات ٤٨ الی ٥٧

سوره ی هود آیات ٣٦ الی ٤٧

سوره ی هود آیات ٢٥ الی ٣٥


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.